ایران بین

حیرت‌انگیزترین تنگه ایران در پارسیان | شوتاریکو ؛ بهشتی پر از گودال‌های سبز و فیروزه‌ای/تصاویر

تنگه شوتاریکو در جنوب ایران در شهرستان پارسیان واقع شده است. در سفر به جنوب و پارسیان بازدید از این تنگه حیرت‌انگیز را نباید از دست داد.

همشهری آنلاین: زمستان و نوروز بهترین زمان برای جنوب‌گردی است. شهرستان پارسیان در غربی‌ترین نقطه هرمزگان یکی از این مقاصد جذاب و دیدنی است که هنوز برخی از مکان‌های گردشگری آن بکر مانده است. پارسیان که در گذشته به گاوبندی معروف بوده، طبیعت اعجازانگیزی دارد.
تنگه شوتاریکو یکی از این جاذبه‌های گردشگری است. برای بازدید از این مکان بی‌نهایت زیبا و عجیب باید به روستایی کوچک به نام چک‌چک در پارسیان بروید. روستای چک‌چک در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر پارسیان و ۶۲ کیلومتری شهر صنعتی عسلویه واقع شده است.

وقتی به روستای چک‌چک رسیدید خودروی خود را کنار جاده پارک کنید و خود را برای یک تنگه نوردی آماده کنید. پس از پیمودن بخشی از تنگه مسیر به دو بخش تقسیم می‌شود. یکی از این دوراهی‌ها به تنگه‌ای معروف به نام شوتاریکو می‌رسد و دیگری هم به چشمه اودبه. مسیر سمت راستی که به شوتاریکو ختم می‌شود نسبت به اودبه سخت‌تر و طولانی‌تر است. در برخی از جاها به دلیل مسدود شدن مسیر به‌ وسیله سنگ‌های بزرگ باید سینه خیز بروید. کل مسیر سنگلاخی است. البته ناگفته نماند بدون راهنمای محلی کمی دسترسی برای شما دشوار می‌شود.

در نزدیکی شوتاریکو صخره‌ها پر از خزه قرار دارند که زیبایی تنگه را دوچندان می‌کنند. وقتی وارد تنگه شوتاریکو می‌شوید ورودی آن ناگهان تاریک می‌شود اما بعد از این ورودی وارد غاری بسیار خنک و زیبا می‌شوید که خستگی و گرمای مسیر را از تنتان به در می‌کند.

آب در طول مسیر جریان دارد که به خنک ماندن تنگه در گرمای جنوب کمک می‌کند. سرچشمه نیز در انتهای تنگه قرار دارد. همچنین رنگ سبز و فیروزه‌ای تنگه و دالان‌های باریکش متحیرتان می‌کند. کل تنگه پر از گودال‌های سبز و فیروزه‌ای است. دیواره‌های تنگه هم حیرت‌انگیزند.

به‌طور کل گودال‌های آب با رنگ سبز و فیروزه‌ای، گیاهان چسبیده به دیواره‌ها، غارهای کوچک و بزرگ و بسیار خنک، تنگه شوتاریکو را به بهشتی در دل پارسیان تبدیل کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا