ایران بین

سفر به جاهای دیدنی ایران در پاییز

ایران کشوری چهار فصل است اما اغلب بهار و تابستان را برای سفرهای ایرانگردی انتخاب می کنند؛ البته به استثنای شهرهای شمالی ایران که همواره طرفداران زیادی از سوی مسافران تهرانی و کرجی دارد.

اینبار و در این سفر مجازی از فاینداتور می خواهیم برخی از بهترین نواحی ایران را که می توانید در فصل پاییز از آنها دیدن کنید را باهم مرور کنیم و با سرزمین زیبای‌مان بیشتر آشنا شویم. ایران‌گردی در پاییزِ رنگارنگ، حال و هوای دیگری دارد. چهره پاییزی طبیعت در کنار خلوتی و سکوت بی‌مثال آن بهانه خوبی برای ماجراجویان علاقه‌مند به سفر، دوست‌داران طبیعت‌گردی و عکاسان است. لذت این سفر را از خود دریغ نکنید.

ایرانگردی در پاییز و انتخاب مقصد سفر مناسب

به‌طورکلی فصل پاییز در ایران از اواخر سپتامبر شروع می‌شود و تا اوایل دسامبر ادامه می‌یابد. به‌طورکلی فصل پاییز در ایران از اواخر سپتامبر شروع می‌شود و تا اوایل دسامبر ادامه می‌یابد. برای معرفی مقصد سفر مناسب برای ایرانگردان و به ویژه طبیعتگردان باید بگویم که در تمامی خطه های ایران می توان جایی را یافت که دیدن آن در پاییز فوق العاده باشد، بنابراین به دلیل ازدیاد مقاصد سفر ما از میان آنها گلچین کرده ایم و ایران را به چند بخش بزرگ تقسیم می نماییم تا حال و هوای پاییز در سراسر کشور را بچشیم.

ایران‌گردی در پاییز | شهرهای جنوبی ایران

بهترین زمان برای سفر به شهرهای جنوبی ایران که آب‌وهوای گرم و مرطوب دارند، در فصل پاییز و زمستان است. سالانه گردشگران بسیاری در پاییز و زمستان تور قشم و کیش را خریداری می‌کنند؛ اما اگر اهل ماجراجویی و تجربه‌های جدید در سفر هستید، می‌توانید از روستاها و شهرهای مختلف کرمان، یزد، زاهدان، بندرعباس، قسمت‌های جنوبی اصفهان و شیراز دیدن کنید. من در یکی از سفرهای فاینداتور به شیراز رفتم و از دیدنی های شیراز گفته ام، شما هم دعوت هستید تا با بازدید از دیدنی های شیراز با این شهر فرهنگ و هنر بیشتر آشنا شوید.

بهترین جاهای جنوب ایران در فصل پاییز

پیشنهاد ما برای ایرانگردی در بخش های جنوبی کشور ایران این موارد هستند:

میبد یزد در پاییز
میبد یکی از شهرستان های استان یزد است؛ این شهرستان هنوز بافت کهن خود را حفظ کرده و با بازدید از آن می توانید از خانه های کاه گلی و جذاب دیدن کنید و از آب و هوای مناسب این دیار در ماه های مهر، آبان و آذر لذت ببرید. این شهرستان جاذبه های گردشگری بی نظیری همچون نارین قلعه و کاروانسرای میبد، مسجد جامع، قلعه مهرجرد میبد و یخچال تاریخی و… دارد که هریک از آنها از افتخارات فرهنگی و هنری ایران به شمار می روند. اگر در جستجوی یک سفر ارزان قیمت و جذاب در پاییز هستید، وسایل کمپ خود را بردارید و به سوی میبد رهسپار شوید. میبد در بخش شمالی یزد قرار دارد.

جزایر هنگام و هرمز در پاییز
تصور می کنم که کمتر ایرانی وجود داشته باشد که نام جزیره هنگام و هرمز را نشنیده باشد. با وجود آن که بسیاری از گردشگران علاقه‌مند هستند که کیش و قشم را برای سفر انتخاب کنند، اما اگر کمی ماجراجو هستید و می توانید در دوران شیوع ویروس کرونا دورکاری انجام بدهید و یا برای مدتی از جمعیت دور شوید، جزایر هرمز و هنگام از بهترین انتخاب ها در میان مقاصد سفر پاییزی هستند. جزیره هرمز تنها 16 کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد و از امکانات خوبی هم برای گردشگران برخوردار است پس اگر تا به حال استان هرمزگان را ندیده اید، پاییز را برای تماشای طبیعت ناب این دیار انتخاب کنید. جزیره هنگام در نزدیکی جزیره قشم است و در واقع چیزی نزدیک به 50 کیلومتر با آن فاصله دارد. این جزیره جذاب هم بخشی از هرمزگان به شمار می رود به همین خاطر آن را با هرمز در بک بخش بیان کردم زیرا می توانید با یک سفر از هردوی آنها بازدید کنید.

شهر جندق در پاییز
جندق یکی از شهرهای کمتر شناخته ایران است که جزو استان اصفهان به شمار می رود. این شهر کویری نیز از بهترین مقاصد سفر برای تجربه یک پاییز دل انگیز است. برای سفر به جندق باید از شهر اصفهان 350 کیلومتر به سمت شمال شرقی بروید. این شهر در طول تاریخ به دلیل قرار گرفتن در مسیر کازرون بسیار پر رونق بود اما متاسفانه در حال حاضر آنطور که شایسته است به آن رسیدگی نمی شود. قلعه انوشیروان، روستای مصر و کوچه پس کوچه های ناب جندق از دیدنی های منحصربه فرد این دیار محسوب می شوند.

کویرهای مرکزی و جنوبی ایران
کویرها می توانند مقاصد خوبی برای تفریحات پاییزی باشند البته فراموش نکنید که با نزدیک شدن به غروب آفتاب هوای مناطق کویری بسیار سرد می شود اما می توانید روزهایی شاد و پرخاطره را در این مناطق سپری کنید. از کویرهای پیشنهادی ما برای سفر در این فصل کویر ورزنه، کویر مرنجاب، کویر خارتوران یا افریقای ایران، کویر ابوزیدآباد اصفهان هستند که در کنار بازدید از آنها می توانید دیدنی هایی همچون شهر زیر زمینی نوش آباد دیدن کنید که به راستی از گنجینه های فرهنگی و تاریخی کشور هستند.

تور شمال در پاییز | شمال ایران در پاییز

شهرهای شمالی ایران به‌خصوص استان مازندران هنوز خستگی میزبانی سفرهای نوروزی و سفرهای تابستانی را از تن به‌در نکرده‌اند که باید لباس نارنجی برتن کرده و آماده استقبال از گردشگران شوند. طبیعت بکر شمال ایران با وجود پوشش گیاهی سوژه عکاسان و طبیعت گردان است. اگرچه شهرهای جنوبی ایران مقصد اول سفرهای داخلی و خارجی در فصول سرد پاییز و زمستان‌ به شمار می آیند، اما از درختان رنگارنگ و تجربه خیس شدن زیر باران در کنار دریا نباید گذشت. فصل پاییز تمامی بخش های شمالی ایران زیبا هستند اما باید در نظر داشته باشید که استان های آذربایجان و قسمت های شمال غربی کشور هوا در این فصل سرد می شوند. دیدنی های پاییزی مناطق شمالی ایران زیاد هستند اما برخی از معروف ترین و ناب ترین آنها را مرور می کنیم.

جاده اسالم به خلخال
اگر عاشق رانندگی در جاده ای با مناظر مسحورکننده‌ و درختان انبوه، کوه ها و مزارع سرسبز یا به دنبال طبیعت گردی، عکاسی از طبیعت به ویژه در پاییز و تجربه اقامت در یک کلبه چوبی هستید پیشنهاد فاینداتور به شما جاده اسالم به خلخال است که یکی از دیدنی ترین جاده جنگلی ایران به طول 70 کیلومتر محسوب می شود. این جاده رویایی از اسالم در استان گیلان شروع شده و به خلخال در جنوب استان اردبیل ختم می شود. آب و هوای آن تقریباً در تمام فصل ها مه آلود و بارانی است. بنابراین، همراه داشتن لباس گرم را فراموش نکنید. کارهایی که می توان در این جاده انجام داد را با هم بررسی می کنیم. اگر رانندگی فعالیت مورد علاقه شما محسوب می شود شاید دوست داشته باشید که ساعت های بیشتری را در جاده بگذرانید و عجله ای برای رسیدن به مقصد نداشته باشید و از زیبایی های مسیر لذت ببرید. دوچرخه سواری و کوهنوردی در بهار، تابستان و نیمه اول پاییز در این منطقه رواج بیشتری دارد. برگذاری پیک نیک در هر نقطه ای از جاده یکی دیگر از فعالیت هایی است که می توانید انجام دهید. خرید محصولات محلی مانند عسل، نان محلی و لبنیات را فراموش نکنید. عکاسی از مناظر جاده، دره های مه آلود که پر از گل های رنگارنگ و اسب ها و گله های گوسفند است به این زیبایی بیشتر دامن می زند. یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید پر بودن باک بنزین در اسالم است چرا که در طول مسیر هیچ پمپ بنزینی وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا