ایران بینتفریح

تالاب استیل با درختانی شناور

کشور ایران تالاب‌ها فراوانی دارند که هرکدام با داشتن ویژگی منحصربه‌فردی اهمیت بالقوه‌ای دارد. تالاب استیل یکی از مشهورترین تالاب‌های ایران است و از مقاصد طبیعت‌گردی و جاذبه های استان گیلان به شمار می‌آید.

این تالاب میزبان پرندگان مهاجر از دیگر گوشه‌های جهان است و با درختان متحرک خود شهرت دارد.
مردم بومی در زبان تالشی این تالاب را هستل (با معنای آبگیر) می‌نامند. این تالاب به‌دلیل برخورداری از چشم‌اندازهای کوهستان و جنگل در کنار مزارع کشاورزی در میان گردشگران محبوبیت زیادی دارد. همچنین حضور پرندگان مهاجر بر جذابیت بکر استیل افزوده است.

تالاب استیل از سال ۱۳۸۴ یکی از پنج منطقه‌ نمونه‌ گردشگری استان گیلان به شمار می‌رود که به رشد اقتصادی این استان کمک بسیاری کرده است. خوشبختانه در سال ۱۳۹۳ نیز با اعلام اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، در پی بارش‌های فراوان باران، وسعت این تالاب به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

تالاب استیل کجاست

در استان زیبای گیلان و شهرستان آستارا یکی از تالاب های دیدنی ایران به وسعت 138 هکتار قرار گرفته است. تالاب استیل نسبت به دریای آزاد 13 متر پایین تر قرار گرفته است. این تالاب سال هاست که یکی از پنج منطقه نمونه و پرطرفدار گردشگری-توریستی در استان گیلان بوده، 48 هکتار از آن پوشیده از آب است.

پوشش گیاهی و جانوری

حدود 250 گونه گیاه در تالاب زندگی می کند , پوشش گیاهی منطقه شامل : درختان توسکا , نی و گیاهان علفی است.

حیواناتی که در تالاب زندگی میکنند شامل : نوتریا ، قره قاز ، ماهیانی مانند کپور و اردک ماهی، سمور، مارهای آبی، شنگ ، لاک پشت، قورباغه و… است که دقیقا به دلیل وجود این حیوانات تالاب از سوی محیط زیست منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

بهترین زمان بازدید از تالاب استیل

جای‌جای طبیعت در هر فصل از سال زیبایی و جذابیت خود را دارد و انتخاب را سخت می‌کند. با این حال پاییز بهترین زمان بازدید از تالاب استیل است؛ چراکه در این موسم پرندگان به تالاب می‌آیند و از شرجی تابستانی هوا کاسته می‌شود.
یکی از مهم ترین و جذاب ترین ویژگی های تالاب استیل این است که ار چند روزی را در کنار تالاب اتراق کنید، هر صبح که بیدار شوید متوجه می‌شوید که آب دریاچه جابه جا شده است. به طوری که در این جابه جایی ها درختان به درون آب فرو رفته و باز سر از آب بیرون می‌آورند.
تالاب استیل ۱۳ متر پایین تر از سطح دریاهای آزاد قرار دارد.
این تالاب ۱۳۸ هکتار مساحت دارد.
آب تالاب استیل شیرین است.
منبع آب این تالاب از بارش باران و چشمه هاست.
۲۵۰ گونه گیاهی در این تالاب زندگی می‌کنند.
به دلیل وجود گونه های جانوری در تالاب استیل، این منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا