ایران بینتفریح

دستکند؛ روستایی زیرزمینی

روستای دستکند میمند کرمان به عنوان بزرگ‌ترین روستای دستکند جهان و هفتمین منظر فرهنگی – طبیعی و تاریخی جهان، یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران است.

روستای دستکند در میمند قرار داد. میمند با تاریخ 8 تا 12 هزار ساله خود در 38 کیلومتری شمال ‌شرقی شهرستان شهر بابک‌ در ارتفاع 2 هزار و 240 متر‌ از سطح دریا و با وسعت‌ 420 کیلومتر مربع واقع شده است. این شهر مابین شهر های یزد، کرمان و شیراز قرار دارد و از توابع استان کرمان می باشد.

معماری روستای دستکند میمند کرمان

این روستای باستانی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، از معدود موارد معماری صخره‌ای است که به شکلی گسترده در تمامی ساختار روستا استفاده شده است. نمونه‌های معماری صخره‌ای هرچند که در دیگر کشورها نیز به‌ طور معدودی به چشم می‌خورد، اما هیچ‌ کدام جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری را ندارند. مهم‌ترین شاخصه این روستا، مسکونی بودن واحدهای صخره‌ای است. بر خلاف دیگر مکان ها که افراد برای ساخت کاشانه خود سنگ بر روی سنگ قرار می دهند، در این روستای شگفت انگیز با برداشتن و کنده کاری سنگها خانه ها بنا شده اند. اگر دقت کنید متوجه می شوید که سقف هر خانه حیاط خانه دیگر است و کوچه یا پیاده رو معنای چندانی ندارد.


در این روستای صخره ای ۴۰۰ خانه در دو تا پنج طبقه بر روی یکدیگر قرار گرفته اند که با نام کیچه شناخته می شوند. این تعداد کیچه دارای دو هزار و پانصد اتاق است. برای ورود به کیچه ها باید از دالانی روباز که در دل کوه حفر شده است گذر کرد. این کیچه ها دارای درب های کوتاهی هستند که برای داخل شدن از آنها باید کمی سر خود را خم کنید. از نمای بیرونی، کیچه ها اندازه های متفاوتی دارند اما مساحتشان از نود متر مربع بیشتر نیست. در دیواره اتاق ها طاقچه هایی کنده شده است که محل قرار گیری ظروف، رختخواب و یا چراغ است
. ساکنان روستای دستکند میمند که کوچ‌رو بوده و در حال حاضر هم سبک زندگی خود را حفظ کرده‌اند، در واقع اقامتگاه تابستانی و زمستانی داشته و کوچ هر ساله آنها مرتبط با معیشت‌شان که از راه کشاورزی و دامپروری می‌گذشته بوده است.
نظر پوشش گیاهی انبوهی درختان وحشی دارد که محصولات آن مورد استفاده اهالی آن قرار می‌گرفته است. اهالی میمند محصولات درختان پسته و بادام وحشی را که به وفور در اطراف روستا وجود دارد جمع آوری کرده و هم خود مورد استفاده قرار می‌دادند و هم میزانی از آن را برای تهیه دیگر احتیاجات خود می‌فروختند.

علاوه بر این درختان، در اطراف میمند کرمان درختان توت و شاه توت وجود دارد و انواع گیاهان دارویی از جمله آویشن سیاه، مریم گلی، بومادران، ختمی، آلاله، زیره، ترنجبین، اسطوخودوس، برهنگ، رازیانه، پونه، پر سیاوشان و … نیز در این منطقه می‌رویند. از نظر زیست جانوری نیز میمند کرمان غنی است. در اطراف میمند خرگوش، آهو، بز کوهی، کبک و پرندگان شکاری به وفور یافت می‌شوند و در ارتفاعات آن گرگ دیده شده است.

بهترین زمان سفر

در فصل های بهار و تابستان سفر کنید و از آب و هوای بی نظیر این منطقه لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا