تفریح

دریاچه شهیون بهشت گمشده دزفول

دریاچه شهیون از زیباترین دریاچه‌های ایران است که در فاصله 23 کیلومتری شمال شرق اندیمشک و پشت کوه‌های شاداب و تنگوان قرار گرفته است و در کنار روستای پامنار قرار دارد.

مساحت منطقه شهیون 302 کیلومتر مربع است و در 15 کیلومتری شهر دزفول قرار دارد. این منطقه بدلیل داشتن حجم آب زیاد، هوای مطبوعی دارد که باعث بوجودآمدن طبیعت بکر فوق‌العاده‌ای شده است؛ و به طبع حیوانات زیادی این منطقه را برای زندگی انتخاب کرده‌اند.
دریاچه شهیون در واقع یک سد مصنوعی است که حدود ۵۰ سال پیش احداث شد. این سد بر روی رودخانه دز ایجاد شده که دو سر شاخه اصلی به نام‌های بختیاری و سزار دارد. این رود از ارتفاعات الیگودرز و اراک سرچشمه می‌گیرد و بعد از عبور از کوه‌های زاگرس، وارد خوزستان می‌شود.
خود دریاچه در فاصله‌ی ۲۳ کیلومتری شمال اندیمشک و در شمال غربی دزفول و در پشت دو کوه تنگوان و شاداب قرار گرفته است. این کوه‌ها در حقیقت ادامه‌دهنده رشته‌کوه‌های زاگرس هستند. دریاچه شهیون مساحت و عمق متفاوتی دارد که در زمان کم‌آبی و پرآبی تغییر می‌کند. اما در حالت کلی این دریاچه مساحتی قریب به ۶۰۰۰ هکتار و عمقی معادل ۵۰ متر دارد. به همین جهت جزو بزرگ‌ترین دریاچه‌های مصنوعی ایران قلمداد می‌شود.
نکته قابل‌توجه دررابطه‌با سد دز، متغیر بودن دمای آب آن در نواحی مختلف است. در واقع دمای آب در بخش‌های مختلف این سد تغییر می‌کند.
این موضوع به دلیل وجود چشمه‌های مختلف در قعر آن است که جوشش آب آنها باعث می‌شود تا دمای داخلی این سد تغییر کند. همین متغیر بودن دما باعث شده تا برخی از ماهی‌های آب‌های سرد، نظیر قزل‌آلا در این دریاچه یافت شود.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه شهیون

رطوبت این دریاچه باعث شده تا پوشش گیاهی و جانوری بی‌نظیری در اطراف آن حاکم باشد. عموماً تمام مناطق اطراف این دریچه کاملاً سرسبز و پوشیده از درختان و گیاهان مختلف است. از جمله این درختان می‌توان به نخل، سدر، بادام کوهی، کلخنگ، کنار و… اشاره نمود. افزون بر این موارد، جانورانی همچون تیهو، روباه، خرگوش و پلنگ هم در حوالی آن زندگی می‌کند.
بخش کناری دریاچه مسطح است. همین مورد باعث شده تا مراکز تفریحی مختلفی در کنار آن دایر شود. از طرفی دیگر قایق‌های مختلفی برای گردشگران وجود دارد که می‌توانند با آن در سطح دریاچه گردش نمایند. در حاشیه دریاچه هم کوه‌های بلندی همچون یک حصار وجود دارد که باعث شده تا منظره‌ای بی‌نظیر و زیبا خلق شود. اگر بتوانید به بلندای یکی از این کوه‌ها برسید، نمایی خارق‌العاده را از دریاچه مشاهده خواهید کرد.

جاذبه‌های نزدیک به دریاچه شهیون

دره کول خرسان
آبشار شوی
قلعه شاداب دزفول
چال کندی دزفول
چال کندی دزفول

تفریحات در دریاچه شهیون

طبیعت‌گردی
قایق‌سواری وورزش‌های آبی

بهترین فصل سفر به دریاچه شهیون

دریاچه شهیون در استان خوزستان قرار دارد و همه می‌دانند که این استان استانی گرم است پس بهتر است برای سفر به آن فصل زمستان یا اوایل بهار را انتخاب کنید

نکته مهم:

ماهی‌گیری ممنوع؛ دریاچه سد دز یکی از اکوسیستم‌های مهم آب شیرین و زیستگاه انواع گونه‌های آبزی بومی است. هرگونه صید ماهی با هر روشی در فصل ممنوعه صید ماهی ممنوع و هرگونه صید در فصول دیگر نیازمند اخذ مجوز لازم از سازمان حفاظت محیط‌زیست است. از نیمه اسفندماه تا اردیبهشت ماه هر سال به‌دلیل فصل زادآوری ماهیان، هرگونه صید در اکوسیستم های آب شیرین ممنوع و غیر قانونی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا