ایران بین

سرزمین لی لی پوتیان ایران کجاست؟

روستای ماخونیک روستای عجیب و جذاب در استان خراسان جنوبی که جز هفت روستا و دهکده عجیب در جهان است. روستای ماخونیک یک روستای منحصر به فرد در گوشه‌ای دور افتاده در استان خراسان جنوبی ایران است که قدمت آن به صدها سال پیش برمی‌گردد.

این دهکده مرموز که به عنوان سرزمین لی لی پوتیان شناخته می شود بیشتر ساکنانش افراد قد کوتاه هستند. این روستا با معماری قابل توجه یکی از هفت روستای شگفت انگیز جهان است.
در سال 2005 یک جسد مومیایی شده 25 سانتی متری در این منطقه پیدا شد. کارشناسان تعیین کردند که این مومیایی پیدا شده به بچه ای تعلق دارد که تقریبا 400 سال پیش مرده است. مساله ای که نشان می دهد ساکنان ماخونیک در آن زمان حتا خیلی کوتاهتر بودند.

علت نام‌گذاری روستای ماخونیک

گفته می‌شود که در گذشته‌ عده‌ای از مأموران دولتی به این روستا آمدند و ماخونیکی‌ها به گرمی از آن‌ها استقبال نکردند و با آن‌ها برخورد سردی داشتند و آن‌ها این نام را برای روستا انتخاب کردند. برخی وجود شکافی در کوه نزدیک روستا دلیل این نام‌گذاری می‌دانند که این شکاف ماده خونیک نام داشته و به مرور زمان به ماخونیک تغییر نام یافته است.

در برخی اسناد قدیمی نام این روستا مادخنیک ذکر شده است که مرکب از «ماد» و «خنیک» است. ماد در زبان پهلوی و پارسی باستان به ماه تبدیل شده که یکی از معانی آن شهر و مملکت است و درمجموع به ‌معنای شهر ماخونیک است.

شغل مردمان ماخونیک

کشاورزی و دامداری پیشه اصلی ماخونیکی‌ها پیش از آمدن به این منطقه بوده است. از آنجایی که آب‌وهوای بیابانی این منطقه مناسب پرورش گاو و گوسفند نیست، به‌جای آن به نگهداری و پروررش بز می‌پردازند؛ چون این حیوان در برابر خشک‌سالی مقاوم‌تر است.
ساکنان ماخونیک علاوه بر دامداری، به کشاورزی و کشت محصولاتی چون سیر، چغندر، شلغم، جو و یونجه می‌پردازند و همه این‌ها را در زمین‌های مینیاتوری و کوچکی می‌کارند که ابعاد کوچک دارد و با جوی‌های آب بسیار باریک آبیاری می‌شود. جالب آن که در گذشته این مردمان حتی گندم را نه می‌شناختند و نه کشت می‌کردند و این هم به خاطر شرایط اقلیمی منطقه بوده است. میوه‌های این روستا نیز عناب، زردآلو و انجیر است. درختانی نیز وجود دارد که عام المنفعه هستند و همه می‌توانند از آن استفاده کنند.

معماری روستای ماخونیک

روستای ماخونیک در بالای تپه‌ای شکل گرفته است و خانه‌هایی با ارتفاع کم و با فاصله‌های کمی در کنار یکدیگر ساخته شده‌اند. کف خانه‌های روستای ماخونیک یک متر از سطح زمین پایین‌تر است و برای ورود به خانه گردشگران باید خم شوند و درهای چوبی را رد کنند و سپس باید یک یا دو پله پایین بیایند تا به کف خانه برسند. با وجود همه اینها، ساختار معماری خانه‌های روستای ماخونیک فقط به مصالحی همچون خشت و خانه‌های گلی محدود نیست. سالهاست که خانه‌های آجری به ماخونیک نیز رسیده‌اند و رنگ و لعاب مدرن‌تری به روستا داده‌اند. البته از ساختمانهای معروف این روستا می‌توان به وجود برجی اشاره کرد که در بالاترین نقطه نسبت به سایر خانه‌ها قرار گرفته و از آن برای دیده بانی استفاده می‌کردند.

ماخونیک کجاست؟

روستای ماخونیک روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سربیشه است و در منطقه ماخونیک و دهستان دُرُح قرار دارد. فاصله روستا با شهر بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی به 130 کیلومتر می رسد و در 20 کیلومتری شمال نهبندان واقع شده است. فاصله آن با افغانستان 35 کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید 78 کیلومتر از شهر سربیشه به سمت شرق حرکت کرد. ارتفاع این روستا از سطح دریا به 1583 متر می رسد. خود منطقه ماخونیک نیز 12 روستا دارد و روستای ماخونیک بزرگترین آن محسوب می شود.

بهترین فصل سفر به روستای ماخونیک

بهترین فصل سفر به ماخونیک فصول معتدل است چون این منطقه زمستان‌های بسیار سردی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا