تفریح

گردش تفریح با چشمه قل سروآباد

چشمه قل در دو کیلومتری روستای درود سروآباد و در مجاورت رودخانه سیروان در دل کوسالان واقع شده است که مجموعه‌ای از چشمه‌های پر آب که از دل سنگ‌ها بیرون می‌زند، شاهکار خلقت را در این خطه از سرزمینمان نمایان می‌کنند.

چشمه‌هایی که با حجم فراوانی از آب از لابلای سنگ‌ها بیرون زده است و به داخل رودخانه خروشان سیروان سرازیر می‌شود. این چشمه یکی از پدیده‌های جالب زمین‌شناسی است که بر اثر آب شدن برف ارتفاعات کوسالان در فصل بهار پرآب است.

دیدنی های سروآباد

روستاهای دزلی و درکی
دزلی و درکی اسم دو روستای زیبا و خرم کوهستانی و از جاذبه های شهرستان سروآباد است که در فاصله ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری این شهر قرار دارند. مسیر جاده ای که به این روستا می رسد، آسفالت است و از حیث مسیر ورودی ناحیه اصلی هورامان دارای ارزش بالایی می باشد. با توجه به روحیه ی شادی که مردم این منطقه دارند؛ دسته های رقص و موسیقی کردی زیادی در این مکان همراه با پوشش زیبای محلی مردم این منطقه اجرا می کنند که حال و هوای خاصی را به فرد القا می نماید.

چشمه آب معدنی بل
چشمه آب معدنی بل در منطقه هورامان می باشد که در مرز استان کردستان و در فاصله میان روستای هجیج از استان کرمانشاه و روستای ناو از استان کردستان، و همچنین در کنار رودخانه متلاطم سیروان جا خوش کرده است. چشمه آب معدنی بل برای آب شرب با املاح معدنی زیاد، معروف می باشد که با در نظر گرفتن ایحاد سد داریان در زیر آب قرار دارد و آب این چشمه از طریق لوله به بالاتر از آب سد فرستاده می گردد.

رودخانه سیروان
رودخانه سیروان در جنوب غربی استان کردستان واقع می باشد که پس از ریخته شدن آب قسمت های جنوب غربی، غرب و مرکز استان از جمله قشلاق، گردلان و گاوه رود به سیروان نامگذاری می گردد. قسمت عظیمی از این رودخانه در شهرستان سروآباد، و ناحیه تاریخی هورامان جریان داشته است که در عراق به رودخانه دیاله وارد رود بزرگ دجله می ریزد که طولانی ترین رودخانه استان کردستان محسوب می شود.
روستای اورامان تخت
این روستا که اخیرا تبدیل به شهر شد به عنوان مرکز اورامان در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی سروآباد قرار دارد، این روستا در سال ۱۳۹۱ به دلیل افزایش جمعیت و همچنین پیوستن روستای سرپیر در کنار آن، شهر گشت. ولی هنوز ویژگی های روستایی بزرگ را دارا می باشد.

اکنون این روستا تقریبا ۵۴۰ خانوار دارد که به دلیل ساختار پلکانی خانه هایش و شکل هرمی روستا که در وسط آن روستایی باستانی قرار دارد، یکی از زیباترین جاذبه های توریستی سروآباد به شمار می رود.

معروف ترین سوغات و صنایع دستی سروآباد

سروآباد یکی از قطب های صنایع دستی در کشور به شمار می آید. مهم ترین صنایع دستی این منطقه شامل نساجی سنتی (صنعت جولایی)، کلاش دوزی (گیوه دوزی)، صنایع چوبی، شال بافی، جاجیم بافی و قالی بافی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا