تفریح

“دریاچه دالانپر” تجربه ایی خنک در اوج گرما

دریاچه دالامپر (دریاچه دالانپر) از جاهای دیدنی ارومیه استاین دریاچه زیبا در بلندی‌های کوهی به همین نام در جنوب غربی ارومیه قرار دارد.

قله دالامپر با ارتفاع ۳۵۰۰ متری از قلل مرتفع این منطقه در مرز بین سه کشور ایران، عراق و ترکیه است. دریاچه دالامپر و مسیر صعود به قله دالامپر با مناظر بسیار بکر و زیبا همراه است.
این دریاچه حاصل چشمه‌های زیرزمینی و همچنین ذوب شدن برف‌های کوه دالامپر می‌باشد و جزو دریاچه‌های آب شیرین محسوب می‌شود. به دلیل عمق زیاد شنا کردن در این دریاچه می‌تواند خطرناک باشد و گردشگران و طبیعتگردانی که به دالامپر می‌روند، می‌توانند از مناظر دریاچه و اطراف آن و جاذبه‌های طبیعی مختلف موجود در مسیر مانند آبشار، رودخانه، دریاچه های کوچک و … لذت ببرند.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه دالانپر

پوشش گیاهی دریاچه دالامپر به پوشش گیاهی رشته‌کوه زاگرس شباهت دارد و شامل گون، آلبالوی وحشی و بادام کوهی می‌شود. در دریاچه دالامپر گونه‌های جانوری مثل خرس قهوه‌ای، گرگ، روباه، شغال، مار، خرگوش، بز کوهی و عقاب به چشمتان می‌خورد.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه دالانپر

آبشار سولار توکلن
یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای مسیر صعود به قله دالانپر آبشاری به نام سولار توکلن‌ به معنای جایی که آب میریزد می‌باشد. به دلیل ذوب شدن برف‌های این منطقه در فصل بهار و تابستان، رودخانه و آبشاری جاری می‌شود که به مناطق پایین دست سرازیر می‌گردد.
روستای کچله
روستای کچله که در دامنه کوه دالانپر واقع شده است و راهی پرپیچ‌وخم و هیجان‌انگیزی را برای رسیدن به آن باید طی کنید.
سد بارون
سد بارون نزدیک دریاچه دالانپر از نظر بزرگی پنجمین سد استان آذربایجان غربی است
قره کلیسا نزدیک دریاچه دالامپر
قره کلیسا یا کلیسای تادئوس مقدس باوجود دیوارهای دفاعی‌اش به‌شکل یک قلعه به‌نظر می‌رسد که در ۴ طرف آن ۵ برج دیده‌بانی قوسی‌شکل دیده می‌شود.

بهترین زمان سفر به دریاچه دالانپر

دریاچه دالامپر در کوه دالانپر و در ارتفاع بالایی واقع شده است که در فصول پاییز و زمستان آب و هوای بسیار سردی به همراه بارش‌های فراوان باران و برف دارد. با تمام شدن زمستان و گرم شدن تدریجی، آب و هوا معتدل‌تر و زمین‌ها سرسبز می‌شوند. از این رو بهترین زمان سفر به دریاچه دالانپر فصل بهار وتابستان است.

نکات مهم بازدید از دریاچه دالانپر

اول صبح به‌سمت دریاچه حرکت کنید تا زیبایی‌های مسیر را در روشنایی ببینید.
اگر قصد چادرزدن کنار دریاچه را دارید حتما تجهیزات کامل مثل کیسه‌خواب کوهنوردی، چادر ضدآب، زیرانداز و وعده‌های غذایی انرژی‌زا همراهتان باشد.
امکان ماهیگیری در دریاچه وجود دارد؛ ولی آبتنی توصیه نمی‌شود.
فریب هوای مطبوع محل در تابستان را نخورید؛ زیرا به‌دلیل ارتفاع زیاد و تابش مستقیم خورشید، در صورتی که از کلاه و پیراهن آستین بلند و کرم ضدآفتاب استفاده نکنید، دچار آفتاب سوختگی خواهید شد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا