گوناگون

میوه‌ متفاوت و پرخاصیت‌ ایرانی را امتحان کرده‌اید؟

این میوه از سیب غنی‌تر و ویتامین‌ سی‌اش از پرتقال بیشتر است

کُنار میوه‌ای در منطقه بلوچستان است که در بیشتر کوه‌ها، دشت‌ها و باغچه خانه‌ها بدون هرگونه کود و سمی رشد می‌کند، این میوه بی‌ناز که در این موقع از سال به فراوانی در دسترس است.

ایرنا: معاون سازمان و مدیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه ۵۶۸ هکتار اراضی کشاورزی به کشت کنار اختصاص دارد، اظهار داشت: از اوایل اواخر دی‌ماه کار برداشت گونه‌های مختلف کُنار از سطح مزارع شهرستان آغاز و تا پایان اسفندماه ادامه دارد.

نورالدین میرلاشاری افزود: با توجه به سطح زیر کشت شهرستان پیش‌بینی می‌شود تا پایان برداشت میزان چهار هزار و ۶۰۰ تُن محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی تصریح کرد: میوه کنار سرشار از ویتامین c و مقادیر نسبتا خوبی از ویتامین B و E و محتوی کلسیم و فسفر و آهن است لذا توصیه می شود از خوردن این میوه غفلت نشود.

هر درخت کُنار ۱۰۰ کیلوگرم محصول می‌دهد

میرلاشاری می گوید: با توجه به‌ صرفه اقتصادی در محصول برداشت شده و وجود بازار مصرف مناسب برای میوه آن در سال‌های اخیر سطح زیر کشت این محصول در شهرستان‌های مختلف استان رو به گسترش است.

او افزود: در سیستان و بلوچستان به‌طور متوسط از هر درخت ‎ ۵۰تا ۱۰۰ کیلوگرم میوه کُنار به دست می‌آید.

چرا باید کنار بخوریم؟

ارزش غذایی‌ میوه کُنار از لحاظ پروتیین، مواد معدنی، کلسیم، فسفر، کاروتن و ویتامین از سیب غنی‌تر و میزان کالری و ویتامین c آن نسبت به پرتقال بیشتر است. میوه آن به‌راحتی هضم و اثر ملین‌آور دارد و گوشت میوه آن شیرین و خوشمزه است.

درخت کنار به عنوان مقاومترین درخت میوه به صورت درختچه‌ای کوچک، خاردار با تاج پهن است و پوست درخت زبر، خاکستری یا سیاه تیره، برگ ها بیضی، گرد و کشیده غالبا دارای سه گلبرگ اصلی، گل های سبز مایل به زرد که به صورت خوشه جانبی روی شاخه‌ها ظاهر می‌شوند. ارتفاع برخی گونه‌های کُنار بیش از پنج متر است.

میوه کنار، کروی کشیده یا بیضی شکل با رنگ قرمز، نارنجی یا زرد طلایی و براق است.

درخت کُنار نسبت به خشکی و خاک‌های شور و قلیایی مقاوم و سازگار است. این درخت در تابستان به خواب می‌رود که باعث کاهش نیاز آن به آب و میزان تبخیر می‌شود.

اجزای درخت کنار نیز مصرف دارویی دارد به طوری که از ریشه و پوست آن برای رفع اسهال خونی استفاده می‌شود و از مغز بذر کنار که مقوی است و از برگ آن برای معالجه زخم بهره گرفته می‌شود.

از برگ‌های این درخت برای تهیه لوازم بهداشتی، تغذیه دام و کرم ابریشم و از چوب آن برای ساخت ابزارآلات کشاورزی، صنایع دستی و زغال استفاده می‌شود.

با توجه به موارد ذکر شده، به گردشگران و میهمانانی که به جنوب سیستان و بلوچستان و شهر چابهار سفر می‌کنند پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده طعم متفاوت کُنار بلوچی را تجربه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا