نکات مهمی که هر راننده خودرو در فصل تابستان باید بداند
این روزها که هوای معتدل بهاری را سپری میکنیم، دل به جاده زدن هوای دیگری دارد. البته پیش از این که به جاده بزنید، باید حتما چند اقدام احتیاطی انجام بدهید تا متحمل هزینههای سنگین نشوید. ترکیدن شیلنگها، نشت کردن رادیاتور، تایرهای کم باد و فیلترهای کثیف مصرف سوخت را به شدت بالا میبرند و حتی بدتر از آن خودرو را به کلی از کار میاندازند. در ادامه با ما همراه باشید تا با معرفی چند نکته کلیدی برای نگهداری خودرو در فصل گرما، از خراب شدن خودرویتان و دردسرهای آن رهایی یابید.
چک کردن باد تایرها
تا زمان شروع فصل تابستان، ممکن است تایرهای خودرو به مشکلات زیادی دچار شوند. رانندگی در شرایط جادهای نامساعد در فصل زمستان یا رانندگی حین بستن زنجیر چرخ معمولاً میتوانند آسیب زیادی به تایرهای خودرو وارد کنند. بیشترین جایی که از آنها غفلت میشود، تایرها هستند. به گفته اتحادیه تولیدکنندگان لاستیک (RMA) از هر راننده ١٠ فقط یکی از آنها فشار باد تایرها را چک میکند، در حالی که از هر ١۰ راننده تقریبا هفت راننده به طور مرتب خودرویشان را میشویند. واقعیت این است که یک تایر کم باد، پرباد، فرسوده یا غیر بالانس، به خصوص در هوای گرم تابستان، میتواند بسیار خطرناک باشد. وقتی دمای هوا بالا میرود، در ازای هر ١۰ درجه افزایش دما، فشار باد تایر هم حدود یک تا دو PSI (پوند بر اینچ مربع) تغییر میکند. به دفترچه راهنمای خودرو یا دیواره تایرها نگاهی بیندازید تا ببینید فشار باد مناسب برای تایرهای شما چیست. یادتان باشد اگر گرمای هوا و فشار ناخواسته دست به دست هم بدهند، در نهایت تایر میترکد. تایر پرباد هم سطح تماس کمی با سطح جاده دارد و روی جادههای خیس لیز میخورد.
استفاده از سایبان برای خودرو
تابش مستقیم نور آفتاب به راحتی میتواند به کابین خودروی شما آسیب بزند. قدرت اشعه آفتاب که در تابستان چند برابر میشود، قادر است سبب رنگ پریدگی داشبورد و صندلیهای جلو شود. این اتفاق نه تنها ظاهر خودروی شما را خراب خواهد کرد، بلکه میتواند تأثیر منفی زیادی روی قیمت، هنگام فروش داشته باشد.
برای محافظت در برابر این آسیب اشعه آفتاب، حتماً یک سایبان مخصوص خودرو خریداری کرده و آن را همیشه داخل خودرو نگهداری کنید. هر موقع به صورت مستقیم در تابش اشعه آفتاب خودرو را پارک میکنید، سایبان را پشت شیشه جلو قرار دهید.
تعویض روغن و فیلتر روغن
روغن خون حیاتبخش خودروی شماست. برای نگهداری خودرو یتان روغن و فیلتر روغن آن را تعویض کنید. روغن قطعات سختکوش موتور را روان و خنک نگه میدارد. در بیشتر دفترچههای راهنمای خودرو نوشته شده است که هر ١٢۰۰۰ کیلومتر یکبار، روغن و فیلتر روغن را عوض کنید. متخصصان خودرو هر ۴٨۰۰ کیلومتر یا هر سه ماه یکبار را برای تعویض روغن توصیه میکنند. واقعیت این است که ما در طول تابستان که احتمال جوش آوردن موتور زیاد است، بیشتر رانندگی میکنیم. پس قبل از این که با اهل و عیال سر به جاده بگذارید، حتما روغن خودرویتان را چک کنید.
تسمهها و شیلنگها را چک کنید
نکته کلیدی رانندگی در تابستان خنک نگهداشتن موتور است. حتما اولین چیزی که به ذهنتان میرسد، رادیاتور و کولر است، ولی قبل از هر چیز باید تسمهها و شیلنگها را چک کنید. شیلنگهایی که به رادیاتور وصل هستند به ورود و خروج آب به داخل موتور کمک میکنند، تسمههایی که فن را میچرخانند هم به بیشتر خنک شدن سیستم یاری میرسانند. اگر شیلنگها یا تسمهها پاره بشوند، رادیاتور بلافاصله جوش میآورد و شما را بین راه میگذارد. شیلنگها را چک کنید و مطمئن بشوید ترک یا نشتی ندارند و شل نشدهاند. شیلنگها باید سفت بوده و نرم و قابل انعطاف نباشند. شیلنگها طی فرآیندی که پوسیدگی الکتروشیمیایی نامیده میشود (ECD) بهتدریج خورده میشوند. این فرآیند ماده لاستیکی شیلنگ را از داخل میخورد. آسیب پذیرترین بخش از شیلنگ جایی است که به وسیله بست به رادیاتور یا موتور متصل میشود. به بستها هم باید نگاهی بیندازید تا ترک یا خوردگی نداشته باشند. توجه داشته باشید که تسمهها زیاد از حد صاف و صیقلی نباشند. برای نگهداری خودرو یتان حتما پیش از شروع فصل گرما تسمه ها و شیلینگ های آن را چک کنید.
لزوم تعویض فیلتر هوا
در مناطق سردسیر بعد از فصل زمستان، فیلتر هوا پر از کلوخهای نمک و ذرات ریز دیگر است. فیلتر هوای کثیف مصرف سوخت را بالا میبرد. تعویض فیلتر کثیف میتواند مصرف سوخت را چند درصد پایین بیاورد ولی از کجا بدانیم فیلتر هوا چه زمانی باید تعویض شود؟ متخصصان توصیه میکنند فیلتر هوا هر ٢۰۰۰۰ کیلومتر تعویض بشود ولی این عدد بستگی به شرایط خاص جاده و آب و هوایی که در آن رانندگی میکنید هم دارد. اگر زیاد در جادههای خاکی و گلی رانندگی میکنید، فیلتر هوای خودروی شما زودتر از فیلتر خودرویی که فقط در بزرگراه حرکت میکند، کثیف میشود.
سیستم خنککننده و رادیاتور را چک کنید
خودروهای امروزی طوری طراحی شدهاند که گرما دوست هستند؛ ولی میزان گرما هم محدودیت دارد. یک موتور احتراقی درونسوز در دمای حدود ٩٣ درجه سانتیگراد بالاترین کارایی را دارد ولی اگر بگذارید موتور زیادی داغ بشود، قطعات فلزی متحرک شروع به ذوبشدن میکنند و با هم آمیخته میشوند. این امر باعث بروز مشکلاتی برای موتور میشود و همانطور که حدس میزنید، خرج زیادی روی دستتان میگذارد. خوشبختانه بیشتر خودروهای مدرن یک سیستم خنککننده هوشمند دارند که از یک خنککننده شیمیایی به نام ضد یخ، چند پمپ، شیلنگ، فن و ترموستات استفاده میکند تا دمای بهینه خودرو را حفظ کند. ولی هر مشکلی برای این سیستم پیش بیاید، از جمله: کمشدن مایع خنککننده، شیلنگهای ترکخورده، بستهای شل یا شکستهشده یا وجود نشتی در رادیاتور میتواند باعث جوش آوردن موتور و از کار افتادن آن بشود.
مراقب کارکرد صحیح کولر خودرو باشید
دفعات استفاده از کولر خودرو در فصل تابستان بسیار بالاتر میرود، از این رو حتماً باید از درست کار کردن و سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر تا به حال کولر خودرویتان در یک روز داغ تابستان از کار افتاده باشد، حتما خوب قدر یک ذره هوای خنک را میدانید. زمانی میتوان گفت کولر مشکل دارد که نتواند هوایی تولید کند که ١۰ درجه سانتیگراد خنکتر از هوای بیرون باشد. شایعترین دلیل برای بد کارکردن کولر کم شدن گاز آن است. علت آن هم میتواند وجود نشتی در قسمتی از سیستم باشد. از آنجا که کولرهای مدرن و امروزی دستگاههای پیچیدهای هستند، بهتر است یک نفر متخصص آن را بازرسی کند.
ترموستات موتور را در فصل تابستان باز نکنید
وجود ترموستات روی موتور در فصل تابستان الزامی است زیرا موجب می شود که موتور پس از روشن شدن و دراوایل صبح سریع به دمای نرمال برسد پس هرگز ترموستات موتور را در فصل تابستان باز نکنید.
از سالم بودن ترموستات زمانی که موجب گرم شدن موتور می شود، اطمینان یابید. سپس باقی سیستم خنک کاری مانند رادیاتور، پمپ خنک کاری و تسمه را بررسی کنید و عیب های آن را برطرف نمایید . در فصل تابستان موتور خودرو به زمان کمتری برای گرم شدن احتیاج دارد.
اتومبیل را در زیر نور مستقیم آفتاب پارک نکنید
برای به حداقل رساندن تبخیر بنزین از باک اتومبیل از پارک کردن اتومبیل در زیر نور مستقیم آفتاب خودداری کنید.
برای نگهداری از خودرو شمع ها را تعویض کنید
شمع ها را نیز هر ۲۵۰۰۰ کیلومتر بازدید و تمیز کرده و یا تعویض کنید.
فرمان خودرو را ۱۸۰ درجه بچرخانید
قبل از ترک ماشین فرمان خودرو را ۱۸۰ درجه بچرخانید تا قسمتی که شما آن را لمس می کنید در سایه قرار گیرد.
برای نگهداری از خودرو سطح سیال خنک کننده بازدید شود
آب مصرفی در خودرو باید دارای سختی کمی باشد تا رسوب نگیرد. سطح سیار خنک کننده باید هر هزار کیلومتر یا هفته ای یک بار بازدید شود. در شرایط عادی باید سالانه یا پس از طی مسافت ۳۰ هزار کیلومترتعویض سیال خنک کننده انجام شود اما در شرایط سخت رانندگی و بسته به شرایط زمان های تعویض سیال تفاوت دارد.
باد تایرها را کنترل کنید.
با افزایش دمای هوا در فصل تابستان فشار باد تایرها افزایش می یابد بنابراین در فواصل زمانی کوتاه تری باد تایرها را کنترل کنید.
برای نگهداری از خودرو از ضد یخ مناسب استفاده کنید
بعد از در نظرگرفتن شرایط آب و هوایی و حجم خنک کننده ضد یخ مناسب انتخاب کنید و داخل رادیاتور بریزید.
سازندگان خودرو، به عنوان سیال خنک کننده مناسب در خودروها ، محلول ضد یخ و آب (۵۰ درصد حجمی آب و ۵۰ درصد ضدیخ) را توصیه می کنند.
محلول ۵۰ درصد ضد یخ، دارای پنج درصد انبساط حجمی است پس باید حدود پنج درصد حجم کل سیستم خنک کننده را خالی بگذارید. کارآیی نداشتن مناسب رادیاتور سبب افت نقطه جوش سیار خنک کننده و به جوش آمدن سریع آن می گردد.
چک کردن باد لاستیک ها
یشترین جایی که رانندگان ازآن غافل میشوند، لاستیک ها هستند. به گفته اتحادیه تولیدکنندگان لاستیک (RMA) از هر ۱۰راننده فقط یکی از آنها فشار باد لاستیک را چک میکند، در حالی که از هر ١۰ راننده تقریبا هفت راننده به طور مرتب خودرویشان را میشویند .
باشروع فصل تابستان، ممکن است لاستیک های خودرو به مشکلات زیادی دچار شوند. رانندگی در شرایط جادهای نامساعد در فصل زمستان یا رانندگی حین بستن زنجیر چرخ معمولاً میتوانند آسیب زیادی به لاستیک های خودرو وارد کنند. واقعیت این است که یک لاستیک کم باد، پرباد، فرسوده یا غیر بالانس، به خصوص در هوای گرم تابستان، میتواند بسیار خطرناک باشد.
یادتان باشد اگر گرمای هوا و فشار ناخواسته دست به دست هم بدهند، در نهایت تایر میترکد. تایر پرباد هم سطح تماس کمی با سطح جاده دارد و روی جادههای خیس لیز میخورد.
پر کردن مخزن شیشهشوی
مالکان خودرو میبایست همواره مخزن شیشهشوی خودرو را پر کنند؛ زیرا معمولا مخزن شیشهشو در نزدیکی موتور قرار دارد که گرمای موتور در کنار گرمای محیط باعث میشود یک مخزن شیشهشوی خالی دچار خشکی، شکنندگی و خرابی شود.
به دمای خودرو توجه کنید
در خودروهای مدرن شاهد حذف آمپر هستیم، اما اگر خودرو شما همچنان دارای آمپر است، حتما در این فصل به آن نگاه ویژه داشته باشد. اگر در مناطق گرم رانندگی میکنید، همواره حواستان به آمپر باشد و اگر دمای خودرو به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد، خودرو را متوقف نمایید.
از بدنه و داشبورد محافظت کنید
برای حفاظت از خودرو در فصول گرم و برای جلوگیری از خراب شدن رنگ بدنه بهتر است همواره خودرو را در سایه قرار دهید. اگر در پارکینگ سایهای وجود نداشت، برای جلوگیری از تابش مستقیم خورشید به خودرو از چادر استفاده کنید. پس از شستن خودرو از واکس استفاده نمایید و حتما این نکته را به یاد داشته باشید تا زمانی که بدنه خودرو به خوبی خشک نشده است، آن را در زیر نور تابش مستقیم خورشید قرار ندهید؛ چراکه چنین شرایطی باعث آسیب رساندن به رنگ خودرو میشود.
مالکان خودرو میبایست از واکس مخصوص داشبورد برای محافظت آن در برابر تابش خورشید استفاده کنند. اگر خودرو خود را در محیط باز پارک میکنید، استفاده از سایهبان را فراموش نکنید. سایهبان علاوه بر اینکه دمای داخل خودرو را کاهش میدهد، از آسیبدیدگی داشبورد خودرو در مقابل اشعه خورشید نیز مراقبت میکند. با رعایت این نکات به آسانی میتوانید از خودرو خود در فصول گرما و تابستان مراقب کنید./مجله خودرو