ایران بینتفریح

چهار باغ رویایی ایران

چهارباغ عباسی اصفهان یکی از مهمترین خیابان‌ها و گذرگاه‌های این شهر محسوب می‌شود که از ارزش تاریخی بالایی برخوردار است.

 

اصفهان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در کشور به شمار می‌رود که دارای اماکن دیدنی و آثار تاریخی فراوانی از دوره‌های مختلف است. خیابان چهارباغ از میان تعدادی از مهمترین این جاذبه‌های گردشگری عبور می‌کند که قدمت آن به دوره صفوی بازمی‌گرد

چهارباغ عباسی از سی‌وسه پل شروع می‌شود و به‌سمت شمال شهر امتداد می‌یابد. چهارباغ بالا نیز از سی‌وسه پل شروع می‌شود و به‌سمت جنوب شهر تا دروازه‌ شیراز ادامه دارد. در واقع این سی و سه پل است که خیابان اصلی چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی را به یک‌دیگر مرتبط می‌کند. چهارباغ پایین نیز در امتداد چهارباغ عباسی به‌سمت شمال شهر ساخته شده است.

تاریخچه چهارباغ عباسی

چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا بعد از تعیین اصفهان به‌عنوان پایتخت در عصر شاه عباس اول و به دستور وی ساخته شدند. چهارباغ پایین به دستور رضاشاه پهلوی و با همان طرح چهارباغ صفوی ساخته شده است.
در گذشته جوی آبی از میان خیابان تا زاینده‌رود جریان داشته است و در محل تقاطع‌ها حوض‌هایی نیز ساخته بودند. در خیابان، مسیری خاص برای افراد سواره تعبیه شده بود و در دو طرف خیابان درختان چنار به موازات خیابان و در دو ردیف کاشته شده بودند.
در دوره‌ صفویه سراسر خیابان تا کنار رودخانه پوشیده از باغ‌های باشکوه بود که میان امرا برای ساخت عمارت تقسیم شده بودند. البته به عموم مردم نیز حق تفریح در باغ‌ها و استفاده از ثمرات آن‌ها را داده بودند. در سمت غرب خیابان، باغ‌های تخت، هشت‌گوشه و تاکستان قرار داشتند و در سمت شرق خیابان باغ‌های بلبل، توت و درویشان قرار داشتند. البته در حال حاضر غیر از باغ هشت‌گوشه (کاخ هشت بهشت) مابقی به‌طور کامل از بین رفته‌اند.


دیدنی‌های چهارباغ عباسی

بسیاری از دیدنی‌های تاریخی اصفهان در پیرامون خیابان چهارباغ عباسی جای گرفته‌اند. همچنین این خیابان جاذبه‌های دیگری چه برای اهالی شهر و چه گردشگران دارد. برخی از جذایبت‌های تاریخی و تفریحی چهارباغ عباسی شامل موارد زیر می‌شود:

کاخ هشت بهشت (از خیابان باغ گلدسته)
مدرسه چهارباغ (حاشیه خیابان چهارباغ عباسی)
مجموعه نقش جهان با مسجد شیخ لطف‌ الله، مسجد امام، عالی قاپو و بازار قیصریه (با فاصله خیابان سپه از میدان امام حسین)
چهلستون (از میدان امام حسین)
سی و سه پل (در میدان انقلاب)
سینماهای حافظ، فلسطین، چهارباغ، سوره و…
رستوران شهرزاد (ابتدای عباس آباد)
بریانی شاد (ابتدای خیابان طالقانی)
مراکز خرید اصفهان شامل چهارباغ، ملت، عالی قاپو و…
یکی از سفرنامه نویسان آن زمان به نام کمپفر چنین نوشته که:

« مردم برای در کردن خستگی‌های ناشی از کار روزانه‌ و کوک کردن کیف‌شان به چهارباغ می‌رفتند. قهوه‌چی‌ها و صاحبان مهمان‌خانه‌ها روی پل‌های آن حصیر و قالی انداخته‌اند تا مردم روی آن استراحت کنند. مردم در حین کشیدن قلیان و صرف نوشیدنی روی آن‌ها می‌نشینند و نمایش و هنرنمایی نقالان و شاعران را نگاه می‌کنند و به بهترین وجه وقت می‌گذرانند. آنها فقط وقتی هوا خیلی گرم شود به اتاق‌های خنک داخل قهوه‌خانه‌ها می‌روند.

بهترین زمان بازدید از چهارباغ عباسی

خیابان چهارباغ عباسی اصفهان در همه فصول از جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار است. درفصل بهار می‌توانید در این مسیر دلنشین قدم بزنید و یا برای استراحت نیمکت‌های تعبیه شده در زیر سایه درختان سرسبز را انتخاب کنید. در فصل پاییز چهارباغ عباسی به مکانی فوق العاده جذاب تبدیل می‌گردد و رنگین شدن برگ‌های درختان مناظر چشم نوازی برای عکاسی خلق می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا