ایران بین

غار چما؛ زمستان ترین غار ایران

غار یخی چما، از آن دسته جاذبه‌های گردشگری است که علاوه بر زیبایی منحصربه‌فرد، با هوای بسیار خنک و سرمای زمستانی خود، حرف‌های بسیاری برای گفتن به بازدیدکنندگان خود دارد. غار یخی چما از جاهای دیدنی استان چهارمحال و بختیاری است.

در فاصله 25 کیلومتری چلگرد در نزدیکی روستای شیخ علیخان از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ و در شمال غرب استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است و یکی از نادرترین و اعجاب انگیزترین غارهای منطقه به نام غار یخی چما با قندیل های فراوان یخی می باشد.

از زیر یخ های این غار چشمه ای با آب سرد در جریان است که در نهایت به سد کوهرنگ می ریزد. قرار گرفتن در دره های عمیق و تجمع حجم برف های چندین ساله در این مکان باعث شده است که قندیل های یخ و توده های عظیم برف به صورت دایمی و در تمام فصول سال باقی بمانند .

ویژگی‌های غار چما

این غار شگفت‌انگیز نتیجه روی هم انباشته شدن برف‌های این منطقه در طول هزاران سال است و ارتفاع برف حتی تا 50 متر هم گزارش شده است. این روی هم انباشته شدن برف‌ها حتی گاهی از اوقات مسیر دسترسی به غار را مسدود می‌کند. همین صعب‌العبور بودن مسیر دسترسی به غار باعث شده تا غار یخی چما بسیار بکر و دست‌نخورده باقی بماند.

حجم زیاد برف موجود در غار یخی چما باعث شده تا این غار مثل یک یخچال دائمی و همیشگی پابرجا باشد و هوای داخل و اطراف آن حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان بسیار سرد باشد. کافی است قدم به داخل غار بگذارید تا به انبوهی از قندیل‌ها، برف و یخ بر بخورید. اشکال هندسی تشکیل شده روی سقف غار که همگی به‌صورت طبیعی و بدون دخالت انسان هستند نگاه همه را به سقف غار و سفیدی یک‌دست آن خیره می‌کنند.
درباره طول غار نظرات مختلفی وجود دارد؛ مثلا عده‌ای از کاوشگران طول غار را بین 2 تا 3 کیلومتر تخمین زده‌اند ولی با توجه به یخی بودن آن نمی‌توانیم اظهارنظر دقیقی داشته باشیم؛ چون ممکن است در طول تابستان با آب شدن مقداری از برف‌ها طول غار کاهش پیدا کند و در پاییز و زمستان با بارش برف درازای غار دوباره افزایش پیدا کند.

غار چما را می‌توانیم یکی از سردترین غارهای ایران بنامیم. دمای هوای غار در همه ایام سال پایین است؛ اما وقتی فصل سرما از راه می‌رسد باید انتظار دمای چندین درجه زیر صفر را داشته باشید.

آب حاصل از ذوب شدن برف‌های غار یک رودخانه تشکیل می‌دهد که لقب بزرگ‌ترین منبع آب شیرین در ایران را با خود یدک می‌کشد. این آب گوارا و بسیار خنک در نهایت به سد کوهرنگ می‌ریزد و در کشاورزی، تامین آب شرب و دامداری اهالی منطقه نقش بسیار پررنگی دارد. نوشیدن از این آب خنک می‌تواند یک تجربه فراموش‌نشدنی باشد.

بهترین زمان برای سفر به غار یخی چما

این غار در یک ناحیه سردسیر و کاملا کوهستانی قرار دارد، پس نیمه دوم سال در اینجا بسیار سرد است. غار یخی چما در نیمه اول سال خصوصا از اواخر بهار تا اواخر تابستان به دلیل هوای خنک و دل‌چسبی که دارد برای سفر بسیار مناسب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا