تفریح

پل معلق هیر ؛زیبایی از جنس شیشه

پل معلق هیر در دل طبیعت تماشایی و زیبای دربند هیر جای گرفته است. در حالی که روی این پل قدم می‌زنید، از یک سوی، کوه سبلان را که محکم و با صلابت از دور پیدا است و از سویی دیگر، کوه‌های باغرو و باغ‌های میوه‌ی هیر را می‌بینید. در زیر پایتان رود پر آب هیر چایی در دل دره‌ی دربند هیر جریان دارد که با عبور خود حیات و زندگی را به منطقه هدیه کرده است.

پل معلق هیر، اولین پل تمام شیشه‌ای و قوسی شکل ایران و جهان است که به دست مهندسان ایرانی برپا شده و کلیه‌ی قطعات شیشه‌ای و کابل‌های فلزی آن در داخل کشور ساخته شده است. این پل معلق که در مساحت حدود ۲۰ هکتار برپا شده است، حدود ۲۰۰ متر طول دارد و از سطح زمین نزدیک ۱۰۰ متر ارتفاع دارد. عرض این پل ۱۲۰ سانتی‌متر است و ضخامت شیشه‌ها سه سانتی‌متر است. ساخت پل معلق هیر از سال ۱۳۹۷ شروع شد و از خرداد ماه ۱۳۹۹ گردشگران و مسافران می‌توانند از آن دیدن کنند.

بهترین زمان برای سفر به پل معلق هیر

مجموعه پل معلق هیر یا همان هیرلند در تمام طول سال باز است. شاید این بخش بی معنی به نظر برسد ولی با توجه به آب هوای سرد سیر اردبیل بهترین فصل را برای رفتن به مجموعه هیرلند از اوایل فروردین ماه تا اواسط شهریور ماه است. در باقی فصول این پل مناظر زیبای خود را دارد ولی سرمای هوا بسیار شدید است.

نکاتی مهم درمورد پل شیشه ایی هیر:

پل شیشه ای قوسی شکل و معلق هیر در یک کیلومتری شهر هیر قرار گرفته و در دره هیر و بر روی رودخانه هیر چایی واقع شده.
در بالای این پل معلق و در ارتفاع حدود ۱۵۰ متری از زمین، زیپ لاینی هم قرار داره که با امتحان کردن اون میتونید اوج آدرنالین رو تجربه کنید. همچنین زیپ لاینی مخصوص کودکان هم در حال ساخته شدن است..
پل شیشه ای معلق هیر بعد از پل مشگین شهر دومین پل معلق به حساب میاد اما تماما شیشه ای بودن این پل اون رو به عنوان پل شیشه ای معلق در ایران و جهان به مقام اول رسانده است.
شرکت سازنده این پل همون شرکتی هست که پل معلق مشگین شهر رو ساخته بود و اونها بعد از به موفقیت به انجام رسوندن اون پروژه به فکر راه اندازی این پروژه افتادند و در نهایت تونستند با موفقیت اولین پل شیشه ای معلق قوسی شکل در جهان رو بسازند.
در سایت A این مجموعه مجسمه و سازه ای شبیه انسان ساخته و طراحی شده که از تمام قسمت های مجموعه قابل دیدنه. در دست این مجسمه مشعلی وجود داره که این مشعل همیشه روشن است.
تماشای این پل در شب خیلی زیباتره چون با نورپردازی های حرفه ای و خاص و زیبا در شب نمایی بسیار دیدنی پیدا میکند.

مسیر دسترسی به پل معلق هیر

شهر هیر در 23 کیلومتری اردیبل قرار گرفته و برای دسترسی به آن باید جاده‌ی مابین خلخال و اردبیل را در پیش بگیرید. یک کیلومتر مانده به هیر، باید به سوی دره‌ی دربند بروید. جاده‌ی منتهی به پل هیر در حال حاضر ظرفیت محدودی دارد و فقط ماشین‌های سواری کوچک می‌توانند از آن عبور کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا