ایران بینگزارش آگهی

معرفی مسجد ماشه در کیش (تاریخچه، معماری، مکان و هتل های نزدیک آن)

کیش، جزیره زیبایی‌هاست که شما را به سمت خود دعوت می‌کند. هر گاه به کیش سفر کردید، مراکز دیدنی آن را از نزدیک مشاهده کنید. ما در این مقاله می‌خواهیم به معرفی مسجد ماشه در کیش بپردازیم که یکی از مراکز گردشگری تاریخی آن به حساب می‌آید. همراه ما باشید.

چه کسی مسجد ماشه را ساخته است؟

مسجد ماشه در کیش را عبدالحسین نور در سال 1285 هجری قمری ساخته که به دلیل همین کار، اسم او ماندگار شده است. عبدالحسین نور یکی از تاجران موفق مروارید بود و از این طریق امرار معاش می‌کرد. او هزینه کامل  ساخت مسجد را پرداخت کرد تا در محله ماشه، یک مسجد بنا شود. مسجد ماشه به قدری مستحکم و استوار ساخته شده که بعد از سال‌ها، همچنان پابرجاست.

مسجد ماشه برای اهل تسنن ساخته شده و یکی از بزرگ‌ترین مساجد سواحل و جزیره‌های خلیج فارس است. این مسجد علاوه‌بر محلی برای انجام نماز‌های روزانه، مکانی برای انجام نمازهای جماعت جمعه نیز بود.

از گذشته‌های دور، این مسجد با نام مسجد جامع کیش در بین مردم شناخته شده است و مسافران تور کیش از مشهد اگر به بناهای تاریخی علاقه داشته باشند، بازدید از این مکان می‌تواند آن‌ها را به وجد بیاورد. مسجد ماشه به دلیل بافت متعلق به دوره قاجار و معماری خاص خود، مورد توجه قرار گرفته است؛ با این وجود گردشگران کمی از وجود این بنای تاریخی و زیبا اطلاع دارند.

 

مسجد از دیرباز یک مکان مذهبی و فرهنگی برای مردم ما بوده است؛ از این رو، مسجد ماشه برای اهالی کیش از اهمیت بیشتری برخوردار است. مسجد ماشه در روز 27‌ام دی ماه سال 1377 جزو آثار ملی ایران قرار گرفت و کد ثبت 2194 را به خود اختصاص داد.

معماری مسجد ماشه

بخشی از ارزش گردشگری مسجد ماشه، بافت قدیمی و معماری خاص آن است. البته که مسجد بودن آن برای مردم حائز اهمیت بوده و بیشتر افراد دوست دارند تا با ساختار مسجدهای قدیمی و نوع بافت آن آشنا شوند.

معماری مسجد به سبک معماری ساختمان‌های موجود در جزیره ساخته شده و متناسب با شرایط آب‌وهوایی شهر است. با وجود گذر سال‌ها از عمر مسجد در آب‌وهوای مرطوب جزیره، همچنان بافت مسجد سالم مانده است.

مسجد فقط یک طبقه دارد بنابراین استفاده از آن برای همه افراد، پیر و کودک، مناسب است. هرچند که اگر به همراه کودکان خود به کیش سفر می‌کنید، بهتر است که با تفریحات مناسب کودکان در کیش آشنایی داشته باشید تا بتوانید اوقات خوشی را برای ان‌ها هم رقم بزنید.

نمای داخلی و بیرونی مسجد بسیار ساده و بدون هیچ تجملاتی ساخته شده است و حال و هوایی روحانی دارد. نمای ساختمان با استفاده از گچ سفید، شبیه بقیه ساختمان‌های مذهبی، به سبک معماری قدیمی خلیجی ساخته شده است. در بیرون شبیه یک دژ به چشم می‎‌آید و در درون فقط یک محراب ساده با چند طاقچه جهت نگهداری از کتاب‌های قرآن به چشم می‌خورد.

 

مسجد ماشه در کجای کیش قرار دارد؟

مسجد ماشه در جنب مسجد امیر واقع در بلوار اندیشه میدان ماشه قرار دارد. برای رفتن به آن‌جا بعد از رسیدن به کیش، می‌توانید از تاکسی‌های جزیره یا خودروی شخصی استفاده کنید. مسیری را نیز برای دوچرخه‌سواری درنظر گرفته‌اند تا علاقمندان به این هنر ورزشی را راضی کنند.

هنگامی‌که به کیش رفتید و قصد داشتید از سواحل شگفت‌انگیز مرجانی آن دیدن کنید، می‌توانید به مسجد ماشه نیز سر بزنید. مسجد ماشه در شمال شرقی جزیره، در نزدیکی داروخانه، مجموعه فرهنگی خلیج فارس، پلاژ بانوان و رستوران دارچین جزیره کیش قرار دارد. می‌خواهند مسجد را بازسازی کرده و آن را به موزه تبدیل کنند اما زمان وقوع این رویداد مشخص نیست.

هتل‌های نزدیک مسجد ماشه

هنگامی‌که برای دیدن مسجد ماشه وارد جزیره کیش می‌شوید، قطعا قصد اقامت در کیش را خواهید داشت و چه جایی بهتر از هتل، آن هم هتل‌هایی که نزدیک مسجد قرار دارند.

هتل اسپادا کیش با داشتن 3 ستاره که نشان از کیفیت خوب آن دارد، در نزدیکی مسجد ماشه قرار داشته و شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

هتل فلامینگو کیش نیز سطح دسترسی مناسبی به مسجد دارد اما اگر به دنبال هتلی هستید که به جاذبه‌های گردشگری کیش نزدیک باشد، پیشنهاد ما به شما، پرشین هتل است. معمولا تورها، این هتل را برای اقامت مسافران خود انتخاب می‌کنند.

اما اگر به دنبال سایر هتل های 5 ستاره کیش هستید، می‌توانید اینجا کلیک کنید و با 10 هتل برتر کیش آشنا شوید.

 

سخن پایانی

هنگامی‌که به کیش مسافرت کردید تا از زیبایی‌های آن دیدن کنید، حتما یک هتل خوب را انتخاب نمایید تا به جاذبه‌های گردشگری آن نزدیک باشد و بتوانید به سادگی به مسجد ماشه کیش نیز مراجعه کنید. این مسجد با وجود ساخته شدن در دوره قاجار و عمری بیش‌از 120 سال، نمای ساده و زیبایی داشته و توانسته در آب‌وهوای مرطوب کیش سالم باقی بماند. مسجد ماشه از جاذبه‌های مغفول کیش است که بازدید آن را به شما توصیه می‌کنیم.

شما می‌توانید با استفاده از تور مسافرتی به کیش بیایید و بازدید از این بنای تاریخی را در برنامه خود قرار دهید یا در یک سفر تفریحی با ماشین شخصی به دیدن این بنای زیبا و تاریخی بیایید. یادتان باشد که می‌توانید از گوگل مپ برای مسیریابی و یافتن ساده‌تر مکان مسجد کمک بگیرید. ما آرزوی مسافرت خوبی را برای شما داریم. راستی اگر از مسجد ماشه بازدید کردید یا پس از بازدید آن، نظرتان را درباره این تجربه بیان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا