تفریح

روستای زیبای افجه؛ بهشت پایتخت

روستای افجه یکی از روستاهای تماشایی و سرسبز تهران است که در دهستان لواسان کوچک از توابع لواسانات شهرستان شمیرانات قرار دارد. این روستای کوهستانی و ییلاقی با داشتن طبیعتی بکر از جمله مقاصد طبیعت‌گردی و کوهنوردی به شمار می‌رود.

در روستای افجه چشمه‌ها و جویبارهای متعددی جریان دارد که با عبور از کوچه‌پس‌کوچه‌ها، طنین دلنواز و دلکشی را ایجاد می‌کنند. از میان روستا نیز رودخانه به نسبت بزرگی عبور می‌کند که علاوه بر سیراب کردن باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی افجه، به آن صفا و جلوه خاصی بخشیده است. اطراف این رودخانه برای پیاده‌روی و لذت بردن از طبیعت افجه بسیار مناسب است.

دیدنی‌های روستای افجه

دشت هویج

دشت هویج یا به زبان محلی مردم بومی روستا گرچال یا گهچال یکی از جاذبه‌های دیدنی معروف روستای افجه محسوب می‌شود. این دشت زیبا که در قسمت بالادست افجه قرار دارد، دارای تاریخچه کهنی است. گفته‌ها نقل از آن دارند که دشت هویج یکی از نخجیرگاه‌های پادشاهان ایرانی در زمان صفویه و عباسیان محسوب می‌شود. با کمی کنکاش در این دشت هنوز هم می‌توان سنگ‌نبشته‌ها و کاروان‌سراهای به‌جای مانده از دوره صفوی را مشاهده کرد.

آبشار پسچویک

آبشار پسچویک یکی از آبشارهای ناآشنا اما مرتفع تهران است. این آبشار با ارتفاع 15 متری در پنج کیلومتری شمال شرقی روستای افجه قرار دارد. اغلب افرادی که به دیدن این آبشار می‌روند، از دیدن درخت‌های افرای اطراف آبشار و منظره دشت هویج لذت می‌برند.

آبشار موآب

آبشار موآب از نزدیکی قلعه ساکا سرازیر می‌شود و دارای ارتفاع 180 متری است. برای دیدن این آبشار زیبا نیز آگاهی از اطلاعات کوهنوردی از اهمیت زیادی برخوردار است. دیدن این آبشار در فصول گرم سال می‌تواند بسیار جذاب و دلپذیر باشد. گرچه که طبیعت‌گردی در زمستان نیز لذت‌بخش است.

قصر ناصری

ازجمله معروف‌ترین قصرها و جاذبه‌های تاریخی روستای افجه می‌توان به قصر ناصری اشاره کرد. قصر ناصری که از زمان ناصرالدین‌شاه و دیگر پادشاهان قاجار باقیمانده است، درون باغی در روستا قرار دارد. از آن قلعه زیبا گذشته امروزه تنها ساختمانی نیمه مخروبه باقی‌مانده است.

قلعه سربند (ساکا)

قلعه سربند یا ساکا یکی دیگر از آثار ملی کشور و ازجمله قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران است. این قلعه با قدمت بالای خود تا زمان صفویان مورداستفاده قرار می‌گرفت. عمده مصالحی که در ساخت قلعه سربند استفاده شده است از ساروج، سنگ لاشه، خشت، گل و غیره است و این موضوع بیانگر توجه ویژه نیاکان ما به حفظ و پیشگیری از آلوده‌سازی محیط‌زیست است.

جالب است بدانیم که چشم‌انداز این قلعه بسیار وسیع است و با رفتن روی سقف قلعه می‌توان روستاهای مجاور افجه را نیز مشاهده کرد. . البته این قلعه زیبا در ارتفاعات بالا قرار دارد و برای دیدن از آن لازم است کوهنوردی کنید.

خانه‌های تاریخی

برخی از خانه‌های افجه هنوز هم دارای بافت کهن است و دیدن آن‌ها می‌تواند موجب شود تا برای ساعتی به گذشته‌های دور سفر کنید. ازجمله خانه‌های تاریخی افجه می‌توان به خانه‌های حاج اکبر و حاج قاسم مرندی اشاره کرد. کلیه این خانه‌ها باقیمانده از زمان قاجاریه است که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

محله چراغان سری

چراغان سری یکی از بخش‌های کهن افجه محسوب می‌شود و در آن سقاخانه حضرت ابوالفضل (ع) قرار دارد. اغلب مردم روستا اعتقاد قوی به سقاخانه حضرت ابوالفضل (ع) دارند. درگذشته و امروزه اغلب مردم برای حاجب روایی به این سقاخانه می‌روند و مدتی را به عبادت مشغول می‌شوند. این سقاخانه قدیمی هم‌اکنون نیز دارای معماری بسیار زیبایی است. جالب است بدانیم که در حوالی سقاخانه درخت چناری با قدمت 400 سال وجود دارد که دارای حکایت جالبی است

 حمام تاریخی

حمام روستای افجه که همچنان مورد استفاده اهالی قرار دارد، در مرکز آن واقع است. قدمت این حمام به اواخر عصر صفوی یا اوایل قاجار می‌رسد. حمام افجه دارای طاق و گنبد‌های عرقچین و قوس‌های جناغی است.

در حال حاضر بخش‌هایی از این حمام توسط شورا و دهیاری روستای افجه بازسازی شده و مورد استفاده اهالی و گردشگران قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا