ایران بینتفریح

دره پرتغالی های کیش

در منطقه شمالی جزیره کیش، ناحیه سرسبزی وجود دارد که دره پرتغالی ها نام گرفته است؛ علت این نام‌گذاری به استقرار نیرو‌های استعمارگر پرتغالی در این ناحیه زیبا و خوش آب و هوا برمی‌گردد.

سیر تاریخی دره پرتغالی‌ها

با وجود کمبود اطلاعات، چیزی وجود دارد که ما در مورد تاریخ این جزیره به طور قطعی می دانیم. کیش بعد از اسلامی شدن ایران قدیم ارزش استراتژیک زیادی پیدا کرد. اهمیت آن بسیاری از ابرقدرتهای قدیمی غربی را به آبهای خلیج فارس آورد.
جایی که نبردهای خونینی بر سر کنترل جزیره رخ داد.یکی از مشهورترین فاتحانی که پا به این جزیره گذاشت، Afonso de Albuquerque است. در سال ۱۵۰۶ ، این ژنرال نیروی دریایی پرتغال جزیره را با نیروهای خود محاصره کرد و مقامات ایرانی را مجبور به امضای پیمانی با او کرد. بر اساس شرایط معاهده ، او کنترل کامل جزیره را به دست آورد و از کیش به عنوان بندری برای حملات دریایی استفاده کرد. به نظر میرسد چیزی که امروزه به عنوان دره پرتغالی ها کیش از آن یاد میکنیم مقر نیروهای دریایی پرتغال بوده است.

سرانجام ، شاه عباس از سلسله صفویه به سلطنت پرتغالی ها بر این جزیره پایان داد. او کیش را به امپراتوری ایران بازگرداند، اما متأسفانه کیش هرگز از سرنوشت وحشتناک آن نجات نیافت. ایجاد بندر جدید “بندرعباس” در سواحل خلیج فارس ، جزیره کیش را به اعماق تاریک تاریخ سوق داد و به تدریج، یک فرهنگ استثنایی از بین رفت؛ اما امروزه جاذبه های گردشگری فراوان در کیش مانند همین دره پرتغالی ها کیش، این جزیره را به اولین مقصد سفر برای همه تبدیل کرده است.

درخت سبز کیش

کهنسال‌ترین درخت سرزمین آتش، با عمر تقریبی 500 الی 600 سال در دره پرتغالی‌ ها قرار گرفته است. درخت لور یا انجیر، که در کیش به درخت سبز نیز معروف بوده از جذاب‌ترین نقاط گردشگری مروارید خلیج فارس است. درخت لور که بعنوان انجیر معابد نیز شناخته می‌شود، در دوره حکومت ایلخانی و تیموری، از هند وارد جزیره کیش شده است.

انجیر معابد، در مناطق شرجی و گرمسیری قابل رشد بوده و شاخه‌های آن پس از رشد به سمت زمین متمایل می‌شوند. هنگامی که این شاخه‌ها به زمین می‌رسند، داخل آن رفته و به ریشه‌ها متصل و خود به تنه درخت تبدیل می‌شوند. این روند تا حدی ادامه پیدا می‌کند که درختی بزرگ با تنه‌ای قطور و شاخه‌هایی درهم تنیده ایجاد می‌شود.

بومیان و محلیان جزیره کیش معتقدند، درخت سبز دره پرتغالی‌ ها، برای آن‌ها خوش‌یمن بوده و باعث خوشبختی آن‌ها می‌شود. بسیاری از بومیان برای برآورده شدن آرزو‌ها و حاجت‌های خود، پارچه‌هایی رنگی به این درخت آویزان کرده و حالتی مقدس به آن بخشیده‌اند. اما در حال حاضر، برای حفاظت از درخت کهنسال جزیره کیش، حصاری دور آن کشیده شده و امکان بستن پارچه به آن وجود ندارد.

بهترین زمان سفر به کیش

تقریبا همه قسمت های جزیره مانند دره پرتغالی ها کیش دارای آب و هوای نیمه است و بارندگی زیادی در طول یک سال ندارد. این به معنای گرمای تابستان غیرقابل تحمل از است. بنابراین اگر نمی توانید گرما را کنترل کنید در تابستان به خصوص مرداد تا شهریور به کیش نروید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا