ایران بینتفریح

سرعین ؛ چشمه های بهشتی

سرعین یکی از شهرهای گردشگری استان اردبیل است. این شهر به علت چشمه‌ های آبگرم معدنی شهرت دارد و یکی از مناطق تفریحی و گردشگری زیبا در استان اردبیل است .

این شهر دیدنی در ۳۰ کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار دارد و در فرهنگ لغت فارسی به‌معنای «سرچشمه» است. سرعین جدا از چشمه‌های جوشان، طبیعت و مناظر فوق‌العاده‌ای دارد و هوای خنک آن در فصول گرم سال زبانزد خاص و عام است.

آب گرم های سرعین

آب گرم های سرعین اولین عوامل شهرت این شهر در بین مردم شدند و گویی همیشه هم بر این قرار است که این چشمه ها، مهم ترین جاذبه های این شهر باشند. درباره ی این که دقیقا چند چشمه ی آب گرم در این شهر وجود دارد عدد دقیقی در دست نیست اما چیزی که پر واضح و مشخص است این مورد است که بیش از ۱۰ ها چشمه ی جوشان و طیعی آب گرم در این شهر و اطرافش وجود دارد که خود امروزه به یکی از دیدنی های سرعین تبدیل شده اند.این چشمه های آب گرم از سبلان که از کوه های بسیار بلند ایران در شمال غرب کشور است سرچشمه می گیرند.

۱۰ مورد از دیدنی های سرعین که شما را به وجد می‌آورد !

تل کابین و پیست اسکی آلوارس
آبشار ورگه سران
تپه آناهیتا
چشمه و آبشار گورگور
دره آلوارس
روستای شایق
دره جنگلی ایردموسی
پیست آلوارس سرعین
خانه هایی از جنس صخره در دهکده ی ویند کلخوران
آتشکده های مهم و تاریخی زرتشتیان

سوغاتی سرعین چه چیزهایی است؟

بهترین سوغاتی‌های سرعین شامل عسل، حلوای سیاه، شکلات محلی رسته، کره و سرشیر، فطیر، شیرینی مخصوص قچکورگی و باقلوا است. زنان ترک‌زبان باسلیقه و هنرمند سرعین مانند دیگر شهرها در تولید صنایع دستی مانند ظروف مسی، کلاه و لباس نمدی، جوراب پشمی، ورنی، جاجیم، گلیم و مصنوعات چرمی دستی بر آتش دارند.

غذاهای محلی سرعین

آش دوغ، حلوای سیاه، پیچاق قیمه، کاسه ‌کباب، آش شیر، آش اوماج، آش گیلدیک، آش آلو، خورشت ترشی قیمه، یرکوکی خورشتی، چیغیرتما، سوتی پلو، قیساوا، لونگی و تره اسفناج از معروف‌ترین غذاهای محلی سرعین به شمار می‌روند. توصیه می‌کنیم غذاهای رنگارنگ و خوشمزه محلی آن را امتحان کنید، نظیر آن را در هیچ جای ایران پیدا نخواهید کرد.

بهترین فصل سفر

این شهر در دامنه‌های کوه‌های همیشه سفید سبلان قرار دارد. بنابراین آب‌وهوای آن در زمستان بسیار سرد است و تحمل آن برای هر کسی ممکن نیست.

با توجه به آب‌وهوای سرعین می‌توان گفت که فصل بهار و تابستان بهترین موقع برای سفر است. هوای خنک و مطبوع آن در این ایام چنان روح و روان آدمی را سرمت و شاد می‌کند که گویی در قطعه‌ای از بهشت پا گذاشته است. ناگفته نماند که به لطف چشمه‌های آبگرم سرعین این دیار همیشه سبز در فصل زمستان هم جذابیت خاصی برای گردشگران دارد. راستی سرعین در فصل زمستان برای علاقه‌مندان به پیست اسکی مقصد بسیار خوبی است.

فرهنگ مردم سرعین

از لحاظ مردم شناسی و فرهنگ قالب جامعه ی سرعین باید بگوییم که آن ها در زیرگروه فرهنگ جامعه ی مردم شهرستان اردبیل قرار می گیرند و در خلق شاهکارهای ادبی ایرانی به زبان آذری نقش به سزا و بسیار مهمی را ایفا نموده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا