ایران بین

رصد خانه آلاشت ؛ دیدار ستاره ها و گردشگران

مجموعه رصد خانه و آسمان ‌نمای آلاشت یکی از جاذبه های استان مازندران است که به عنوان تنها رصد خانه استان‌های شمالی و بلندترین رصد خانه کشور روی یکی از تپه‌های این شهر بنا شده ‌است.

ارتفاع این رصد خانه از سطح دریا ۱۸۱۵ متر بوده و مجموعه بر بالای تپه‌ ای به ارتفاع ۵۰ متر قرار گرفته که از ۳ طرف به پرتگاه و از طرف دیگر به دامنه کوه محصور شده‌ است و به همین خاطر تمام رفت و آمدها به رصدخانه تنها از طریق پلکان و با پای پیاده مقدور است.

تاریخچه رصدخانه آلاشت

عملیات ساختمانی مجموعه این رصدخانه که نخستین محصول مشترک شرکت اخترنمای شیراز و شرکت صنایع اپتیک اصفهان موسوم به صاایران است، در سال ۱۳۸۵ و به همت شهرداری شهر آلاشت آغاز شد؛ در ۱۶ فروردین ۱۳۸۶ گنبد آن نصب و در ۱۶ اردیبهشت همین سال به مرحله افتتاح رسید.

ویژگی‌ها رصدخانه آلاشت

ويژگي منحصر به فرد اقليمي شهر آلاشت نظير ارتفاع زياد از سطح دريا، نداشتن آلودگي هوا و آلودگي نوري، داشتن آسماني صاف و بدون غبار، اين مركز را به بهشتي براي منجمان و رصدگران تبديل كرده است.

زمان مناسب بازدید رصدخانه آلاشت

باتوجه به وضعیت آب و هوایی استان مازندران فصل بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه است.
در این مجموعه امكاناتی چون ۲ دستگاه تلسكوپ ۱۴ و ۶ اینچی زیر گنبدی به قطر ۴ متر نصب شده است. از دیگر امكانات مجموعه می توان به آسمان نما، ترازوی نجومی، مجموعه كامل نرم افزارها كتب و عكس و پوسترهای اخترشناسی، اتاق رایانه و سالن همایش اشاره كرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا