تفریح

درود ؛پایتخت طبیعت ایران

دورود از زیباترین شهرهای استان لرستان است به‌طوری که این شهر لقب پایتخت طبیعت ایران نام دارد.

شهرستان دورود، به مرکزیت شهر دورود، یکی از زیباترین شهرستان‌های کشورمان است که در شرق استان لرستان قرار گرفته است. این شهر بین دو رودخانه تیره و مار بره، جای دارد و علت نام‌گذاری آن هم بر همین اساس است. دو سر شاخه رود دز یکی از شمال به‌نام تیره و یکی از شرق به‌نام ماربره در شهر دورود به هم می‌پیوندند و با نام رود سزار، سرچشمه اصلی رود دز می‌شوند.
دورود جاذبه*های طبیعی و گردشگری فراوانی از قبیل کوه، جنگل، رودخانه، دریاچه، دشت، آبشار، سراب، دره و حیات وحش دست نخورده دارد. برخی از گردشگاههای طبیعی شهرستان دورود عبارت*اند از:

۱- دریاچه گهر:دریاچه گَهَر یکی از مرتفع ترین دریاچه*های ایران است. این دریاچه در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دورود(بین دورود و زز و ماهرو الیگودرز) قرار گرفته است. . گهر بزرگ با مساحت یکصد هکتار و عمق دریاچه بین ۲ تا ۲۸ متر و پهنای آن بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر و درازای آن ۱۵۰۰ متر است. در ماه*های سرد سال، سطح دریاچه یخ می*زند. همه ساله گردشگرهای زیادی را از سراسر ایران به خود جذب می*کند.پس از عبور از گهر بزرگ و ورود به بخش زز و ماهرو الیگودرز با کمی پیاده روی به گهر کوچک می رسیم

۲- اشترانکوه: اشترانکوه که به آلپ ایران نیز معروف است. این نام تنها به خاطر بلند بودن آن رویش گذاشته نشده است بلکه به دلیل شیب تند کوههایش و دره*های جوان و v شکل و یخچالهای طبیعی است. ارتفاع بلندترین قله آن سن بران ۴۱۵۰ متر است. اشترانکوه از مراکز کوهنوردی حرفه*ای در ایران است و سالیانه از سراسر کشور کوهنوردان زیادی به این منطقه می*آیند.

۳- دره اسپر: منطقه زیبای دره اسپر که آبشار زیبایی نیز در آن وجود دارد.

۴- آبشار بیشه(پوران): در جنوب شهرستان دورود در فاصله ۳۵ کیلومتری آن قرار دارد. این آبشار یکی از بهترین جاذبه*های استان لرستان است که سالیانه افراد زیادی برای تعطیلات به ویژه از خوزستان به آنجا می*روند. علاوه بر آبشار مذکور، منطقه بیشه تفریحگاه*های طبیعی دیگری نیز دارد.
۵- آبشار تله زنگ: این آبشار با بلندای ۱۰۰ متر و پهنای ۴۰ متر

۶- دره نی گاه: دره*ای است در منطقه حفاظت شده اشتراکوه با طبیعتی بکر قرار دارد . مسیر دستیابی به این دره بکراز طریق مسیر امامزاده پیر عبدالله است که حدود 12 ساعت پیاده روی دارد.
آب و هوای دورود
این شهر دارای آب و هوای معتدل کوهستانی بوده و میانگین بارندگی سالانه آن ۶۷۰ میلی‌متر است. تعداد روزهای يخبندان در اين شهرستان ۷۴ روز است. کمترین درجه حرارت در زمستان به‌طور میانگین ۷۹/۵ درجه سانتی‌گراد و بیشترین درجه حرارت در تابستان به‌طور میانگین ۵/۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

عواملی نظیر كوهستانی بودن منطقه، نزديكی دورود به اشترانكوه و ريزش باران و برف فراوان، شبكه آب‌های روان غنی و دائمی را تشکیل داده است. به‌گونه‌ای که از مناطق پرآب استان لرستان محسوب می‌شود.شهر معمولا بعد از ظهرها با وزش باد روبه‌رو شده که نتیجه آن تمیز شدن هوا است، اما بیشتر اوقات که بادی وجود ندارد گرد و غبار كارخانه مانند ابری وسيع سطح شهر و در رود سزار مابين كوه‌های كله قندی و رنگينه را در بر می‌گیرد و حالت غبارآلود و مريض بر شهر حاکم می‌شود.

۷- کوه پریز.

۸- کوه قارون. 9-زیارتگاه شاه پیروالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا