تفریح

مخمل کوه ؛ زیبای شگفت انگیز

یکی از زیباترین جاهای دیدنی در استان لرستان پارک جنگلی مخمل کوه است. این پارک مساحتی بالغ‌ بر ۴۷۵ کیلومتر مربع دارد. صخره‌های این پارک پوشیده شده از گل سنگ است. پارک جنگلی مخمل کوه در شمال شهر خرم‌آباد قرار گرفته‌است.

در انتهای شمالی مخمل کوه لرستان پارک جنگلی زیبایی ساخته شده که به عنوان محل گردش خوبی برای مردم منطقه و شهرهای اطراف به شمار می‌رود. همچنین بسیاری از کوهنوردان و سنگ نوردان یکی از طرفداران این کوه زیبا هستند.

به علاوه در این منطقه آبشار زیبایی به نام آبشار شبیخون قرار دارد که محبوبیت آن را دو چندان کرده است. این آبشار از میان صخره‌ها و گلسنگ‌ها مسیر خود را باز کرده و به سمت دامنه‌ها جاری می‌شود. اگر به این منطقه سفر کردید دیدن این آبشار زیبا را از دست ندهید.

پوشش گیاهی و جانوری

در پارک جنگلی مخمل کوه خرم آباد، درختانی تنومند و انبوه وجود دارد. در این پارک جنگلی سرسبز با گیاهان متنوع و فراوان، درختانی نظیر، بادام، بابونه، بلوط، سپیدار هم یافت می شود.
پارک جنگلی مخمل کوه زیستگاه حیوانات اهلی و وحشی بسیاری مانند پلنگ، خرس، سنجاب، گورکن، سمور، قوچ، کبک و قرقاول است ولی از نظر امنیتی خیلی نگران نباشید چرا که توسط گشت زنی هایی که در مخمل کوه انجام می شود، امنیت بازدیدکنندگان تامین می گردد و این جانوران آسیبی به بازدید کنندگان وارد نمی کنند.

بهترین زمان سفر به مخملکوه

این منطقه یکی از ییلاقات شهر خرم آباد بوده و معمولا آب و هوایی معتدل و بهاری دارد. سفر به دامنه‌ها و دره شبیخون در فصل‌های گرم سال مانند بهار و تابستان بهتر است. چرا که آب و هوای مطلوب آن در این فصول بسیار روح نواز است.

اما از آنجایی که مخمل کوه یک کوه مرتفع به شمار می‌رود، آب و هوای آن تا حدودی سردتر بوده و سفر به آن در روزهای سرد مانند اوایل بهار، پاییز و زمستان چندان خوب نیست. به خصوص اگر قصد کوهنوردی داشته باشید، بهتر است در فصول گرم‌تر مانند تابستان و اواخر بهار به این کوه سفر کنید.

همچنین گلسنگ‌هایی که صخره‌های این کوه را پوشانیده‌ و نام مخمل کوه را به ‌آن داده‌اند اغلب در فصول بارندگی و گرم‌تر جلوه زیباتری دارند. در صورتی که در فصول سرد سال به زنگ قهوه‌ای و سیاه در می‌آیند و چندان دیدنی به نظر نمی‌رسند. بنابرین زیباترین و بهترین فصل مخمل کوه فصل تابستان و اوایل بهار است.

جاذبه های گردشگری اطراف پارک جنگلی مخمل کوه خرم آباد

هفت‌ حوض
سراب دره کهمان الشتر
آبشار کاکارضا
رودخانه کهمان
پل شاپوری کاکا رضا

مسیر دسترسی به مخمل‌کوه

مخمل‌کوه حدود ۳۵ کیلومتر با خرم‌آباد فاصله دارد و در سمت شمالی آن واقع شده است. برای رفتن به مخمل‌کوه باید ابتدا به میدان ۲۲ بهمن بروید و این مسیر را تا انتهای بلوار ولی‌عصر ادامه دهید تا به الشتر برسید. جاده الشتر – خرم‌آباد را دنبال کنید تا کوه‌های سبزرنگ مخملی را در مقابل چشمان خود ببینید
پارک جنگلی مخمل کوه با حدود ۵۰۰ هکتار مساحت، در بخشی از دره خایدآلو قرار دارد و با آب و هوای دلپذیر و کوهستانی خود، یکی از بهترین مکان‌ها برای سپری کردن روزهای تعطیل و پیک‌نیک به حساب می‌آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا