ایران بینتفریح

دریاچه زریبار زیبای چهار فصل

دریاچه زریوار که زریبار نیز نامیده می‌شود، با داشتن آب شیرین و حیات‌وحش خاص خود از دریاچه‌های منحصربه‌فرد ایران و جهان به شمار می‌رود. زریوار همچنین یکی از تالاب‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش محسوب‌ می‌شود و در فهرست میراث طبیعی ایران به به ثبت رسیده است.

این تالاب بزرگ ترین و زیباترین دریاچه ی آب شیرین غرب ایران است و یکی از منحصربه فردترین دریاچه های آب شیرین در جهان به شمار میرود.
زریوار دریاچه ای است فیروزه ای رنگ و منحصربفرد که در میان کوه هایی مرتفع محصور گشته و با جلوه بسیار تماشایی خود چون تصویری رویایی که بر بوم نقاشی نقش بسته، بازدیدکنندگان شهرستان مریوان را مات و مبهوت زیبایی خود می کند. وسعت بسیار زیاد این دریاچه (با طولی برابر با ۵ کیلومتر و عرضی حدود ۱.۵ کیلومتر) سبب شده که زریوار به مکانی بسیار مناسب برای تفریحات مختلف مبدل گردد.

پوشش گیاهی و حیات جانوری دریاچه زریوار

نی، جگن، نعناع، لویی و بارهنگ از جمله گیاهاین آبی و غیر آبی اطراف این دریاچه را تشکیل می دهد. در ساحل دریاچه ریشه های گیاهان به هم تندیده شده و بر روی آب قرار گرفته اند که به سان جزایری سرسبز و متجرک با جرکت آب و وزش باد بر روی دریاچه جابجا می شوند. این دریاچه محل زندگی ماهی های متنوع بومی و غیر بومی است. سیاه ماهی خالدار و عروس ماهی از گونه های بومی دریاچه و ماهی کپور و میگوی آب شیرین از گونه های غیربومی ساکن درر این دریاچه است.

حضور ماهی های سبب رونق ماهیگیری در این دریاچه زیبا شده است.( مجوز ماهی‌گیری در دریاچه زریوار از اوایل شهریورماه تا آخر اسفندماه صادر می‌شود.) در کنار دریاچه های دکه ها و بوفه هایی قرار دارند که ماهی کبابی خوشمزه و صید روز را به دست مشتریان می دهند. این دریاچه یکی از تالاب های مهم منطقه و محل اسکان پرندگان بومی و مهاجر و یکیاز بهترین سایت های پرنده نگری است.
حواصیل، خوتکا، کاکایی و سنقر تالاب یا زجمله پرندگانی هستند که می توانید آن ها را دراین تالاب زیبا ملاقات کنید. علاوه بر ماهی ها و پرندگان خزندگانی همانند مار قیطانی و پستاندارانی همانند سگ آبی نیز در اطراف آن دریاچه به چشم می خورند

 بهترین فصل سفر به دریاچه زریوار

سفر به دریاچه زریوار در فصل بهار و تابستان، علاوه بر چشم‌‌اندازهای بی‌نظیر طبیعی این دریاچه، آب‌وهوای معتدل و نسیم خنکی را نصیب بازدیدکنندگان می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای سفر به این تالاب، این دو فصل را در اولویت قرار دهید.

دریاچه زریوار در فصل زمستان نیز جلوه و زیبایی منحصر به فردی دارد و اگر خوش شانس باشید با سطح یخ زده دریاچه روبه‌رو خواهید شد و از قدم زدن روی آن لذت خواهید.

دسترسی به دریاچه زیبای زریوار

برای بازدید ازاین دریاچه ابتدا باید به استان کردستان سفر کنید و سپس از طریق یکی از جاده های مریوان-سنندج، مریوان-پاوه، مریوان-بانه، مریوان-کامیاران و مریوان-سقز به این مکان دسترسی یابید. برای تماشای دریاچه زیبای زریوار کافی است به غرب شهرستان مریوان حرکت کنید. دریاچه زریوار را در سه کیلومتری غرب این شهرستان خواهید یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا