ایران بینتفریح

فیلبند بام زیبای مازندران

روستای فیلبند از زیباترین روستاهای مرتفع در استان مازندران است. این روستا به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌اش و قرار گرفتن در ارتفاع کوهپایه‌ای، چشم‌اندازی زیبا به مراتع و روستاهای اطراف دارد.

روستای فیلبند با طبیعت بکر و زیبایش در نیمی از سال با ابرها احاطه می‌شود و طبیعت دوستان زیادی در فصل گرم به این منطقه خوش آب و هوا سفر می‌کنند.

دریای ابر فیلبند در بیشتر روزهای سال تشکیل می‌شود؛ تماشای حرکت ابرها از میان پاها و احاطه شدن در توده‌های ابر، لحظات به‌یادماندنی برای گردشگران خلق می‌کنند.
پیش بینی هواشناسی در روستای فیلبند معنا ندارد. زیرا در یک روز ممکن است شاهد چندین پدیده جوی باشید. بارش برف، باران و هوای آفتابی همه در یک روز می توانند اتفاق بیفتند. یعنی عملا چندین فصل را در یک روز با فاصله چند سعت می توانید در روستای فیلبند تجربه کنید. حتی، اگر در فصل بهار و پاییز به روستای فیلبند سفر کنید، احتمالا با تمام پدیده های جوی نظیر ابر، مه، باران، برف، تگرگ، رگبار، و ناگهان رنگین کمان و هوای صاف و آفتابی مواجه می شوید. جمعیت روستای فیلبند را در فصل تابستان بیش از ۱۲۰۰ خانوار تشکیل می دهند، اما در زمستان روستا خالی از سکنه می شود. زیرا زندگی در روستا در این فصل بخاطر شدت سرما و سوز و برف غیرممکن است. روستای فیلبند در طول سال نزدیک۷ ماه پوشیده از برف است.
نام این روستا در گویش شیرین مازندرانی «فلبند» یا «فلبن» است که «فل» به معنای خستگی و «بند» نیز همان بند آمدن است و علت نام‌گذاری آن مسیر سخت رسیدن به این روستا در گذشته بوده است.
به طور کلی مناطق شمال ایران پوشش گیاهی و جانوری غنی دارد و روستای فیلبند نیز بدین گونه است. در این منطقه انواع گونه‌های جانوری مانند خرس، شغال، گرگ، خارپشت، گراز، گاومیش، خرگوش، پلنگ، شاهین و قرقاول وجود دارد که برخی از آن‌ها به دلیل شکار بی‌رویه در خطر انقراض قرار گرفته‌اند.
گونه‌های گیاهی این منطقه تنوع زیادی دارد و پس از سپری شدن فصل زمستان شروع به رویش کرده و منطقه را غرق در طراوت و سرسبزی می‌کنند. درختانی مانند ممرز، افرا، ولیک، کندس و غیره در این منطقه وجود دارد و گیاهان و بوته‌های مختلفی مانند زرشک در اطراف روستا یافت می‌شوند.
چشمه های کوچک و بزرگ زیادی در روستای فیلبند وجود دارند. چشمه لار از آن چشمه های کوچکی است که املاح معدنی فراوان دارد و برای درمان درد کلیه بسیار مفید است. همچنین، در آب چشمه ها منطقه فیلبند مقدار زیادی فلوئور وجود دارد که برای استخوان بندی بسیار موثر و مفید بوده و نتیجه آن را در استخوان بندی مردم روستا می توان به خوبی مشاهده کرد.
بهترین زمان سفر به فیلبندبا توجه به قرارگیری این روستا در ارتفاعات استان مازندران و هوای سرد آن، ماه‌های گرم سال بهترین گزینه برای سفر به فیلبند است. اما با توجه به اینکه زمستان‌های این منطقه طولانی‌تر است، در طی ماه‌های اردیبهشت تا مهر ماه به فیلبند سفر کنید.
هرچه از آغاز بهار به سمت تابستان جلوتر رویم، بر حجم گردشگران این منطقه افزوده می‌شود، چرا که هوای دلپذیر ارتفاعات این روستا و طبیعت زیبای آن افراد مختلفی را جذب می‌کند. البته در فصول سرد سال نیز به دلیل برف‌پوش شدن منطقه، مناظر زیبایی ایجاد می‌شود.
اما سرمای هوا و خطرناک بودن مسیر، مانع از رسیدن به فیلبند و اقامت در آن می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا