تفریح

هرمز عروس هزار رنگ خلیج فارس

جزیره هرمز جزیره ای در نزدیکی تنگه هرمز است که به علت موقعیت جغرافیایی، کلید خلیج فارس نامیده می شود. این جزیره به جزیره سرخ و جزیره خاک های خوراکی ایران هم معروف است، چرا که بخش قابل توجهی از خاک های منطقه به رنگ سرخ هستند و در برخی از نقاط آن گونه ای خاک خوراکی وجود دارد.

پوشش گیاهی و حیات جانوری جزیره هرمز، سوژه‌ی بسیار مناسبی برای عکاسان طبیعت است و با کمی صبر و تحمل برای دیدن گونه‌های خاص شکار جذابی در ثبت تصاویر کرد. در این جزیره به دلیل نوع خاص خاک آن، گیاهان خاصی نیز رشد می‌کنند. درخت‌های آکاسیا، بوته‌ها و خارهای خودرو و درختان حرا، مهم‌ترین گونه‌های گیاهی جزیره هرمز هستند.
آهوهای زیبایی به نام جبیر، عقاب ماهیگیر، پرنده‌های بومی، مرغ‌های کاکایی، باکلان، آبچلیک، سلیم، حواصیل، پرستوی دریایی، لاک‌پشت دریایی سبز، لاک‌پشت پوزه عقابی، کوسه‌های خلیجی، خرچنگ‌ها، صدف‌ها و انواع ماهی‌های آکواریومی بخش مهمی از پوشش جانوری این جزیره را شکل داده‌اند.

جاهای دیدنی جزیره هرمز

دره رنگین کمان
دره سکوت و غار مراقبه
ساحل سرخ هرمز
قلعه پرتغالی ها هرمز
دره مجسمه هرمز
پرتگاه غروب هرمز
فرش خاکی هرمز
دشت آهوان
غارهای دریایی
ساحل سنگ مرغان
موزه دکتر نادعلیان

جزیره‌های استان هرمزگان به بکری و زیبایی خود معروف هستند. اما هر فصلی مناسب سفر به این استان گرمسیر نیست. نیمه دوم سال مناسب‌ترین زمان برای سفر به هرمز است.اوایل زمستان یکی از بهترین زمان ها برای مسافرت به هرمز است. همچنین در نوروز یکی از جذابترین مقصدها برای مسافران نوروزی، جزیره هرمز میباشد.

چند توصیه برای سفر به هرمز

در سفر به هرمز حتما لباس‌های خنک زیاد به همراهتان داشته باشید. مخصوصا اگر در فصل‌های گرم‌تر سال به این جزیره سفر می‌کنید. پیاده‌روی‌های طولانی در این جزیره برای دیدن مناظر طبیعی، نیاز شما را به تعویض لباس افزایش می‌دهد.
برای کمپ‌زدن در ساحل هرمز، حتما میزان بالاآمدن آب در هنگام مد را از محلی‌ها بپرسید. ممکن است حواستان نباشد و هنگام مد، اتفاق ناخوشایندی برای خودتان یا وسایل الکترونیکی‌تان بیفتد.
پاوربانک در سفر از اوجب واجبات است. فراموش نکنید آن را خودتان به هرمز ببرید تا دربه‌در شارژر نشوید! سعی کنید حتما ضدآفتاب و کلاه لبه‌دار را هم در وسایلتان بگنجانید تا موقع برگشت از هرمز، تبدیل به زغال نشده باشید.
به‌هیچ‌وجه هوس نکنید قسمتی از خاک هرمز را به‌عنوان یادگاری با خودتان ببرید! با این کار طبیعت هرمز در طول چند سال نابود خواهد شد. ضمن اینکه این کار ممنوع هم است و در فرودگاه‌ بندرعباس اجازه نخواهید داشت خاک را با خودتان جایی ببرید.
و حرفی تکراری که در انتهای همه مقاله‌های مربوط به بوم‌گردی می‌گویم این است که: یادمان نرود که مردم روستاهای توریستی، بعد از بازدید ما هم قرار است به زندگی‌شان در آن روستاها ادامه بدهند. پس با محیط زندگی‌شان همان طوری برخورد کنیم که دوست داریم با محیط زندگی‌مان برخورد شود.
یادمان باشد که هر منطقه ایران، فرهنگ و سنت مخصوص به خودش را دارد. مهربانی و مهمان‌نوازی اقوام مختلف ایرانی، به ما مجوز دستکاری بافت فرهنگی و سنتی مناطق مختلف را نمی‌دهد. سعی کنیم تاجایی‌که می‌توانیم با فرهنگ و سنت اقوام ایرانی با احترام برخورد کنیم و به‌هیچ‌وجه شکل سنتی مناطق را به هم نزنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا