تفریح

کویر حلوان زیبای آرامبخش

استان خراسان جنوبی به‌دلیل داشتن کویرهای بکر و دیدنی، از مقاصد کویرگردی و طبیعت‌گردی، به‌ویژه در فصل‌های پاییز، زمستان و ابتدای بهار به شمار می‌رود.

یکی از کویرهای زیبا و دیدنی این استان، کویر حلوان نام دارد که با وسعت ۷۵۰ کیلومتر مربع، در ۸۰ کیلومتری شهرستان طبس و در نزدیکی روستایی تاریخی‌ به همین نام قرار دارد. این کویر در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار طبیعی – ملی کشور به ثبت رسید

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری کویر حلوان طبس

کویر حلوان که در۸۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان طبس و در نزدیکی روستایی تاریخی‌ به نام حلوان قرار دارد کویری بکر و زیبا با وسعت ۷۵۰ کیلومتر مربع است. این کویر بی‌نظیر که در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، از شمال به کویر مرکزی ایران و ارتفاعات پیر حاجات طبس، از شرق به کوه‌ها و ارتفاعات عاشقان، از غرب به دریاچه نمک خور و از جنوب به ۳۶ کیلومتری محور ارتباطی شهرستان خور به طبس محدود می‌شود. در واقع این کویر در حاشیه‌ی ریگزار و باتلاق‌های نمکی و رسی دریاچه نمک خور و کویر مرکزی ایران قرار دارد که فاصله شمال تا جنوب آن در بیشترین اندازه ۴۰ کیلومتر و فاصله شرق تا غرب آن ۱۴ کیلومتر است. تپه‌های ماسه‌ای کویر حلوان یکی از زیباترین جاذبه‌های آن به حساب می‌آیند که در شرق به کوه عاشقان می‌پیوندند و جلوه‌ی زیبایی پیدا می‌کنند. یکی از زیبائی‌های کویر بازی مسیرها و ردهایی ست که باد در دل ماسه‌ها و تپه‌ها ایجاد می‌کند. کویر شکل ثابتی ندارد و بازی باد و ماسه باعث می‌شود که تپه‌ها در دل کویر مدام در حال تغییر شکل باشند و جلوه‌ای خلسه‌آور و زیبا به کویر بدهند.

پوشش گیاهی و جانوری در کویر حلوان

همیشه یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفرهای طبیعت‌گردی، نزدیکی به گیاهان و پوشش گیاهی منطقه است. مناطق کویری،همچون کویر زیبای حلوان، پوشش گیاهی خاص و منحصربه‌فردی دارد که علاوه‌بر ایجاد منظره‌ای فوق‌العاده در کویر، زینت‌بخش عکس‌هایتان خواهد بود.

در این منطقه، تعداد بسیار زیادی از گیاهان ماسه‌ای دیدنی، مانند قیچ، درمنه، تاغ، دم گاوی، بادام کوهی، اسکنبیل و گیاهان نمک‌پسند، همچون شور بیابانی، گز و اشنان به چشم می‌خورند.
پوشش جانوری منطقه عبارتند از: انواع مار و عقرب، شاهین، هوبره، کبک، چکاوک بیابانی و کاکلی، مگس گیر، زنبور خور، سارگپه بیابانی، عقاب طلایی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، سمور سنگی، جرد، پا مسواکی، موش صحرایی، انواع آگاما و جکو

تفریحات کویر حلوان

شترسواری: شترسواری در دل کویر حلوان، خاطره‌ی کاروان‌ها و مسافران گذشته را برای‌ شما زنده خواهد کرد. لذت سوارشدن بر این حیوان بومی کویر شاید قابل مقایسه با سایر تفریح‌های جدید نباشد.
رصد ستارگان: آسمان شب کویر در هیچ‌کجا پیدا نمی‌شود؛ آسمانی پرستاره، پرفروغ و بدون آلودگی نوری که گویی به زمین نزدیک است.
حمام شن: حمام گرفتن در شن‌های نرم و داغ حلوان، تجربه‌ای متفاوت را برایتان رقم خواهد زد و حسی پر از آرامش به شما خواهد داد.
پیاده‌روی روی رمل‌های شنی: در کویر حلوان، ساعتی را به پیاده‌روی روی تپه‌های شنی و ماسه‌ای اختصاص دهید؛ با خود خلوت کنید و از تماشای چشم‌انداز زیبای کویر لذت ببرید.
آفرودسواری، راندن موتور‌های چهارچرخ، کمپینگ و…
همایش کویرنوردی: حاشیه شرقی حلوان، مکان مناسبی برای برگزاری همایش‌های کویرنوردی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا