تفریح

گناوه ؛ معدن مروارید ایران

بندر گناوه یکی از زیباترین شهرهای ساحلی ایران است که در استان بوشهر قرار دارد. این بندر به واسطه داشتن بازارهای پررونق ساحلی و ارزان‌تر بودن اجناس، برای مسافران علاقه‌مند به خرید یک مقصد جذاب گردشگری به شمار می‌رود و به «دبی ایران» نیز معروف است.

طبیعت سحرانگیز و انبوه صدف‌های دریایی در ساحل این بندر نیز باعث شده است در برخی از اشعار از آن با عنوان «معدن مروارید» یاد شودگناوه یکی از شهرهای شمالی استان بوشهر است که مابین بوشهر و بندر دیلم، در ۱۶۰ کیلومتری شمال بوشهر قرار گرفته است. این شهر با مساحت ۲,۰۴۴ کیلومتر مربع در ساحل شمالی خلیج فارس واقع شده و با ارتفاع پنج متر از سطح دریا، به دو بخش مرکزی و ریگ و دو دهستان حیات داود و رود حله تقسیم‌بندی شده است. بندر گناوه از شمال غربی با شهرستان دیلم، از شمال شرقی با استان فارس، از شرق با شهرستان دشتستان، از جنوب با بوشهر و از غرب با خلیج فارس همسایه است.

زبان و مذهب مردم گناوه

گروهی از مردم بندر گناوه شیعه و گروهی سنی هستند. به‌واسطه مهاجرت برخی از مردم از شهرهای اطراف به بندر گناوه، اقوام مختلفی ساکن این شهر شده‌اند. در بندر گناوه محله‌های عرب‌نشین وجود دارد و در برخی از مناطق اقوام دشتی ساکن هستند؛ اما این شهر جزو مناطق لرنشین محسوب می‌شود و به‌همین جهت گویش بسیاری از مردم لری با لهجه حیات داوودی است.

جاهای دیدنی بندر گناوه

تالاب حله
تالاب حله یک اکوسیستم محلی و منطقه‌ای محافظت شده است که سالانه میزبان پرندگان مهاجر زیادی است که به دنبال پناهگاهی گرم به این نقطه پرواز کرده‌اند. این تالاب که حدود ۲۰ هزار هکتار مساحت دارد در سال ۱۳۴۲ با طغیان رودخانه حله شکل گرفت.
جزیره میرمهنا
میرمُهَنا بندر ریگی نام یکی از راهزنان و حکم‌رانان جنوب ایران است که باعث و بانی پایان یافتن استعمار پرتغالی‌ها و هلندی‌ها شد. امروز نام او بر جزیره‌ای غیرمسکونی در نزدیکی بندر گناوه گذارده شده است. نام جزیره میرمهنا به خاطر انگور و انجیرهای خوش‌طعم و معروفش از روزگار قدیم شهرت پیدا کرد. از دیگر جاذبه‌های دیدنی این جزیره می‌شود به درخت کُنار میرمهنا و قدمگاه امیرالمومنین اشاره کرد که دیدنی‌های خاص در سفر به بندر گناوه هستند.
برج خان
حالا که تا این نقطه از نقشه سفر کردید، خالی از لطف نیست که با کمتر از ۱ ساعت رانندگی خودتان را از بندر گناوه به بندر دیلم برسانید تا از برج خان بازدید کنید. این برج حدودا ۲۵۰ ساله متعلق به خانعلی‌خان حیات‌داوودی و محل تصمیم‌گیری‌های سیاسی و حکومت خانین بوده است
. تپه‌های باستانی گناوه
امامزاده سلیمان بن علی (ع)
آرامگاه امامزاده سلیمان بن علی (ع) در کنار جاده بندر گناوه به دیلم قرار گرفته است. مردم گناوه امامزاده را از فرزندان حضرت زین العابدین می‌دانند.

بهترین فصل سفربه بندر گناوه

گناوه آب و هوایی گرم و مرطوب دارد بنابراین این منطقه در فصل تابستان بسیار گرم خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم برای سفر فصل پاییز و زمستان را انتخاب کنید. یا اوایل فروردین برای سفر اقدام کنید .

سوغات بندرگناوه

صنایع دستی گناوه ریشه در فرهنگ مردم آن شهر دارد و نمادی از آن دیاراست.
گبه‌بافی در گناوه بسیار رایج است و کارگاه‌های گبه و گلیم‌بافی زیادی در سطح شهر وجود دارند. از دیگر سوغات و صنایع دستی گناوه ‌می‌توان به حصیر و سفال اشاره کرد. این حصیرها را می‌توان به جای فرش‌های کوچک در خانه استفاده کرد. سفال‌های بندر گناوه هم با طرح‌ها و نقش‌های ویژه‌ای که روی آن‌ها حک شده، به یک سوغاتی ارزنده و منحصربه‌فرد تبدیل شده‌اند. یکی دیگر از جذاب‌ترین سوغات‌های بندر گناوه، تورهای ماهیگیری دست‌بافتی است که توسط اهالی هنرمند این خطه، بافته شده است. در نظر داشته باشید که مرغوب‌ترین میگوی دنیا در این منطقه صید می‌شود. صید ماهی‌هایی مانند حلوا، شوریده، سرخو و‌هامور نیز در این منطقه رواج دارد.حال اگر حمل‌ونقل ماهی تازه برای شما سخت است، می‌توانید ماهی‌های خوش‌طعم جنوب را به صورت خشک یا شور تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا