تفریح

بندر کنگ ؛کهن ترین بندر ایران

شهر بندر کنگ، بندری تاریخی و بسیار زیبای ایرانی است که در استان هرمزگان قرار گرفته است. این بندر از قدیمی ترین بندرهای ایران است که در ۵ کیلومتری شهرستان بندرلنگه قردارد و دارای جاذبه های گردشگری بی نظیری است چرا که توانسته تاکنون بافت تاریخی خود را کاملا حفظ کند.

در کنگ تعداد زیادی مسجد و مغازه‌ های گوناگون وجود دارد، بیشتر اهالی بندر کنگ به زبان فارسی صحبت می کنند ولی نوشته‌هایشان به زبان عربی می نویسند.
زبان مردمان این خطه به زبان فارسی با یکدیگر سخن می‌گویند اما در گذشته نوشته‌های آن‌ها به زبان عربی بوده و نامه‌ها و سندها را نیز به زبان عربی می‌نوشتند.دین اهالی این بندر مسلمان و بیشترشان اهل سنت‌‌اند.
بندر کنگ بزرگ‌ترین بندر صیادی کشور محسوب می‌شود و دارای ۸۰ فروند لنج صیادی، ۳۵ فروند لنج باری و بیش از ۷۰۰ فروند قایق صیادی و تفریحی است. این بندر باستانی و تاریخی در زمینه‌های تجارت دریایی صید و صیادی، لنج‌داری و لنج‌سازی همواره فرازوفرودهای زیادی را از سر گذرانده است. در حال حاضر تعاونی‌های مرزنشینان و از جمله تعاونی مرزنشینان و ساحل‌نشینان بندر کنگ بخش مهمی از اقتصاد این بندر را تشکیل می‌دهند. بندر چند منظوره کنگ از دیرباز پذیرای بسیاری از شناورهای سنتی بوده و سابقه فعالیت‌های صادرات، واردات، کالای ملوانی و صیادی را داشته است.

دیدنی های بندر کنگ

1. موزه سندباد بندر کنگ
یکی از مهمترین جاهای دیدنی بندر کنگ، مربوط به موزه مردم شناسی می‌شود. جایی که هر گردشگری باید برود تا با آیین‌ها و اصلاً روح این شهر آشنا شود.
2. بافت تاریخی بندر کنگ
3. خانه‌های تاریخی بندر کنگ
4. بادگیر بندر کنگ
بادگیرهای بافت تاریخی کنگ مانند چراغی پر نور بر سر هر خانه‌ای روشن شده است که در روز وظیفه خنک کردن اتاق خانه‌ها را دارد.
5.حجله بندر کنگ
اتاق حجله یکی از جاذبه‌های گردشگری بندر تاریخی کنگ شده است. اهالی استان هرمزگان رسم دارند برای عروس و داماد مراسم مفصلی بگیرند و در خانه پدر دختر، اتاق حجله‌ای را تزئین می‌کنند که از هر اتاق دیگری زیباتر و پر زینت‌تر است.
6. برکه بندر کنگ
7. قلعه سنگی هخامنشی
8. مسجد دو محرابه بندر کنگ

سوغات بندر کنگ

صنایع‌دستی را بسیاری به‌عنوان سوغات بندر کنگ می‌شناسند؛ اما برخی بازارچه‌های سنتی در این بندر وجود دارند که مخصوص خرید صنایع‌دستی هستند. بیشتر مردان در این شهر مشغول به دریانوردی و ماهیگیری هستند. در عین حال بانوان به تولید صنایع‌دستی مشغول می‌شوند. در این میان می‌توان به گلابتون‌دوزی، زری‌دوزی، برقع‌های رنگی، حصیربافی و … اشاره کرد. در بخشی از خانه‌های تاریخی در بافت سنتی بندر کنگ، غرفه‌های فروش صنایع‌دستی این بندر حضور دارند. حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، حضور در این بازارچه‌ها و تماشای صنایع‌دستی مردم کنگ بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

غذاهای بندر کنگ

نان ستپوری (نان پراتا)
پکاره (پاکورا)
نان فطیر (نان چپاتی)
نان کلوکی
نان حلقه‌ای
زلیبی (زولبیا)
هریسه (نوعی حلیم)
گوبولی (نوعی غذا با برنج، گوشت و کشمش)
میگو
کلمبا (حلیم ماهی شور)
باقلا و نخود آب‌پز گرم
بریانی
هواری (نوعی غذا با ماهی یا میگو)

بهترین زمان سفر

بندرکنگ نیز همانند سایر شهرهای جنوبی کشورمان آب‌وهوای بسیار گرم و مرطوب دارد.اگر می‌خواهید به این شهر سفر کنید پاییز و زمستان بهترین فصول برای بازدید است که سواحل جنوبی هوایی معتدل دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا