ایران بینتفریح

دره توبیرون ؛ آرامبخش طبیعت

دره توبیرون یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین جاذبه های طبیعی کشورمان است که در مکانی در دل طبیعت، در ۲۰ کیلومتری شرق دزفول آرمیده است.

این دره دیدنی با طبیعت منحصربفرد و مناظر شگفت انگیز و دیدنی خود به تازگی مورد توجه بسیاری از گردشگران و عاشقان طبیعت قرار گرفته و به یکی از پرطرفدارترین جاذبه های جنوب کشورمان مبدل گشته است.

علت نامگذاری دره توبیرون 

توبیرون از دو واژه‌ی «تو» و «بیرون» ساخته شده که کلمه‌ی «تو» در لهجه‌ی دزفولی به معنای تب است و توبیرون به مکانی اشاره دارد که تب و گرما را از بدن خارج می‌کند. این نام به دلیل خنک بودن فضای دره به آن داده شده است. از طرفی، مردم دزفول بر این باورند که در زمان‌های گذشته افراد برای کاهش و تسکین دردهای خود به این دره می‌رفتند.
دره توبیرون از هوای بسیار خنک و دلپذیری برخوردار است؛ هوایی که دست کم ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد سردتر از هوای محیط بیرون است. دلیل وجود چنین هوای مطبوعی را باید در مکانیزم طبیعی تجمیع آب آن جستجو کرد: دره توبیرون با جذب و مکش آب به دام افتاده در دل کوه و جمع آوری آن در کف خود، چون زهکشی طبیعی عمل کرده و هوای خنکی را در گذرگاه های عمیق خود بوجود می آورد. این خصوصیت منحصربفرد این دره سبب شده که دره توبیرون در گرم و خشک ترین زمان سال نیز آب و هوایی مطبوع و خنک داشته باشد و به تفرجگاهی دلپذیر برای مردم خوب جنوب کشورمان مبدل گردد.

بهترین زمان سفر به دره تو بیرون

اگر بخواهیم فقط خود دره را در نظر بگیریم، فصول بهار و تابستان بهترین فصل‌ها برای سفر به دره تو بیرون است. در این فصل‌ها هوای دره کاملا مطبوع است. از گرمای بیرون خبری نیست و خنکای آن روح و جسمتان را نوازش می‌دهد.

اما اگر در فصل‌های سرد که هوای دزفول خنک تر است به دزفول سفر کردید بهتر است در این فصل‌ها به دره تو بیرون نروید. هوای داخل دره در پاییز و زمستان به شدت سرد و غیر قابل تحمل می‌شود.

نکات مهم در بازدید از دره توبیرون 

با توجه به اینکه دره‌ توبیرون در منطقه‌ای بکر قرار دارد، بهتر است برای رفتن به آن با گروه‌های کوهنوردی محلی همراه شوید و یا از تورهای گردشگری استفاده کنید.
به دلیل شباهت بخش‌های مختلف دره به یکدیگر، ممکن است مسیر را گم کنید؛ بنابراین توصیه می‌شود که برای بازدید از دره‌ از یک فرد راه بلد و یا یک راهنمای محلی کمک بگیرید.
برای پیاده روی در دره، حتماً از کفش مناسب استفاده کنید؛ زیرا کفِ دره مملو از سنگریزه‌هاییست که ممکن است پاهایتان را اذیت کند.
دره‌ توبیرون طبیعتی دست نخورده و تمیز است که این امر نشان از بازدید تعداد کمی از گردشگران از این مکان زیبا دارد. بیایید در زمان بازدید از این جاذبه‌ی طبیعی شگفت‌انگیز، زباله‌های خود را در محیط رها نکنیم و حتی در صورت مشاهده‌ی زباله‌ها در مسیر دره، اقدام به جمع‌آوری آن‌ها نماییم تا با انجامِ وظیفه‌ی خود در مقابلِ طبیعتِ سخاوتمند، به زیبا و بکر ماندن این دره‌ی اعجاب انگیز کمک کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا