تفریح

دره ستارگان و راز ارواح

جزیره قشم یکی از بزرگترین جزایر ایران و جهان است و پدیده های زمین شناختی متعدد و متنوعی در آن وجود دارد که هر کدام زیبایی های منحصر به فردی دارد. دره ستارگان قشم یکی از مشهورترین و زیباترین جاذبه های گردشگری قشم است که بخشی از شگفتی های طبیعی این جزیره را به نمایش می‌گذارد.

دره ستارگان در میان اهالی بومی به نام «استاله کفته» مشهور است. یعنی آنجایی که دلیل شکل گیری دره ستارگان
همزمان با اعتقادات مردم محلی درباره دره ستارگان قشم زمین شناسان و متخصصان هم تلاش کردند تا ویژگی‌های زمین شناختی و دلایل به وجود آمدن این منطقه را شرح دهند.

به طور مشخص، دره ستارگان یکی از عجیب ترین نتایج فرسایش خاک و فشار باد و آب به سطح زمینی به وجود آمده است.

از آن جایی که بخش‌های مختلف این منطقه دارای مقاومت متفاوتی بوده‌اند، این اثر فرسایشی در تمام قسمت‌ها یکسان نبوده و بخش‌های مقاوم به شکل ستون‌های ناهمگون باقی مانده‌اند.

عمر دره ستارگان قشم به دوران زمین شناسی سنوزوئیک و در حدود دو میلیون سال پیش برمی‌گردد. زمین این منطقه در طی این دو میلیون سال تحت تاثیر فرسایش و فشار باد و باران قرار گرفته و به شکل امروزی خود رسیده‌است.

معمولا تعداد دفعات بارندگی در طی سال در جزیره قشم زیاد نیست اما بارش‌های معدودی که در این منطقه رخ می‌دهند، معمولا شدت بسیار زیادی دارند و باعث تخریب لایه‌های سطحی که مقاومت کمتری دارند می‌شوند.

جالب است بدانید که مقاومت لایه‌های زیرین این منطقه نسبت به لایه‌های رویی مقاومت کمتری دارند.

به همین علت در طی سال‌ها، لایه‌های رویی که مقاومت بیشتری دارند، دچار فرسایش می‌شوند و لایه‌ی زیرین هم به همین ترتیب تغییر شکل می‌دهند. ستاره افتاده است

باورهای بومیان منطقه درباره دره ستارگان

از مردم این منطقه معتقدند پس از غروب آفتاب، صداهایی که از دره ستارگان به گوش می‌رسد مربوط به ارواحی بوده که از حضور انسان‌ها ناراحت‌اند. این باور قدیمی تا حدی برای مردم این منطقه جدی بوده که تحت هیچ شرایطی بعد از غروب آفتاب وارد این دره نخواهند شد.

دره ستارگان قشم کجاست؟

دره ستارگان که در غرب روستای برکه خلیف واقع شده، ۵ کیلومتر با ساحل جنوبی جزیره قشم فاصله دارد. گردشگران به‌راحتی می‌توانند از سمت جزیره قشم به طرف ساحل جنوبی با اتومبیل به روستای برکه خلیف برسند. در ادامه بعد از ورود به جاده فرعی روستای خلیف و پس از طی کردن ۵۰۰ کیلومتر تابلوی دره ستارگان را مشاهده می‌کنید.

بهترین زمان سفر به دره ستارگان

آب و هوای قشم گرم و مرطوب است. برای بازدید با خیالی آسوده از دره ستارگان قشم بهتر است در شرایط آب و هوایی مناسب به جزیره سفر کنید. بهترین زمان بازدید از این دره شگفت‌انگیز، فصل‌های پاییز و زمستان است چراکه شرایط آب‌وهوایی در این فصول بسیار مساعد و مطلوب خواهد بود. همچنین اوایل فصل بهار هم قشم از آب و هوایی معتدلی برخوردار است.

ساعات بازدید از دره ستارگان همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۹٫۳۰ (در نیمه اول سال) و از ساعت ۸ تا ۲۰ (در نیمه دوم سال) است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا