تفریح

زیباترین معدن نمک جهان

ایران دارای طبیعتی بی‌نظیر و جاذبه‌های طبیعی بسیاری است که از جمله آن‌ها می‌توان به معادن فراوان نمک آن اشاره کرد.

مهم‌ترین آن در گرمسار است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی و طبیعی سمنان که در فاصله‌ ۱۳۲ کیلومتری سمنان قرار دارد معدن نمک گرمسار است، این معدن نمک دارای زیبایی منحصربه‌فرد و ظاهری متفاوت است و همین باعث شده تا به عنوان زیباترین معدن نمک جهان شناخته شود، هم‌چنین از قدیمی‌ترین معادن نمک ایران است.

تاریخچه معدن نمکی گرمسار

موقعیت جغرافیایی گرمسار به گونه ای است، که در بخش های شمالی به کوه دماوند، جنوب به کویرمرکزی، شرق به آرادان و در غرب به ورامین ، متصل می گردد. از انواع جاذبه های طبیعی نیز می توان به تپه های مریخی که به شکلی خیره کننده، در حاشیه کویر قرار دارند، اشاره نمود. بزرگترین معدن و تونل نمکی در خاورمیانه در گرمسار واقع گردیده، که 40 تونل تودرتو از نمک را نیز در خود جای داده است.

این معدن بخش عمده ای از نمک کشور را تامین می کند. نمک در صنعت به عنوان ماده ای برای تولید انرژی در کشورهایی همچون لهستان، ایتالیا و آلمان به کار می رود. با ساخت اتاقک هایی از جنس نمک به درمان برخی بیماریهای روحی و افسردگی و همچنین التهاب مفاصل و تورم های روماتیسم می پردازند. بلورهای نمک در فصول سرد سال به شکلی درخشان تر و شفاف ظاهر می شوند، که گویی تلی از شیشه و کریستال های خورد شده را بر روی هم انباشته اند.

دیدنی‌های غار نمکی

غار نمکی بخشی از معادن نمک کوهدشت کهن به شمار می‌رود. بیرون غار، چشم انداز عجیب کوه‌های اژدها به چشم می‌آید. کوه‌هایی که از بلورهای نمک در شکل‌ها و رنگ‌های مختلف پوشیده شده و به حدی عجیب و منحصر به فرد است، گویی روی کره مریخ پا گذاشته اید.

در بدنه کوه‌ها حفره‌های بزرگی می‌بینید که در حقیقت ورودی معادن نمک کوهدشت کهن هستند. معادن نمک کوهدشت، تونل‌‎های عظیمی تودرتویی هستند که داخل کوه‌های مریخی حفاری شده‌اند و نمک آنها استخراج می‌شود. ۸۵ درصد این نمک‌ها مصارف خوراکی دارند و به کشورهای دیگر هم صادر می‌شوند. همین تونل‌ها که امروزه به بزرگ‌ترین مجموعه تونلی معادن نمک در خاورمیانه تبدیل شده‌اند، سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

غار نمکی بخشی از معادن نمک است که برکه کوچکی وسطش جا خوش کرده. برکه پر از آب نمک است و خنکی و سکوت غار، برای تمدد اعصاب و آرامش معجره می‌کند.

تجهیزات لازم برای بازدید از معدن نمک گرمسار

از جمله تجهیزاتی که در بازدید از این تونل نمک بهتر است همراهتان باشد می‌توان به چراغ‌قوه، کفش مناسب، لباس مناسب فصل و آب‌وهوای منطقه، آب و خوراکی، کلاه ایمنی برای جلوگیری از برخورد سنگ‌ریزه‌ها در طول مسیر و نداشتن لوازم سنگین و اضافی اشاره کرد. هم‌چنین دربازدید از معدن رعایت نکات ایمنی، گرفتن مجوز راهنمایی و رانندگی، هماهنگی با مسئولین معدن برای بازدید، احتیاط در راه رفتن به دلیل لغزنده بودن کف معدن، راه رفتن از کناره‌های تونل، جی‌پی‌اس و راهنما ضروری است

بهترین زمان بازدید از معدن نمکی گرمسار

معدن نمکی گرمسار در بخش های کویری ایران واقع شده، که آب و هوایی گرم و طاقت فرسا دارد، از این رو بهترین زمان برای سفر به این مناطق فصول سرد سال به ویژه زمستان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا