خبرنامه

جزئیاتی از لغو یک‌طرفه ویزای ایران با ۳۳ کشور

به دنبال تصویب لغو یک‌طرفه ویزای ایران با ۳۳ کشور از سوی هیأت دولت، معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اهداف و جزئیات دیگری از این طرح را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر شالبافیان درباره اهداف و دلایل لغو یک‌طرفه روادید با این کشورها، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های کشورها در نشان دادن عزم جدی برای افزایش تبادلات خارجی، جذب سرمایه‌گذاران خارجی و همچنین جذب گردشگران بیش­تر، اتخاذ سیاست درهای باز از طریق تسهیل روادید برای شهروندان و تجار سایر کشورهاست. یکی از شیوه‌های تسهیل روادید، موضوع لغو روادید یک‌طرفه با کشورهای منتخب است که می‌تواند به تحقق اهداف مدنظر کمک شایانی داشته باشد.

معاون گردشگری افزود: به پیشنهاد وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی موضوع لغو روادید یک‌طرفه با کشورهای منتخب همسایه، حوزه تمدنی، اسلامی و دارای اقتصاد نوظهور در دستور کار دولت قرار گرفت. این اقدام در راستای تکالیف قانونی مشخص شده در سند تحول و انتظار دولت سیزدهم به وزارتخانه متبوع و همچنین در راستای رویکردهای دولت به منظور بهبود تعاملات و همکاری‌ها با کشورهای همسایه، منطقه و سازمان‌های بین‌المللی همچون بریکس و شانگهای انجام شد.

شالبافیان گفت: فهرست ۶۸ کشور از سوی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی در جلسات مختلف با دستگاه‌های کلیدی و با ملاحظات آنها مورد بررسی تخصصی قرار گرفت و چهارشنبه ۲۲ آذرماه در جلسه هیأت دولت با لغو روادید یک‌طرفه با ۳۳ کشور موافقت شد.

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: انتظار می‌رود این اقدام بی‌سابقه دستاوردهای مطلوبی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و گردشگری به همراه داشته باشد. از آن جمله می‌توان به نشان دادن عزم جدی ایران برای تعامل با کشورهای مختلف دنیا، نمایش قدرت فرهنگی و دیپلماسی فعال ایران برای پذیرش گردشگران مختلف دنیا، نمایش پیشرفت‌ها و واقعیت امروزین ایران و بهبود تصویر ذهنی شهروندان بین‌المللی از ایران، کمک به ارزآوری از طریق افزایش گردشگران ورودی و غیره اشاره داشت.

معاون گردشگری در ادامه ۳۳ کشوری را که ایران با آن‌ها یک‌طرفه لغو روادید کرد به این شرح دسته‌بندی کرد:

الف) عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت و لبنان از کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاومیانه، به تعداد ۶ کشور

ب) ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان و روسیه (فقط به صورت گروهی) از کشورهای همسایه و حوزه تمدنی قفقاز، به تعداد ۴ کشور

پ) تونس، تانزانیا، موریتانی، زیمبابوه، موریس، سیشل به عنوان کشورهای آفریقایی و مسلمان، به تعداد ۶ کشور

ت) ژاپن، اندونزی، مالزی، سنگاپور، ویتنام، کامبوج، برونئی به عنوان کشورهای شرق آسیا به تعداد ۷ کشور

ث) برزیل، مکزیک، پرو، ونزوئلا و کوبا به عنوان کشورهای قاره آمریکا به تعداد ۵ کشور

ج) کرواسی، صربستان، بوسنی و هرزگوین و بلاروس به عنوان کشورهای اروپای شرقی به تعداد ۴ کشور

چ) هندوستان به عنوان کشور دارای اشتراکات فرهنگی و عضو سازمان بریکس

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هنوز زمان و چگونگی اجرای طرح لغو یک‌طرفه روادید با این کشورها را اعلام نکرده و معلوم نیست اتباع این کشورها تا چه مدت بدون ویزا می‌توانند در ایران سفر کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا