تفریح

تنگه هایقر ؛گرند کنیون ایران

تنگه هایقر فیروزآباد یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران معروف به گرند کنیون ایران در استان فارس شهرستان فیروز آباد قرار دارد.

تنگه عروس کُش

نام دیگر تنگه هایقر، تنگه عروس کش است. معروف است که در زمان های قدیم در قلمدان یک و ۲ این منطقه، عروس و دامادی سوار براسب برای به جا آوردن آداب و رسوم گذشته در ارتفاعی که گردشگران هم اینک برای گرفتن عکس حضور می یابند، حضور یافتند که اسب عروس رَم می‌کند و از کنترل خارج شده و به داخل دره سقوط می‌کند. از این رو این ارتفاع خطرناک به نام عروس کُش نام گذاری کرده اند

ویژگی های تنگه هایقر

هایقر در واقع دره‌ای بسیار عمیق است که در طبیعت زیبای استان فارس خودنمایی می‌کند. این تنگه به لحاظ عمق و مساحت یکی از تماشایی‌‌ترین دره‌های ایران و جهان به حساب می‌آید. تنگه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم دیواره‌هایی با عمقی حدود ۴۵۰ متر دارد. کاملاً مشخص است گشت‌و‌گذار در چنین تنگه‌ای به خاطره‌های خوش برای گردشگران تبدیل خواهد شد. در کنار ژرفای این تنگه، مساحت آن نیز چشمگیر است. گفته می‌شود طول تنگه به حدود ۱۸ کیلومتر می‌رسد. این شرایط باعث شده تا به لحاظ مساحت و عمق، هایقر با تنگه گرند کنیون در آمریکا مقایسه شود.
رودی خروشان و زیبا در دل تنگه هایقر جریان دارد. به لطف این شرایط گردشگران ماجراجو فرصتی پیدا می‌کنند تا در کنار صخره‌نوردی، تنی هم به آب بزنند. از آنجایی که هرکجا آب باشد، سرسبزی و طراوت هم هست، در اطراف تنگه با پوشش گیاهی زیبایی روبه‌رو هستیم. در گوشه‌و‌کنار این تنگه درخت‌های بادام کوهی و گل‌های محلی مانند خرزه خودنمایی می‌کند. این تنگه به لحاظ زمین‌شناسی نیز ویژگی‌های چشمگیری دارد. نحوه شکل‌گیری آن زمین‌شناسان را انگشت‌به‌دهان گذاشته است.

جاهای دیدنی نزدیک به تنگه هایقر فیروزآباد

تنگه هایقر فیروزآباد گستره بزرگی از منطقه را می‌پوشاند، اما شهرستان فیروزآباد دیدنی‌های بسیار دیگری هم دارد که در سفر به استان فارس باید آنها را هم ببینید. آثار تاریخی فیروزآباد مانند کاخ اردشیر بابکان، قلعه دختر، مناره شهر گور و سنگ‌نگاره پیروزی اردشیر بابکان از دیدنی‌هایی است که در سفر به این منطقه از کشور باید ببینید. البته دره‌ها و منطقه‌های طبیعی دیگری مانند منطقه پادنا و گنبد نمکی کنار سیاه هم در اطراف این شهر قرار دارد که دیدن آنها هم ضروری است.

لوازم مورد نیاز در سفر به تنگه هایقر

حتما توجه داشته باشید که اگر می خواهید به صخره نوردی در این دره بپردازید باید حتما راهنمای مسلط به صخره هراهتان باشد.

آب آشامیدنی به میزان نیازتان
داروهای مصرفی
چند وعده غذایی
کفش کوهنوری
باتوم
کمک های اولیه
کرم ضد آفتاب و لباس های ضد آب
نقشه یا GPS و قطب نما
هدلامپ
دوربین، موبایل و پاور بانک

بهترین زمان برای دیدن تنگه هایقر

به دلیل اینکه تنگه هایقر در منطقه‌ی نسبتاً گرم قرار دارد، فصل تابستان با برای دیدن این منطقه زیبا پیشنهاد نمی‌کنیم. بهترین زمان برای دیدن تنگه هایقر فروردین و اردیبهشت است. البته فصل پاییز و زمستان نیز این تنگه زیبایی‌های خاص خودش را دارد.

تنگه هایقر کجاست؟

آدرس: استان فارس، شهرستان فیروزآباد، ۳۵ کیلومتری جنوب غرب فیروزآباد، بعد از روستای رودبال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا