تفریح

دریاچه سد مارون عروس دریاچه های بهبهان

نام اصلی و قدیمی رودخانه مارون‌، تاب است. این رود از کوه‌های نیل و چشمه‌سارهای دامنه کوه‌های سادات، از زاگرس سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسافت ۱۲۰ کیلومتری به دریاچه سد مارون می‌رسد و از طریق تنگ تکاب، وارد دشت بهبهان می‌شود.

آب مارون در شهرستان کهکیلویه، پس از آبیاری دشت بهبهان، از طریق سد انحرافی جایزان، دشت جایزان را نیز مشروب می‌کند و در محلی به نام قلعه شیخ، پس از ترکیب با رود اعلا در رامهرمز، نام رود جراحی به خود می‌‌گیرد و به هور شادگان می‌ریزد.
امکانات دریاچه سد مارون
دریاچه سد مارون یکی از جاهای دیدنی بهبهان است و گردشگران زیادی برای گذران روزی به‌ دور از هیاهو به این دریاچه سفر می‌کنند. خوشبختانه در کنار دریاچه سد مارون امکانات تفریحی جذاب و فوق‌العاده‌ای برای گردشگران، تدارک دیده شده است. از جمله این امکانات می‌توان به مجموعه تفریحی ورزشی پلاژ سد مارون اشاره کرد. این مجموعه با وسعت حدود ١٣ هکتار، جنب دریاچه سد مارون قرار گرفته و دارای فضای سبز زیبا با گونه‌های گیاهی متنوع است. برخی امکانات آن شامل موارد زیر می‌شود:

جت اسکی
قایق‌سواری
ماهی‌گیری
اتوبوس دریایی
پارک مخصوص بازی کودکان
زمین مینی‌فوتبال
زمین والیبال ساحلی
زمین بدمینتون
پیست دوچرخه‌سواری
موتور چهارچرخ

جاهای دیدنی نزدیک به سد مارون

اگر از گشت‌و‌گذار در طبیعت سیر نمی‌شوید، نرگس زار بهبهان را پیشنهاد می‌کنیم. هما‌ن‌گونه که از نام این مکان تماشایی پیداست، تمامی قسمت‌‌های آن را گل‌های زیبای نرگس پوشانده است . نرگس‌زاری که از آن صحبت می‌کنیم چیزی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هکتار مساحت دارد. در نتیجه به هرکجای این دشت که نگاهی بیندازید، چشمتان به جمال نرگس‌های زیبا روشن می‌شود.
دریاچه چاه ماری، یکی دیگر از جاهای دیدنی بهبهان است که منظره‌ای بسیار تماشایی و آبی آرام و دل‌انگیز دارد. این دریاچه با عمقی نزدیک به ۱۰ متر، بستری مناسب برای رشد انواع گیاهان فراهم کرده است. به همین دلیل در اطراف دریاچه چاه ماری گیاهان کَهور، اکالیپتوس و کُنار بی‌شماری رشد کرده‌اند.

نکات بازدید از دریاچه سد مارون

هنگام ماهی‌گیری مراقب امواج دریا باشید و جزر‌و‌مد دریاچه را در نظر بگیرید.
وقتی آب در حالت جزر باشد، به‌راحتی می‌توانید با خودرو به کنار ساحل عریض و طویل آن بروید، اما زمانی که مد آب شروع شود ،شرایط متفاوت است. در زمان شکل‌گیری مد در کناره دریاچه سد مارون، در عرض چند دقیقه آب چنان بالا می‌آید که اگر کسی از وسیله نقلیه خود غافل شود، در آن گیر می‌فاتد و خسارت شدیدی به او وارد می‌شود.
در راستای جلوگیری از آلودگی آب دریاچه، در فاصله‌های مختلف، لایه‌روبی مناسب در دریاچه انجام می‌شود. با این حال در حفظ و پاسداشت دریاچه، کوشا باشید؛ زیرا حفظ پاکیزگی دریاچه و محیط اطراف آن نیازمند تلاش جمعی است.
در سفر به نواحی مختلف و رویارویی با اهالی محلی، به فرهنگ و باورهای آن‌ها احترام بگذارید.

بهترین زمان برای سفر به دریاچه سد مارون

زیبایی های این دریاچه در فصل بهاراز همیشه تماشایی تر است .اما انصافاً باید گفت تابستان و پاییز نیز بازدید از دریاچه مارون بهبهان زیبایی های خاص خودش را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا