ایران بین

خانه زیبای وحشی بافقی

خانه وحشی بافقی جنب مسجد جامع بافق قرار دارد و قدمت آن به دوره قاجار باز‌می‌گردد. کمال‌ الدین یا شمس‌ الدین محمد وحشی بافقی یکی از شاعران نامدار سده‌ دهم ایران است که در سال ۹۳۹ هجری قمری، در شهر بافق چشم به جهان گشود.

دوران زندگی وی با پادشاهی شاه تهماسب صفوی، شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده همزمان بود. خانه وحشی بافقی به دلیل زيبايی در معماری و ابزار و ظروفی كه در آن وجود دارد، یکی از مشهورترین جاهای دیدنی بافق به شمار می‌آید و گردشگران بسياری را به خود جذب می‌كند. این مکان محل استقرار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بافق است و با شماره ۱۴۰۳۸ در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۴، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری خانه وحشی بافقی

این خانه پلانی به صورت چهار گوش دارد و از مساحتی برابر با 150 متر مربع برخوردار است. برای ساخت آن مانند دیگر خانه های این منطقه از خشت و گل استفاده کرده اند که برای خنک تر شدن خانه بسیار مفید است. خانه دارای حیاطی مرکزی است، که دیگر بخش های آن گرداگرد حیاط چیده شده اند. اتاق های آن دارای پنجره هایی رو به حیاط هستند که قاب هایی چوبی همراه با شیشه های رنگی دارند که باعث زیبایی چندین برابری خانه شده اند. یکی از ویژگی های این خانه وجود زیرزمینی است که از طریق حیاط می توانید وارد آن شوید. در حیاط خانه ایوانی کوچک دیده می شود که برای بالا رفتن از آن باید از پله هایی که به وسیله راهرویی به ایوان متصل می شوند استفاده کنید. گویا زمانی از داخل حیاط خانه جوی آبی عبور می کرده، که حال و هوایی با نشاط به خانه می بخشیده است.

تاریخچه بنای خانه وحشی

این خانه که به خانه وحشی بافقی شهرت دارد، در گوشۀ شرقی مسجد جامع بافق واقع بوده و مدّت زمانی دست ورثۀ شیخ شهاب قرار داشت که آن را قلمْ خانه می‌ نامیدند. در دهه پنجاه و قبل از انقلاب، شرکت سنگ ‌آهن برای احیای خانۀ وحشی مختصر تعمیری را در این خانه انجام می دهد. طرحی نیز برای بازسازی آن توسّط مهندس کریم پیرنیا پیشنهاد می ‌شود.
در دهه شصت نیز ادارۀ فرهنگ و ارشاد بافق درخواست می ‌کند که برای جلب جهانگردان، خانۀ نامبرده تبدیل به گنجینه (موزه) شود، امّا متأسّفانه برای گسترش فضای مسجد جامع بافق، خانه تخریب می شود. در آذر ۱۳۷۲ قرار می ‌شود به وسیلۀ شرکت سنگ آهن بافق، بنای یادبودی به نام وی در همان مکان بنیاد شود.

برخی از مردم بافق معتقدند که خانۀ وحشی در اختیار کربلایی نامی بوده که خود را نوادۀ وحشی معّرفی می ‌کرده است. این خانه، تنها یک اتاق سالم چهار طاقی داشت که مردم در آن‌ شمع روشن کرده و دخیل می ‌شدند.

جاذبه های گردشگری نزدیک

مسجد جامع بافق، کویر کاراکل، قلعه باقرآباد، باغ تیتو و میدان خان از جاذبه های بسیار دیدنی اطراف این خانه هستند که بازدید از آنها را نیز می توانید در برنامه سفر خود قرار دهید.

بهترین زمان برای بازدید

به دلیل موقعیت جغرافیای و شرایط اقلیمی شهر یزد، بهترین زمان برای بازدید از آثار آن فصل های بهار و پاییز خواهد بود اما اگر شرایط آب و هوا برایتان اولویت ندارد و بیشتر ترجیح می دهید تا از شلوغی شهر دور باشید بهتر است فصل تابستان یا زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا