تفریح

کوهرنگ سرزمین آبشارها

آبشار شیخ علی خان در روستایی به همین نام واقع شده که از توابع شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری است.این آبشار زیبا، ۱۲ کیلومتر با شهر چلگرد (مرکز شهرستان کوهرنگ) و نزدیک به ۹۰ کیلومتر با شهرستان شهرکرد  فاصله دارد.

روستای شیخ علی‌خان، که آبشار در ورودی آن قرار گرفته است، توسط ارتفاعات چهل‌خشت و زردکوه احاطه شده و دوهزار و دویست متر از سطح دریا ارتفاع دارد و با این توصیف، یکی از روستاهای مرتفع ایران محسوب می‌شود.
این روستا، که در فصل بهار و تابستان آب و هوایی ملایم و مطبوع و در فصل زمستان سرمایی استخوان‌سوز دارد، هنوز بسیاری از سنت‌های محلی خود را حفظ کرده است و به آداب و رسوم بختیاری پایبند است.
آب آبشار شیخ علی خان کوهرنگ، که از ارتفاعات اطراف روستا سرچشمه می‌گیرد، از میان یک تنگه‌‌ی پرشیب جاری می‌شود و از بالای صخره‌ها پایین می‌ریزد.
جریان آب، نسیم خنک و مطبوعی را به گردشگران هدیه می‌کند که می‌تواند روح آن‌ها را به آرامی بنوازد و خستگی سفر را از جان‌شان دور کند.

جاذبه‌های دیدنی کوهرنگ

غار یخی چما
چما به غاری در شهرستان کوهرنگ می‌گویند که از جنس برف است. در هر فصلی از سال که برای بازدید به این غار بروید می‌توانید قندیل‌های یخ و توده‌های عظیم برف را که ارتفاع هرکدام به 50 متر می‌رسد را مشاهده کنید.
چشمه دیمه
چشمه دیمه از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان کوهرنگ است که از ارتفاعات زردکوه سرچشمه می‌گیرد.
رودخانه بازفت

بازفت نام رودی در شهرستان کوهرنگ است که از کوه‌های تورک، منار و زردکوه سرچشمه می‌گیرد و پس از گذشتن از منطقه بازفت به رود کارون می‌ریزد. این رودخانه از اصلی‌ترین سرچشمه‌های رود کارون است
تونل کوهرنگ
رود کوهرنگ که محلی‌ها به آن آب کوهرنگ نیز می‌گویند از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد و از سرشاخه‌های اصلی رودخانه زاینده رود و کارون است. جهت انتقال آب این رود به رودخانه زاینده رود، سه تونل با فواصل زمانی طولانی ساخته شده‌اند. ساخت تونل اول در زمان صفویان آغاز شده بوده وتونل‌های دوم و سوم نیز به ترتیب در سال‌های 1364 و 1377 آغاز و به بهره برداری رسیدند. تونل کوهرنگ که به آبشار تونل آب کوهرنگ نیز معروف است در نزدیکی شهر چلگرد و در کنار جاذبه‌های گردشگری فراوانی قرار گرفته است .
منطقه حفاظت شده قیصری
منطقه حفاظت شده قیصری صرف نظر از جاذبه‌های گردشگری دارای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری هست از گیاهان ماهور، کنگر، گون، گل حسرت، زالزالک و غیره گرفته تا انواع جانوران شامل پستانداران، دوزیستان، خزندگان ازجمله خرس، روباه، پلنگ، انواع مارهای افعی و آبی و تعداد بی‌شماری پرندگان همچون سارگپه، کبک، عقاب طلایی و انواع مختلف ماهی در این منطقه به چشم می‌خورد. این منطقه کوهستانی دارای اقلیم سرد و خشک است و شکار در آنجا ممنوع می‌باشد.
و…

بهترین زمان سفر به آبشار کوهرنگ

بهترین زمان برای بازدید از آبشار شیخ علیخان، فصل بهار است. زیرا در این زمان دشت اطراف آبشار زیباترین منظره را دارد و میزان آب نیز بیشتر است.
اما بازدید از این جاذبه‌ی دیدنی شهرستان کوهرنگ در فصل زمستان هم جذابیت‌های خاص خود را دارد. با فرارسیدن زمستان و در اثر سرمای هوا، آبشار به مجموعه‌ای از قندیل‌های یخی تبدیل می‌شود که ارتفاع آن‌ها گاه تا یک یا یک و نیم متر نیز می‌رسد.
این پدیده، جذابیت ویژه‌ای به آبشار شیخ علی‌خان داده و تصویر حیرت‌انگیزی از طبیعت زیبای کوهرنگ را پیش چشمان گردشگران قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا