خبرنامه

توضیحاتی درباره دوبرابر شدن ارز مسافرتی

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری درباره دوبرابر شدن ارز مسافرتی، گفت: این مصوبه بدون اطلاع وزارت گردشگری انجام شده اما سیاست‌های ارزی دولت ایجاب می‌کند برای کنترل قیمت ارز در بازار در مقطع تعطیلات نوروزی، این اقدام انجام شود.

به گزارش ایسنا، عزت‌الله ضرغامی چهارشنبه – 23 اسفند 1402 – در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ستاد سفرهای نوروزی با هماهنگی ۲۷ دستگاه کار خودش را مدتی است که آغاز کرده و دستگاه‌های مرتبط برنامه‌ریزی خوبی انجام دادند و همه آمادگی دارند.

وی افزود: در جلسه دولت، رئیس‌جمهوری و معاون اول تذکرات لازم را به دستگاه‌ها دادند و امیدوارم هماهنگی خوبی برای رضایتمندی حداکثری مردم در نوروز و سفرهای آن حاصل شود. برنامه‌های فرهنگی، دینی و مذهبی هم برای تقارن نوروز با ماه رمضان در نظر گرفته شده که با شورای فرهنگ عمومی هماهنگی انجام شده و ابلاغیه ۱۴ بندی را به همه همکاران ارسال کردیم تا برنامه‌های فرهنگی خوب را با نهادهای مذهبی برگزار کنند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به انتشار اخباری از فروش دو کاروانسرا، یادآور شد: از نظر قوانین یونسکو واگذاری بناهایی که تحت نظر کارشناسان میراث فرهنگی است و با ضوابط آن‌ها فعالیت می‌کند اشکال قانونی ندارد. در جهان هم بسیار از این‌ها در اختیار بخش خصوصی است اما تحت ضوابط یونسکو اداره می‌شود. این دو کاروانسرا هم در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام است و از نظر قانونی مشکل خاصی ندارد ولی باید کاملاً تحت نظارت وزارت میراث مرمت شود که بسیار سنگین و خارج از توان این وزارتخانه است.

ضرغامی ادامه داد: اگر این امر محقق شود و تحت نظر ما مرمت انجام گیرد، مثل کاری که صندوق احیای انجام می‌دهد با کاربری مشخصی که مورد تایید ما باشد می‌تواند فعالیتش را انجام دهد. الان هم خبر نهایی را ندارم که واقعاً واگذاری انجام شده یا نه. البته خوب است دولت اعتبارات لازم را بتواند در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار دهد که بسیاری از این ابنیه تاریخی تحت نظارت و مالکیت دولت بتواند کارش را انجام دهد.

وی ادامه داد: اما به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد به‌ویژه آنجا که مالکیت بناها در اختیار بخش خصوصی است – چرا که بناهایی داریم که ثبت ملی و در اختیار مردم است و نقل‌وانتقال آن بین مردم هیچ اشکالی ندارد و با نظارت ما انجام می‌شود – نظارت ما وجود دارد که اگر قرار است فروخته شود، تغییر نکند و تا آنجا که امکان دارد مرمت لازم هم انجام شود.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری درباره دوبرابر شدن ارز مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، تاکید کرد: این مصوبه بدون اطلاع وزارت گردشگری انجام شده اما سیاست‌های ارزی دولت ایجاب می‌کند برای کنترل قیمت ارز در بازار در مقطع تعطیلات نوروزی، این اقدام انجام شود. البته ممکن است برخی این ارز را بگیرند، سفر نروند و در بازار آن را به قیمت آزاد بفروشند. اما اعلام شد برخورد بسیار جدی و تنبیهی با کسانی که این اقدام را انجام دهند، صورت می‌گیرد که این مسئله را کنترل می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا