گزارش آگهی

الگوی جهش گربه مرده (Dead Cat Bounce) چیست؟

الگوی جهش گربه مرده چه کاربردی دارد؟

الگوی جهش گربه مرده بهبود مختصر و کوتاه مدت قیمت دارایی ها است که در پی افت طولانی یا روند نزولی بازار صورت میگیرد. گاهی اوقات روندهای نزولی با دوره های کوتاه بهبود (یا افزایش های جزئی) که طی آن قیمت ها به طور لحظه ای صعود می کنند، شکسته می شوند.

الگوی جهش گربه مرده (Dead Cat Bounce) بهبود مختصر و کوتاه مدت قیمت دارایی ها است که در پی افت طولانی یا روند نزولی بازار صورت میگیرد. گاهی اوقات روندهای نزولی با دوره های کوتاه بهبود (یا افزایش های جزئی) که طی آن قیمت ها به طور لحظه ای صعود می کنند، شکسته می شوند.

این اصطلاح به این موضوع اشاره دارد که حتی یک گربه مرده اگر از ارتفاع زیاد و سرعت کافی سقوط کند، جهش می کند.

این الگو چه چیزی را نشان می دهد؟

الگوی جهش گربه مرده (Dead Cat Bounce) یک الگوی قیمت گذاری است که با تحلیل تکنیکال قابل شناسایی است و همچنین یک الگوی ادامه دهنده است که به نظر می رسد بازگشت مجدد قیمت، نشانی از معکوس شدن روند غالب بازار باشد. با این حال، بلافاصله با حرکت نزولی قیمت ادامه می یابد. پس از اینکه قیمت به زیر کف قبلی خود رسید، به جای بازگشت، تبدیل به یک جهش گربه مرده می‌شود.

روند نزولی گاهی با افزایش های جزئی که طی آن قیمت به طور لحظه ای افزایش می یابد، قطع می شود. این امر ممکن است به این دلیل رخ دهد که معامله‌گران یا سرمایه‌گذاران موقعیت‌های فروش را می‌بندند یا با این فرض که بازار به پایین‌ترین حد رسیده است، خرید می‌کنند.

الگوی جهش گربه مرده یک الگوی قیمت گذاری است که بعد از اشکار شدن حقیقت، شناسایی می شود. واقعیت این است که این الگوی قیمت‌گذاری را تنها می‌توان با بررسی گذشته، به این شکل درک کرد. تقریباً تشخیص اینکه شرایط نشان دهنده یک بازگشت کوتاه مدت است یا یک رالی جدید غیرممکن است.

تحلیلگران ممکن است از روش‌های تحلیل تکنیکال و فاندامنتال برای تخمین مدت زمان بازگشت مجدد استفاده کنند. جهش گربه مرده می تواند هم در بازار جامع اتفاق بیفتد و هم می تواند ناشی از رکود اقتصادی باشد. همچنین ممکن است در قیمت یک اوراق بهادار منفرد یا گروهی از آنها که به هر طریقی مرتبط هستند، رخ دهد. این اوراق ممکن است به عنوان مثال به همان صنعت یا همان موقعیت جغرافیایی مربوط باشد.

در این رابطه بدانید: شیبا چیست؟

چگونه از الگوی جهش گربه مرده سود ببریم؟

معامله‌گران کوتاه‌مدت اغلب سعی می‌کنند از این بازگشت قیمت سود ببرند. برخی از معامله گران و سرمایه گذاران ممکن است از بازگشت لحظه ای به عنوان فرصتی برای ورود به یک موقعیت فروش استفاده کنند.

تشخیص الگوی جهش گربه مرده، مانند شناسایی سقف بازار کار سختی است. حتی برای سرمایه گذاران با تجربه. برای مثال، در مارس 2009، نوریل روبینی (Nouriel Roubini)، اقتصاددان دانشگاه نیویورک، از جهش بازار سهام به عنوان «جهش گربه مرده» یاد کرد. وی پیش بینی کرد که بازار به سرعت جهت خود را معکوس خواهد کرد و به پایین ترین سطح سقوط می کند. در عوض، مارس 2009 آغاز یک بازار صعودی طولانی بود که در نهایت از اوجِ قبل از رکود، پیشی گرفت. این امر نشان می دهد که تشخیص صحیح این الگو چقدر دشوار است.

مثال

یک مثال واضح از الگوی جهش گربه مرده مربوط به سیستم سیسکو (CSCO) در دوران هیجان سهام در سال 2000 است. در مارس 2000، سهام سیسکو به 82 دلار به ازای هر سهم رسید و در مارس 2001 با ترکیدن حباب دات کام (dot-com bubble)، به 15.81 دلار سقوط کرد. در آن دوره، سهام چندین جهش گربه مرده را تجربه کرد تا اینکه در نهایت به پایین ترین سطح 15.81 دلار رسید. در نوامبر 2001، سهام به 20.44 دلار بازگشت و تا سپتامبر 2002 به 10.48 دلار سقوط کرد. امروز این سهام با قیمت حدود 55 دلار معامله می شود و هنوز به بالاترین رکورد قبلی خود بازنگشته است. عملکرد سهام سیسکو در اوایل دهه 2000 نشان دهنده اشتیاقی است که در آن زمان نسبت به سهام فناوری وجود داشت. سیسکو نمونه ای از حباب دات کام است و نشان می دهد که چگونه هیجان غیرمنطقی می تواند بر قیمت سهام و بازارهای مالی تأثیر بگذارد.

عدم امکان شناسایی الگوی جهش گربه مرده

همانطور که قبلاً گفته شد، بیشتر الگوهای جهش گربه مرده تنها پس از رویداد، کشف می شوند. در نگاهی به گذشته، به راحتی می توان تشخیص داد که آیا این برگشت یک جهش گربه مرده بوده است یا خیر. با این حال، هنگام مواجهه با آن، تعیین اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد بسیار دشوار می شود. به معنی که معامله گرانی که پس از سقوط شدید یک رالی را تشخیص می دهند، ممکن است آن را با جهش گربه مرده اشتباه بگیرند، در حالی که در واقع، این یک روند معکوس است که حاکی از یک صعود بلند مدت است.

چگونه سرمایه‌گذاران می‌توانند تشخیص دهند که روند صعودی کنونی یک جهش گربه مرده است یا معکوس شدن بازار؟ اگر می توانستیم به درستی به این موضوع پاسخ دهیم، می توانستیم پول زیادی به دست آوریم. حقیقت این است که هیچ فرمول آسانی برای تعیین کف بازار وجود ندارد.

در نیپوتو مارکت امکان خرید و فروش اتریوم (ETH) برای شما فراهم شده است.

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/what-is-a-dead-cat-bounce-meaning-and-definition/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا