ایران بین

گورستان اسرارآمیز خالدنبی

گورستان و زیارتگاه خالد نبی محلی برای زیارت و سیاحت است. فضای اطراف این زیارتگاه سراسر آرامش و مملو از زیبایی‌های غیرقابل‌وصف است. مکان آرامگاه بر فراز قله کوه گوگجه داغ قرار گرفته و چشم‌انداز زیبای آن بر بلندی کوه، همان چیزی است که سبب شده توجه طبیعت‌گردان به این منطقه جلب شود.

خالد نبی در واقع یک مجموعه متشکل از گورستان خالد نبی، آرامگاه چوپان آتای و زیارتگاه خالد نبی است. این مجموعه یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین جاهای دیدنی استان گلستان به شمار می‌رود.
یکی از دلایل اصلی شهرت قبرستان خالد نبی ، وجود قبرهایی است که مجسمه‌هایی با اَشکال متفاوت در کنارشان دیده می‌شود. بیشتر از ۶۰۰ سنگ قبر در گورستان وجود دارد و ارتفاع بعضی از مجسمه‌ها به چهار متر می‌رسد. این قبرها به همراهی مجسمه‌هایی که بر فرازشان افراشته شده‌اند به شکلی پراکنده روی کوه دیده می‌شوند و بعضی هم روی تپه‌هایی به طور جداگانه قرار گرفته‌اند.
در بیان شکل مجسمه‌هایی که بر فراز قبرها دیده می‌شود، اتفاق نظر وجود ندارد. برخی مجسمه‌ها بلند و کشیده‌اند و گفته می‌شود که نمادی از اندام جنسی مردانه هستند و بنا به جایگاه اجتماعی صاحب قبر، ارتفاع‌شان یک تا چهار متر است و مجسمه‌های کوتاه هم به گفته برخی، نمادی از جنسیت زنانه هستند و نمایشگر سینه و سینه‌بند زنانه‌اند.

البته نظرات دیگری هم درباره شکل و شمائل مجسمه‌های معروف خالد نبی وجود دارد. مثلا اینکه مجسمه‌های بلند به شکل مردانی هستند که کلاه به سر دارند و کمربندی به دور کمرشان بسته شده است.

برخی هم معتقدند که مجسمه‌های کوچک‌تر نمادی از زنان و بخشی از بدن آنها نیستند بلکه شکلی از شاخ و سر قوچ هستند که نماد قدرت به شمار می‌روند و در کنار مزار افراد قدرتمند و مهم قرار داده می‌شد‌ه‌اند.

دقیقا نمی‌توان گفت که این مجسمه‌ها و مزارهای قدیمی مربوط به چه دوره تاریخی هستند اما ظاهرا دور از دسترس‌بودن آنها و قرارگیری‌شان روی کوه و تپه، مانع از تخریب‌شان در طول تاریخ شده است.

مطالعات و برخی شواهد موجود در کوهستان نشان می‌دهد که قدمت گورستان از دوران قاجار حتمی است. با توجه به اینکه چنین قبرهایی بیشتر در زمان سلجوقیان وجود داشته‌اند، احتمال اینکه قدمت گورستان به آن دوران برسد هم تقویت می‌شود.

جاذبه های اطراف گورستان خالد نبی

یک چشمه در نزدیکی زیارتگاه خالد نبی وجود دارد که آب آن در بهار به جریان می افتد و بسیار دیدنی است. به اعتقاد ترکمن ها آب این چشمه شفابخش است. مردم محلی از آب این چشمه برای رفع بیماری گاو و گوسفندهایشان استفاده می کنند. برخی از بازدید کنندگان مقداری از آب چشمه را به نیت شفا و درمان برای عزیزانشان به عنوان تبرک می برند.
یک درخت معروف نیز به نام «درخت نظر کرده» در این منطقه کوهستانی وجود دارد که مقابل بقعه عالم بابا واقع شده است. مردم محلی معتقدند این درخت جادویی است و حاجت های افراد را برورده و مستجاب می کند. به همین دلیل مردم تحقق آرزهایشان را از شاخه های این درخت می خواهند و به آن ها دخیل می بندند. از دلایلی که باعث پا گرفتن چنین باورها شده، نزدیکی درخت به امامزاده است. مردم فکر می کنند قرار گرفتن این درخت در نزدیکی امامزاده اتفاقی نیست و تحت روحانیت بقعه متبرک و امامزاده است.

بهترین زمان سفر به خالد نبی

بهترین فصل برای بازدید خالد نبی بهار است. اما اردیبهشت آن را از دست ندهیدزیرا در این فصل آب و هوای معتدلی بر منطقه حاکم است و تعداد گردشگران نیز زیاد می شود و می توانید به راحتی از این منطقه ملی دیدن کنید.
آدرس مجموعه خالد نبی: استان گلستان، شهر کلاله، ۶۰ کیلومتری شمال کلاله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا