ایران بین

باغ جهان نما ؛ بهشت کوچک شیراز

شیراز شهر حافظ و سعدی، شهر موزه‌ها و باغ‌ها است. سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان برای بازدید از زیبایی‌هایی این شهر عازم آن می‌شوند. از جمله جذابیت‌های شیراز، باغ جهان‌ نما است.

این باغ بهشت کوچک زمینی شهر شیراز است که شکوه و زیبایی‌ آن جلوه‌ای دیگر از باغ‌های سرسبز و پر گل شیراز را برای ‌بازدیدکنند‌گان به نمایش می‌گذارد
قدمت باغ جهان نما شیراز به قبل از قرن هشتم هجری بر می‌گردد باغ جهان نما قدیمی‌‌ترین باغ شهر شیراز بوده و قبل‌تر از سایر باغ‌های این شهر ساخته و آباد شده است. این باغ که در دوران آل مظفر و آل اینجو در اوج جذابیت و آبادانی خود قرار داشت، به قدری چشم نواز بود که توانست با سحر زیبایی خود از یورش تیمور گرگانی در امان بماند. زیبایی باغ جهان نما تا دوره صفویه پابرجا بود اما بعد از این دوران، به علت‌ نا امنی‌های متعدد کشور، باغ جهان نما به یک ویرانه بزرگ تبدیل شد. با این حال، کریم خان زند با حصارکشی اطراف باغ، ساخت عمارتی در میان آن، خیابان کشی در اطراف باغ و درختکاری در آن توانست روح تازه‌ای به کالبد باغ جهان نما بدمد و امروزه این یادگاری عظیم را برای ما بر جای بگذارد.
عمارت باغ جهان‌نما به صورت هشت ضلعی بنا شده است. کریم خان زند دستور داد در سال 1185 هجری، به دور باغ حصار بکشند و این عمارت را بسازند. همچنین، فرمان داد خیابان های اطراف آن را به زیبایی درختکاری کنند. طرح باغ جهان نما را کریم خان زند مانند باغ نظر ایجاد کرد. او داخل باغ، چهار خیابان، اطراف آن چهار حوض، دو حوض کوچک و دو حوض بزرگ بنا کرد. حوض مرمر زیبایی درون عمارت قرار دارد که چهار گوشه آن را چهار شاه نشین دربر گرفته است. پنجره های چوبی این باغ شیراز پس از بازسازی و مرمت، به دست مالک خصوصی آن به پنجره های آهنی مبدل شده است.

آجر، از جمله مصالح اصلی است که در معماری باغ جهان نما به کار رفته است. تزئیناتی از جنس نقاشی و کاشی در این معماری مشاهده نمی شود. با قدم نهادن در باغ جهان شیراز، علاوه بر گشت و گذار در طبیعت دیدنی و زیبا با میراث گذشتگان نیز آشنا می شوید. باغ جهان نما از جمله باغ های تاریخی و زیبای ایران است که دیدن آن در هر فصلی از سال به خصوص در بهار با عطر گل های بهار نارنج، جان و روحتان را تازه می کند و انرژی تان را مضاعف می سازد.
موزه ای از آثار تاریخی نیز در جهان نما شیراز وجود دارد. در این موزه می توانید آثار ارزشمند زیر را مشاهده کنید:

تابلوهای سیاه قلم
مدال های یادبود
اسکناس
تمبرهای مختلف

بهترین فصل بازدید از باغ جهان نما شیراز

اردیبهشت‌ماه بهترین ماه برای سفر به شیراز و بازدید از باغ است. در فصل بهار به باغ جهان نما بروید و از عطر بی‌نظیر بهارنارنج و تماشای درختان سرو سر به‌فلک‌کشیده سرمست شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا