ایران بین

آمل تلفیق زیبای تاریخ و طبیعت

آمل یکی از شهرهای پرجمعیت و مهم استان مازندران است که داری قدمتی ۳ هزار ساله بوده و رتبه تولید مرغوب‌ترین برنج در ایران را کسب کرده است به نحوی که آمل را پایتخت برنج ایران می‌دانند.

گفته می‌شود پیش از ورود آریاییان اقوامی در خطه آمل زندگی می‌کرده‌اند. حرف « آ» در زبان ایران قدیم به معنی «ضد» و « مُل» به معنی مرگ بوده است. عبارت آمل معنی بی‌مرگ دارد.
مردم بومی معتقد هستند که آرش کمانگیر از این شهر برخاسته است. در طول زمان افراد بسیاری از جمله ناصرخسرو و ژان شاردن به این شهر سفر کرده و در سفرنامه خود از آن یاد کرده‌اند.

جاذبه‌های گردشگری طبیعی شهر آمل

پارک‌های جنگلی آمل
نام دیگر این پارک، پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان است که در ۱۶ کیلومتری شهر آمل، در جاده هراز، نرسیده به ییلاق پرن قرار دارد.
دشت لار
اگر از سروصداهای شهری خسته شده‌اید، سفر به دشت لار، می‌تواند، برای شما مفید باشد.
جنگل بلیران
این جنگل، در حوالی روستای بلیران قرار دارد. جاده جنگلی بلیران، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر آمل محسوب می‌شودچشمه‌های فراوان و جریان رود گرمارود، از دیگر زیبایی‌های این جنگل به شمار می‌رود.

قله دماوند
کوه دماوند، بلندترین کوه ایران است که در شهر آمل قرار دارد.
پارک جنگلی میرزا کوچک خان، پارک دهکده طلایی، دهکده الیمستان، دریاچه دوخواهران، دریاچه ساهون و منطقه گردشگری بلبران نام برد

جاذبه‌های گردشگری فرهنگی آمل

آتشکده شهر آمل
این آتشکده، مربوط به دوره ساسانیان است، اما در حال حاضر آن را، آرامگاه محمد بن محمود آملی می‌دانند. محل این آتشکده در خیابان طبرسی و کوچه آتشکده است.
موزه تاریخی شهر آمل
این موزه، در سمت شرق آمل واقع شده است. ازآنجایی‌که شهر آمل، قطب فرهنگ استان مازندران شناخته می‌شود و سابقه آن نزدیک به ۳۰۰۰ سال است، موزه تاریخی غنی دارد.

سوغات و صنایع دستی آمل

شهر آمل در حوزه برنج کشور از جایگاه مهمی برخوردار است از این رو برنج نیز یکی از سوغات محبوب این شهر محسوب می‌شود. همچنین تولیدات کشاورزی و مربات آمل به خصوص گیلاس و زیتون یکی از سوغات این شهر است.
از دیگر سوغات آمل که مورد توجه گردشگران است می‌توان به معرق، منبت، سفال، گلیم و همچنین عسل طبیعی از قله‌های لار و دماوند اشاره کرد.
غذای محلی آمل
غذاهای محلی آمل نیز از جمله نکات برجسته این شهر هستند. کتلت، کته آملی، خورش مرغ ترش، اسفناج پته، مرغ شکم پر آملی، پلو زعفرانی، اردک جوجه تنها برخی از این غذاهای محلی هستند.
علاوه بر غذا می‌توانید شیرینی‌های متنوعی را در آمل نوش جان کنید مانند شیرینی‌های محلی آب‌دندان، آغوزکناک، ساقه‌عروس، نان کوهی.

جشنواره و مراسمات در آمل

هر سال آمل میزبان جشنواره‌های ملی و استانی متعددی است مانند فرهنگی هنری تی‌تی، جشنواره مطبوعات مازندران، جشنواره برنج که خود به یک جاذبه فرهنگی برای گردشگران تبدیل شده است.

بهترین زمان سفر به آمل

فصل بهار و اوایل پاییز بهترین زمان سفر به آمل است زیباترین تصویر طبیعت را در این دو فصل می‌توانید ببینید. در فصل پاییز، باران بی‌امان می‌بارد و بیشتر روزهای این فصل، هوا بارانی است. زمستان نیز هوا در بابل سرد بوده و احتمال بارش برف فراوان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا