تفریح

سفر به الیگودرز یک تیر و چند نشان

الیگودرز یکی از شهرستان‌‌های استان لرستان است که در غرب کشور واقع شده و قدمتی نزدیک به ۷۰۰ سال دارد. مردم این شهر به زبان لری بختیاری صحبت می‌کنند و مهمان‌نواز هستند.

تاریخچه الیگودرز

از روی ساختمان‌های قدیمی و خیلی از نشانه‌های دیگر می‌توان تشخیص داد که قدمت این شهر به حدود ۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد. شهری با قدمتی ۷۰۰ ساله که در روایت‌ها از آن با اسم «گیو گودرز» و قلعه‌های باستانی یاد می‌کردند.

دیدنی های الیگودرز

دشت لاله های واژگون
دشت لاله های واژگون بزرگ ترین دشت از این نوع در جهان است و یکی از دیدنی های الیگودرز محسوب می شود. الیگودرز بزرگترین لاله های واژگون یکی از گونه های گیاهی نادر ایران هستند
دریاچه گهر
گهر از دو بخش تشکیل شده است که شامل گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می ‌شود. گهر بزرگ حدود ۱۷۰۰ طول، بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر (حدود ۸۵ هکتار وسعت) است و عمق آن در برخی نقاط به ۳۰ متر هم می ‌رسد.
غالیه کوه
غالیه کوه یکی از دیدنی های الیگودرز است. رشته کوهی از کوه های زاگرس که دشت لاله در شمال آن قرار دارد. یکی از زیباترین دره‌ های قالیکوه، دره دام نام دارد و علت نامگذاری این دره وجود مسیرهای صعب‌ العبور و حیوانات وحشی همانند خرس می ‌باشد.
آبشار سفید آب
نام آبشار سفید آب برگرفته از رنگ حباب‌های سفیدی است که در اثر برخورد مخلوط آب و هوا با سنگ‌های اطراف به وجود می‌آید.
قلعه باجول یا قلعه ناکام
این قلعه در گذشته یک خانه اربابی بزرگ، متشکل از دو برج بوده و مربوط به دوران زندیه و اوایل دوران قاجاریه است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بنای تاریخی، می‌توان به ایوانی با دو ستون سنگی و نقش‌های برجسته شکار اشاره کرد. متأسفانه یک برج قلعه تخریب شده‌‌‌‌ است؛ اما دیگر قسمت‌های این بنا از گزند آسیب‌های طبیعی و تخریب‌های انسانی محفوظ مانده است.
امامزاده محمد بن حسن
امامزاده محمد بن حسن از پرطرفدار‌‌‌‌ترین مکان‌های زیارتی شهرستان الیگودرز ‌‌‌‌است. با وجود اینکه این آرامگاه فقط از اتاقی کوچک با خشت و گل ساخته شده و بافتی فرسوده دارد.

سوغاتی الیگودرز

صنایع دستی زیبایی مانند هنرهای سرامیکی، جاجیم‌بافی، سیم‌بافی، منبت‌کاری، قالی‌بافی و معرق‌کاری در این شهرستان رونق دارند و در میان ساکنان این شهر بسیار پرطرف‌دار هستند.

بهترین زمان سفر

به دلیل قرار گرفتن الیگودرز در منطقه‌‌‌ای کوهستانی، در شمال و مرکز منطقه، شاهد آب‌وهوایی معتدل و در جنوب و جنوب‌غربی شاهد آب‌وهوایی سرد هستیم. درجه حرارت در طول شبانه روز و در تمامی ماه‌های سال دارای نوسان بسیاری است. بهترین زمان سفر به الیگودرز بهار و تابستان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا