تفریح

ماسال ؛سرزمینی فراتر از رویا

سوئه چاله، ییلاقی زیبا و بکر در جنوب شهر ماسال و از جاهای دیدنی استان گیلان است؛ شهری در ۶۰ کیلومتری شهر تالش و ۵۵ کیلومتری شمال غرب رشت، مرکز استان گیلان.

شهر ماسال تا تهران، حدود ۳۷۰ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید حدود پنج ساعت رانندگی کنید. این شهر، دومین شهر مرتفع استان گیلان پس از رودبار است.ییلاق سوئه چاله یا سوچاله، معروف‌ترین ییلاق ماسال پس از اولسبلنگاه است. این ییلاق در ۳۳ کیلومتری جنوب ماسال و در فاصله ۱۹۰۰ متری از سطح دریا در میان کوه‌های سرسبز و مه آلود قرار دارد. سوئه چاله تنها چهار کیلومتر بالاتر از اولسبلنگاه است.

بهترین زمان سفر به ییلاق سوئه چاله

آب و هوای سوئه چاله ماسال در فصل پاییز و زمستان، سرد است و دما ممکن است به زیر صفر نیز برسد؛ اما این منطقه بهار و تابستانی معتدل و دلپذیر با میانگین دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کند؛ به همین علت منطقه‌ای ییلاقی به شمار می‌آید. زمستان در ییلاق سوچاله به‌قدری سرد می‌شود که تقریبا هیچ فردی در کلبه‌ها نمی‌ماند و همه به شهر ماسال کوچ می‌کنند؛ بنابراین بهتر است از سفر در فصل زمستان به این ییلاق خودداری کنید.

ییلاق سوئه چاله گیلان در فروردین ماه، شاهد بارش‌های برف و باران سنگین و ناگهانی است؛ پس بهتر است که در این ماه نیز به این منطقه سفر نکنید. بهترین زمان سفر به ییلاق سوئه چاله از اواخر اردیبهشت تا ماه مهر است. اردیبهشت و خرداد بهترین زمان برای تماشای مه‌گرفتگی و پدیده اقیانوس ابر در این منطقه هستند. البته شما می‌توانید در فصل زیبای پاییز نیز به سوچاله سفر کنید؛ اما باید در نظر داشته باشید که مه گاهی آن‌قدر غلیظ می‌شود که هیچ چیز قابل رویت نیست.

فراموش نکنید که قبل از سفر به سوئه چاله، شرایط آب و هوایی منطقه را بررسی کنید تا باران‌های ناگهانی، شما را غافلگیر نکنند و در ضمن، متناسب با دمای هوا چمدان ببندید.

جاذبه های اطراف ییلاق سوئه چاله

رودخانه خالکایی
کلبه های چوبی
مکان شهادت میرزا کوچک خان
غار های دیدنی اطراف سوئه چاله
آبشارهای ماسال
سفر به مناطق ییلاقی همچون ییلاق سوئه چاله در شمال ایران، می تواند انسان را به آرامش عمیقی برساند. علاوه بر آن در این مناطق گیاهان دارویی بسیاری یافت می شود، که می توانید در حین گردش و تفریح در این هوای مطلوب، آنها را برای خود جمع اوری کنید.

طبیعت گردی روح انسان را به پرواز در می آورد. پس از آن لذت ببرید. دور شدن از شهرهای شلوغ، همیشه سر اغاز رسیدن به یک انرژی فوق العاده است.

سوغاتی‌های این شهر زیبا

زرین نان: یکی از نان‌های سنتی گیلانی است که در ماسال و شاندرمن پخته می‌شود و خمیری دارد که میانه آن را با موادی نظیر زردچوبه، دارچین، شکر، گردو، آردبرنج و… پُر می‌کنند. این نان خوشمزه روی سنگی داغِ داغ پخته می‌شود و بسیار طعم و بوی خوشی دارد.
بافتنی‌هایی از جنس پشم: شال‌ها، دست‌کش‌ها و انواع لباس‌های پشمی با طرح‌‌ها و نقش‌های سنتی هم از صنایع دستی مهم ماسال است که در سفر به آن می‌توانید برای خود یا به عنوان هدیه برای دوستان و خانواده‌تان تهیه کنید.
تولیدات چوبی متنوع: نازک‌کاری چوب و خراطی هم از جمله هنرهای دیگر شمالی‌هاست که در سفر به ماسال می‌توانید از نزدیک شاهد آن باشید. شمال است و صنایع دستی چوبی آن دیگر. با سر زدن به فروشگاه‌ها و مغازه‌های مختلف ماسال هم می‌توانید انواع وسایل و ظروف چوبی را خریداری کنید. اشیایی از جنس چوب همیشه جذاب و زیبا هستند و حسی از طبیعت را به محیط پیرامون‌شان منتقل می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا