تفریح

آبشار لاتون با زیبایی چهار فصل

استان گیلان با داشتن طبیعت و جاذبه‌های تماشایی فراوان، یکی از مقاصد پرطرفدار میان گردشگران و مسافران است. یکی از معروف‌ترین دیدنی‌ های گیلان، آبشاری مرتفع و زیبا است که با ارتفاع ۱۰۵ متر به‌عنوان یکی از بلندترین آبشارهای ایران لقب گرفته است. این آبشار لاتون و در گویش محلی بارزاو نام دارد.

مسیر آبشار لاتون مسیری سرسبز و مسحور کننده است. در ابتدای این مسیر هیجان انگیز چشمه آب گرمی وجود دارد که به آن آب گرم کوته کومه می گویند و از جمله جاذبه های طبیعی لاتون به شمار می رود. معمولا گردشگران و طبیعت گردان اتومبیل های خود را نزدیک این آب گرم پارک کرده و پیاده روی خود به سمت آبشار را آغاز می کنند‌. ایستگاه دوم پس از آب گرم، روستایی کوچک به نام آسیو واشون قرار دارد که نیم بیشتر ساکنانش کوچ کرده و روستا به حالت نیمه متروکه در آمده. پس از روستای آسیو واشون حدود ۸۰۰ متر پیاده روی خواهید داشت تا به دوراهی برسید. مسیر سمت راست دوراهی شما را به سمت آبشار هدایت خواهد کرد. در طول این مسیر نیز قلعه ای به نام قلعه اسپیناس به چشم خواهد خورد که گفته می شود متعلق به بابک خرم دین بوده است.س از قلعه به جایی به نام خلف سو می رسید که چند چشمه و کلبه در آن وجود دارد. رسیدن به خلف سو به این معناست که تا آبشار حدود ۱۳۰۰ متر مانده است. بعد از خلف سو و لذت بردن از زیبایی های مسیر به زیبایی نهایی یعنی آبشار لاتون خواهید رسید.

سرچشمه آبشار لاتون

آب این آبشار از دامنه های شرقی بلندترین کوه منطقه ی آستارا یعنی کوه اسپیناس با 2105 متر ارتفاع سرچشمه می گیرد و در مسیر از 3 حوض بزرگ طبیعی با 3 آبشار 10 متری عبور می کند و پس از سر ریز شدن از آبشار به رودخانه ی لوندیل که 17 کیلومتر امتداد دارد می ریزد . این رودخانه نیز با شیب تندی از کوته کومه و لوندیل عبور کرده و به دریای خزر می پیوندد

پوشش گیاهی و جانوری آبشار لاتون

لاتون الماس گران بهایی است که در قلب یاقوت های زمردین شمال کشور قرار گرفته و اطراف آن را درختان بلوط، آلوچه، زالزالک وحشی، سیب، ازگیل، افرا، گردو، لیلکی، فندق و غیره گرفته است. جنگل اطراف آبشار لاتون ۹ ماه از سال را سرسبز و شاداب است به همین دلیل کمپینگ و طبیعت گردی اطراف آبشار پیشنهاد می شود چرا که بدون شک تجربه خاطره انگیزی خواهد شد. البته هنگام طبیعت گردی و کمپینگ این را هم باید در نظر داشته باشید که آبشار در دل جنگل های لاتون قرار دارد و ممکن است با جانوران مختلفی مواجه شوید. پوشش جانوری اطراف آبشار شامل جوجه تیغی، اسب، گرگ، گراز، خرس و گوسفند است.

جاهای دیدنی اطراف آبشار لاتون

روستای کوته کومه
آبگرم کوته کومه

قله اسپیناس
دشت نیارق
دریاچه سوها
جنگل فندقلو و جنگل‌های اطراف لاتون

بهترین زمان برای سفربه آبشار لاتون

آب و هوای کل گیلان معتدل و چهارفصل است اما مناطق کوهستانی سرد‌تر و مناطق جنگلی بیشتر روزهای سال مه‌آلود است. دمای هوا در گرم‌ترین روز تابستان تا حدود ۳۵ درجه بالا می‌رود و سرد‌ترین روزهای پاییز و زمستان حدود صفر درجه سانتی‌گراد است
بهترین زمان برای سفر به آبشار لاتون از اوایل بهار یعنی فروردین تا اوایل پاییز یعنی ماه مهر است. ماه تابستان با این که طبیعت کاملا سبزپوش و پرگل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا