گوناگون

درباره سکته گوش چه بیشتر بدانیم

با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره سکته گوش بدست آورید.

به گزارش بهداشت نیوز، محمد اجل لوئیان، با بیان اینکه سکته گوش یک نامگذاری غلط است، گفت: همین بیماری برای چشم هم وجود دارد، یعنی سکته چشم هم داریم. آنچه که مردم را نگران می‌کند و ناراحت کننده است سکته مغز یا قلب است. این کلمه، سکته گوش با سکته مغز و قلب، خیلی فاصله دارد. سکته مغز و قلب مغایر حیاتی دارد؛ اما سکته گوش خیلی ترسناک و نگران کننده نیست. ولی واقعیت امر این است که بنا بر دلایلی گوش به یک مرتبه شنوایی را ازدست دهد که این اصطلاح را سکته گوش می‌گویند.

وی ادامه داد: وقتی این اتفاق افتاد، بیمار باید در ظرف یک الی دو هفته اول به پزشک مراجعه کند. پزشک متخصص ارزیابی می‌کند و اگر به طور ناگهانی شنوایی، از دست رفته باشد و به اصطلاح سکته گوش رخ داده باشد که البته سکته گوش هم ممکن است نصف نیمه و ناقص باشد، اگر زود مراجعه کنند، درمان‌ها جواب می‌دهد و نصف بیمارها خوب می‌شوند و شنوایی بر می‌گردد.

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: در مورد کسی که بعد از سکته گوش، سوت گوشی پیدا کرده است، پزشک باید ارزیابی‌ها و درمان‌ها را کرده باشد، شنوایی سنجی می‌خواهد. حتماً ام آر آی می‌خواهد. اگر این آزمایش‌ها انجام شده و مشخص شده است که عارضه جدی نیست؛ بنابراین این عارضه خیلی مهم نیست. سوت ممکن است خوب شود و ممکن است ادامه داشته باشد، آن سوت را می‌شود برایش کاری کرد. سوت گوش ممکن است به رغم درمان‌ها بهبود پیدا نکند و یا ممکن است خوب شود بنابراین اگر سوت کشیدن برای فرد ناراحت کننده است باید مجدداً به پزشک متخصص مراجعه کند تا درمان پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که سطح شنوایی که بعد از سکته گوش کاهش پیدا می‌کند ممکن است باعث از دست رفتن کامل شنوایی شود و آیا سمعک تنها راه درمان است، گفت: ممکن است نیاز به سمعک نباشد. تعریف‌های علمی برای سکته ناقص گوش وجود دارد. اگر احیاناً سکته گوش در حدی باشد که مریض نتواند زندگی عادی اش را داشته باشد می‌تواند از سمعک استفاده کند و شنوایی بهبود پیدا کند. باید یک شنوایی شناس ارزیابی کند که آیا این فرد با سمعک بهبود پیدا می‌کند یا خیر.

اجل لوییان با بیان اینکه تأثیر استفاده از هندزفری به مدت طولانی در گوش بر روی سکته گوش از نظر علمی ثابت نشده است، افزود: ولی اصولاً صداهای بلند و طولانی مدت روی شنیداری تأثیر می‌گذارد. افرادی که در محیط‌های شلوغ صدایی کار می‌کنند، در معرض کاهش شنوایی قرار دارند. اگر هندزفری را با صدای ملایم در مدت کوتاه‌تری بشنویم مشکلی ایجاد نمی‌کند اما بعد از مدتی باید به گوش استراحت دهیم. گذاشتن هندزفری در طولانی مدت با صدای بلند، کاهش شنوایی ممکن است ایجاد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا