ایران بینقاب امروز

اگر تهران هستید سفر یک روزه به این روستا را از دست ندهید

پیشنهاد برای گردشگری روستا در نوروز ۱۴۰۲

زندگی برای زیستن در یک نقطه نیست پس تا می‌توانید سفر کنید و از زیبایی‌های مناطق اطراف محل سکونت خود لذت ببرید. اگر در تهران یا مازندران زندگی می‌کنید سفری یک روزه به روستای هریجان را پیشنهاد می کنیم که در نزدیکی جاده چالوس قرار دارد و دارای یکی از زیباترین آبشارهای طبیعی ایران است.

مهرو ماهر: هریجان نام روستایی در استان مازندران است که طبق گزارش‌های مرکز آمار ایران خالی از سکنه است و همه مردم به شهرهای اطراف مهاجرت کرده اند و تنها تعداد اندکی از بومیان کهنسال در آن سکونت دارند. این روستای بکر و زیبا در محدوده کلاردشت مازندران واقع شده و آبشار هریجان در غرب این روستا به مامنی آرام و بی نظیر تبدیل شده است؛ برهمین اساس گردنه هزار چم به داشتن این آبشار زیبا مشهور است. البته بومیان قدیمی، این روستا را با امامزاده شاهزاده محمود (ع) می‌شناسند امامزاده‌ای که از ورودی جاده روستا گنبد سبز رنگش به چشم می‌خورد.

نام این روستا برگرفته از کلمه هریگان به زبان عربی است که از ۲ بخش هری یا همان آریایی و گان به معنای سرزمین تشکیل شده که در کل سرزمین آریایی‌ها است.

آب و هوای این روستا بسیار معتدل و مطلوب و بهترین فصل برای گشت و گذار در این منطقه ایام بهار است البته علاوه بر بهار، فصل تابستان هم فرصت خوبی برای بازدید از این آبشار به شمار می‌آیند.

آبشار هریجان یکی از دیدنی‌های این روستا به شمار می‌آید که در غرب روستا واقع شده و برای رسیدن به آن باید بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه کوهنوردی کنید تا به تاج آبشار برسید. این آبشار چنان بکر و دارای ویژگی‌های بسیار منحصر به فردی است که سازمان محیط زیست این منطقه را جزو مناطق حفاظت شده معرفی کرده است. به طوری که براساس قوانین چریدن و چرای دام در این منطقه دارای دشت‌های گل و علفزارهای بی نظیر ممنوع است. آبشار باریک اما مرتفع با تاج‌های متعدد است که کوتاه‌ترین تاج آبشار هریجان به ۹ متر ارتفاع می رسد.با توجه به وجود حیوانات وحشی در این منطقه به گردشگران توصیه می شود به مناطق حفاظت شده نروند اما اگر عده ای علاقمند به دیدن طبیعت و حیات وحش باشند می توانند برای ورود به این منطقه و صعود به ارتفاعات مشرف به روستا از اداره محیط زیست چالوس مجوز رسمی دریافت کنند.

حیات وحش هریجان بسیار غنی است و وجود جانورانی نظیر کل و بز، خرس، تیهو و کبک باعث شده که این منطقه جزو مناطق حفاظت شده ایران باشد و شکار در آن ممنوع است.

چطور به هریجان برویم؟

اگر پایتخت‌نشین هستید و می‌خواهید مسیر رویایی جاده چالوس را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید، کلاردشت و روستای هریجان یک سفر خاص و به یاد ماندنی برای شما خواهد بود زیرا می‌توانید مسیر تهران تا روستای بکر هریجان را ۵ ساعته طی کنید. پس از ورود به جاده چالوس حدود ۴ کیلومتر بعد از سیاه بیشه، در اولین پیچ سمت راست خود تابلوی رستوران معروف “جعفر میردار سلطانی” را خواهید دید که در پشت این رستوران یک جاده فرعی قرار دارد و پس از ورود به این فرعی حدود ۴.۵ تا ۵ کیلومتر مسیر را باید به صورت مستقیم بروید، تا به طبیعت هریجان برسید. باید توجه داشته باشید که این مسیر آسفالت نیست اما برای تردد وسیله نقلیه قابل استفاده و مناسب است.

نکات سفر به هریجان

همانطور که پیش از این هم یادآور شده بودیم روستای هریجان منطقه ای بکر و دیدنی دارد اما درصورتی که نکات محیط زیستی را رعایت نکنید ممکن است به زودی این طبیعت زیبا رو به نابودی برود بنابراین برای تردد حتما فقط از مسیرهای مشخص و پاکوب حرکت کنید که آسیبی به خاک و پوشش گیاهی منطقه وارد نشود. همچنین در محل کمپ از روشن کردن آتش بپرهیزید تا مبادا در صورت فراموشی شما حریق به جنگل و پوشش گیاهی منطقه آسیب بزند. از ریختن هرگونه زباله در طبیعت جلوگیری کرده و تا جای ممکن زباله‌هایی که می‌بینید را نیز جمع‌آوری کنید. توصیه می کنیم از روستا زیاد دور نشوید زیرا طبیعت این منطقه وحشی است و ممکن است خطرات بسیاری جان شما و همراهانتان را تهدید کند به همین خاطر تاکید می کنیم بدون هماهنگی با سازمان حفاظت محیط‌ زیست به منطقه ممنوعه وارد نشوید.

همچنین با توجه به صعب العبور و دورافتاده بودن روستای هریجان و ارتفاع بالا از سطح دریا برای اقامت و کمپ در این محدوده حتما تجهیزات و لوازم کافی و خوراکی همراه خود داشته باشید.

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا