ایران بینتفریح

الموت شهر رازها

اَلَموت نام منطقه‌ای در شمال شرقی شهرستان قزوین در استان قزوین است که خود متشکل از دو بخش الموت غربی و الموت شرقی می‌باشد که در میان رشته کوه‌های البرز در جنوب مازندران و گیلان، باختر طالقان و خاور رودبار زیتون قرار دارد.

گردشگرانی که به الموت سفر می‌کنند در واقع با یک تیر، دونشان می‌زنند، هم به تماشای طبیعت می‌پردازند و هم تاریخ را به تماشا می‌نشینند چرا که این منطقه را باید تلاقی تاریخ و طبیعت دانستدریاچه اوان، منظره ای که آرامش را به بینندگانش هدیه می دهد

طبیعت الموت

الموت پوشیده از انواع درختان سبز و زیباست. فندق، آلبالو، آلو، گیلاس و سنجد در روستاهای الموت به‌فراوانی یافت می‌شود. در این طبیعت بس زیبا و بکر، جانورانی وحشی مثل گرگ، روباه، خرس قهوه‌ای، بز کوهی‌‌، کبک و… زندگی ‌‌می‌کنند.
مکان های دیدنی الموت
روستای الموت
روستای گازرخان
روستای کامان
دریاچه اوان
غار حاجت خانه
غار ولی
غار سفیدآب
سرچشمه نینه رود
سرچشمه خاررود

قلعه الموت

همه شهرت الموت به دلیل وجود قلعه تاریخی آن است. اطراف این دژ از هر چهارسو پرتگاه است؛ اما از انتهای ضلع شرقی که کوه هودکان با فاصله تقریباً بسیاری از آن قرار دارد، ‌‌می‌توان وارد قلعه شد. در این نقطه تونلی با 6 متر طول، 2 متر عرض و 2 متر ارتفاع ساخته شده است. همچنین در دامنه جنوبی کوه مشرف به قلعه، یک خندق که 50 متر طول و 2 متر عرض دارد کنده شده است. این خندق با آبی که از قلعه ‌‌می‌آمده، پر ‌‌می‌شده است. البته در قسمت‌های دیگر از دامنه که امکان تهاجم وجود داشته خندق‌های دیگری هم دیده ‌‌می‌شود.

سوغات الموت

گلیم الموت از شهرت زیادی برخوردار است و یکی از صنایع دستی مطرح و سوغات مهم این منطقه محسوب می شود.

از خیلی از روستاهای الموت می توان گلیم به عنوان سوغات و صنایع دستی تهیه کرد اما مرکز تهیه این محصول روستای اندج است که به تازگی به عنوان روستای ملی صنایع دستی در بخش گلیم انتخاب و معرفی شده است.

الموت قطب تولید برخی محصولات باغی در ایران است، این منطقه بیشترین تولید زغال اخته و فندق در ایران را داراست و همچنین از قطب های تولید گیلاس در کشور به شمار می رود و انار هم در برخی نقاط آن از محصولات غالب است، اگر در فصل تازه خوری این محصولات به الموت سفر کنید می توانید آن را از باغ های در کنار جاده ها و روستاها تهیه کنید و اگر در فصول دیگر یا نوروز به این منطقه سفر می کنید می توانید این میوه ها را به شکل خشک شده و آجیلی خریداری و سوغات بدهید.

برای تهیه زغال اخته بهترین مقصد سفر به روستای هیر است، این روستا قطب تولید زغال اخته ایران است و در فصل برداشت این محصول، ساکنان روستاها میوه ها را برای خشک شدن روی بام خانه های خود پهن می کنند که منظره جالب و زیبایی را پدید می آورد، برای تهیه و خرید گیلاس نیز روستای خشکچال و گازرخان پیشنهاد می شود.

در فصل تابستان جشن برداشت محصول در برخی روستاهای منطقه الموت برگزار می شود که زمان خوبی برای سفر و همچنین تهیه سوغاتی و میوه های ارگانیک است.

در کنار گلیم و میوه های یاد شده، گردشگران می توانند عسل تازه الموت را نیز از زنبورداران محلی در منطقه تهیه کنند.

الموت همچنین از قطب های تولید گیاهان دارویی در سطح منطقه به شمار می رود و محصول گل گاوزبان آن معروف است و گردشگران می توانند آن را به عنوان سوغات تهیه کنند، ماهیان خوراکی که از رود شاهرود و یا مزارع پرورش ماهی اطراف این رودخانه تکثیر و تولید می شوند نیز گزینه خوبی برای بردن سوغات از الموت به شمار می رود.

بهترین زمان سفر

منطقه‌ الموت، منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر است. در زمستان، این منطقه پوشیده از برف است و جاده‌ رسیدن به قلعه، امنیت کافی را ندارد. با این اوصاف، بهتر است که در فصل بهار و تابستان به سمت قلعه الموت حرکت کنید. هوای الموت در اواخر بهار و اوایل تابستان، بهترین هوای سال است. طبیعت آن نیز پوشیده از درختان سبز و گل‌های رنگارنگ بسیار است. شب‌های تابستان در الموت، هوایی خنک و رو به سرد دارد که ممکن است شما را مجبور به پوشیدن لباس گرم کند.

با نگاهی به تصاویر قلعه الموت متوجه می‌شوید که زیباترین عکس‌های این منطقه مربوط به اواسط اردیبهشت تا اواسط مرداد هستند. پس اگر به دنبال عکس‌هایی ناب هستید، حتماً در این زمان به الموت سفر کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا