تفریح

پل ورسک ؛زیبای بی همتا

پل ورسک از زیباترین و مشهورترین پل‌های تاریخی ایران و از شاهکارهای مهندسی کشور محسوب می‌شود که هدف از ساخت آن، تردد قطار به‌سمت شمال کشور بوده است. این پل در مدت‌زمان دو سال ساخته شد و کار ساخت آن از آبان سال ۱۳۱۳ تا اردیبهشت ۱۳۱۵ به طول انجامید و سرانجام در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسید.

 

این پل که در مسیر راه‌آهن سراسری تهران-شمال قرار دارد، نقش مهمی در سرنوشت جنگ جهانی دوم داشته است و اگر وجود نداشت، نتیجه دیگری برای جنگ رقم می‌خورد.
در مجاورت این پل روستای سرسبز و آرام عباس‌آباد یا ورسک وجود دارد که برخی معتقدند نام ورسک از درختچه‌های ورس گرفته شده است. از زیبایی‌های دیگر این روستا رودهای خروشان ورسک و گتو است که در منطقه‌ای از زیر پل می‌گذرد و منظره بدیعی را در مقابل دیدگان شما می‌گسترد.

اغلب اهالی روستای ورسک به کشاورزی و دامداری مشغولند. در پهنه سرسبز دشت گاوها را خواهید و صدای زنگوله‌های گله گوسفندان به گوش می‌رسد. با قدم زدن در روستای ورسک با زندگی ساده مردم مواجه خواهید. صفا و سادگی مردم ورسک از لهجه مازنی آنان پیداست

• پوشش گیاهی ورسک

از زیباترین ویژگی‌های طبیعی روستاهای مازندران، باید به درختان و پوشش گیاهی آن‌ها اشاره کرد‌.
در ورسک می‌توانید درختان توسکا، اوجا، راش، بلوط و اسپیدر را ببینید و از موسیقی باد لابلای شاخ و برگ این درختان حظ کنید.
البته در روستای ورسک سوادکوه فقط با درختان زیبا و سر به فلک کشیده مواجه نمی‌شوید، بلکه درخت میوه هم سر راهتان کم نخواهد بود و اگر در فصل برداشت به این منطقه سفر کنید، چه بسا بتوانید از گردو، سیب یا گیلاس درختان بچینید و دلی تازه کنید.

• حیات وحش ورسک

اگر علاقمند به حیوانات و حیات وحش هستید هم بد نیست بدانید که روستای ورسک سوادکوه، زیستگاه جوجه تیغی، گرگ، گراز، خرس و َشغال است، بنابراین آمادگی کامل داشته باشید که در صورت مواجهه با حیوانات وحشی، پا به فرار بگذارید!

چه فصلی به روستای ورسک سوادکوه سفر کنیم؟

با توجه به ییلاقی بودن روستا، بهترین فصل برای گردش در این طبیعت بکر، بهار و تابستان است. در این دو فصل، آبشار، منظره زیباتری دارد و خنکای هوا، دلپذیرتر است.
فکرش را بکنید، هر وقت که از آلودگی و گرما و ترافیک تهران خسته می‌شوید، می‌توانید راه روستای ورسک سوادکوه را در پیش بگیرید و به قول جوان‌های امروزی ریلکس کنید.
ناگفته نماند که نمی‌توان از پاییز رنگارنگ این روستای سنتی نیز به سادگی گذشت. جاده ریلی در فصل پاییز و زیر نم باران، جلوه‌ای دو چندان دارد.
چنانچه قصد برپایی کمپ دارید، با توجه به آب و هوای مرطوب و سرد منطقه، تجهیزات کافی به همراه داشته باشید. اگر هم به دنبال محل اقامت می‌گردید، در روستای ورسک به راحتی می‌توانید، خانه اجاره کنید.

سازنده پل ورسک چه کسی بود؟

در سال 1305 طرحی در مجلس شورای ملی وقت تصویب گردید که بر طبق آن دولت موظف شد دست به ساخت و احداث خط سراسری راه آهن کشور از شمال به جنوب بزند. در آن زمان رضاشاه تصمیم گرفت که از شرکتی دانمارکی به نام کامپساکس برای این کار دعوت به عمل بیاورد. این شرکت پیش از آن، 1200 کیلومتر از خط آهن سراسری ترکیه را در زمان آتاتورک طراحی و اجرا نموده بود. بنابراین در سال 1312 قراردادی با این شرکت برای ساخت 900 کیلومتر خط آهن و از جمله پل ورسک در 6 سال بسته شد. تا قبل از آن شرکت های اروپایی و آمریکایی دیگر از ساخت راه آهن از میان کوه های البرز ناکام مانده بودند.

لازم به ذکر است که شرکت دانمارکی در مناقصه این پروژه را برنده شده بود. هزینه ساخت هر متر راه آهن بنا به قرارداد فیمابین پنج دلار طلا یا یک و نیم گرم طلای خالص بود که در مجموع دو میلیون و ششصد هزار ریال می شد. مدیرعامل این شرکت دانمارکی بعد ها در کتاب خاطراتش از سال ها تجربه کار مهندسی، چشم اندازی از پل ورسک را به عنوان عکس روی جلد کتابش انتخاب می کند. از میان همه بخش های راه آهن سراسری کشور، طراحی این پل به مهندسی اتریشی با عنوان لادیسلاوس فون رابسویچ سپرده شد
این مهندس نیز تحت نظارت ریاضیدان بسیار باهوشی به نام هانس اتو ناتر طراحی این شاهکار مهندسی و هنر را انجام داد. قبری که در روستای ورسک به عنوان قبر سازنده پل ورسک قرار دارد، در واقع نه متعلق به سازنده اصلی پل که مربوط به یک دیگر از مهندسان است که در هنگام اجرای کار تکمیل پروژه سه خط طلا از روی پل سقوط کرده و می میرد. نام این فرد والتر اینگر و ملیتش اتریشی بوده.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا