تفریح

دریاچه مارمیشو؛طبیعت بکر ارومیه

دریاچه مارمیشو یکی از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه برای گذراندن آخر هفته‌ای عالی و تفریح در کنار دوستان و خانواده است. این دریاچه در منطقه کوهستانی قرار دارد.

دریاچه مارمیشو یک دریاچه فصلی در شمال غربی ایران، در روستای خوش‌آب‌وهوای مارمیشو ارومیه و بسیار نزدیک به مرز کشور ترکیه است. خود دریاچه و جاذبه‌ها و مناظر تماشایی اطرافش به‌اضافه سکوت و آرامش روستا و صفا و سادگی مردم آن، همان چیزی است که سفری متفاوت و دلچسب برایتان خلق می‌کند.
دریاچه مارمیشو از آن دریاچه‌های پا به سن گذاشته است. سن‌وسال دریاچه مارمیشو دقیقا مشخص نیست اما طبق گفته مردم محلی حداقل ۱۳۰۰ سالی عمر دارد.

پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری دریاچه مارمیشو

همان طور که از بیشتر مناطق کوهستانی و معتدل توقع داریم، در حوالی دریاچه مارمیشو هم تا چشم کار می‌کند درختان صنوبر،‌ بلوط، بید، گون و ‌زنبق، زالزالک و عناب دیده می‌شوند. اگر طعم میوه‌های جنگلی را دوست دارید جیب‌هایتان را از زالزالک و عناب پر و موقع دریاچه‌گردی مزه‌مزه‌شان کنید.
داخل روستای مارمیشو هم درختان گردو، پسته، بادام و گلابی و… دیده می‌شوند و می‌توانید این محصولات را به عنوان سوغاتی لذیذ مارمیشو، از روستاییان بخرید.
علاوه بر درختان، در فصل بهار وجب‌به‌وجب دامنه کوه‌های اطراف دریاچه مارمیشو هم پر است از گیاهانی با خواص درمانی که اگر بشناسیدشان می‌توانید مقداری از آن‌ها را بچینید و یک دمنوش خوشمزه در دل طبیعت نوش جان کنید. آویشن، خارشتر، کاسنی، بومادران،‌ شیرین‌بیان، گزنه و… تعدادی از گیاهان دارویی این منطقه هستند.
از گونه‌های گیاهی که بگذریم، دوروبر دریاچه محل زندگی حیواناتی مثل خرگوش، سمور و پرندگانی مانند کبک، عقاب و شاهین و بعضی پرندگان مهاجر است. خیلی قبل‌ترها حیوانات وحشی مثل خرس، پلنگ، روباه، گرگ، گراز و بزکوهی هم در این منطقه زندگی می‌کردند، اما الان تقریبا خبری از آن‌ها نیست.

 

جاذبه‌های اطراف دریاچه مارمیشو

چادرهای عشایر

در بازدید از مارمیشو به احتمال زیاد چادرهای عشایر را خواهید دید. ایلات و عشایر معمولا در این منطقه چادر می زنند و این یک فرصت برای شماست که می توانید از نزدیک زندگی این مردم مهمان نواز را مشاهده کنید. دیدن عشایر می تواند برای شما یک خاطره بی نظیر رقم بزند.

آبشار مارمیشو

یکی دیگر از دیدنی های مارمیشو که جذابیت آن اصلا کمتر از خود دریاچه نیست آبشار مارمیشو است. این آبشار با دریاچه مارمیشو فاصله زیادی ندارد و رودخانه نازلوچای از آن می گذرد. آبشار مارمیشو در فصل های پر بارش پرآب است و صدای آن را می توان از فاصله چند ده متری شنید.

زنبورداران

اگر کمی خوش‌شانس باشید، ممکن است در بین راه گذرتان به زنبورداران این منطقه بخورد و این فرصتی است تا بتوانید طعم واقعی عسل طبیعی را به سفره‌تان هدیه کنید.
بهترین زمان سفر به دریاچه مارمیشو فصل تابستان به شمار می رود و به دلیل اینکه این منطقه کوهستانی است بهتر است که در فصل زمستان به این روستا سفر نکنید.

بهترین زمان سفر به دریاچه

با سفر به این روستا در فصل بهار می توانید بهترین و دلنشین ترین منظره را مشاهده کنید. زیرا درختانی که اطراف این دریاچه را احاطه کرده‌ اند سرشار از شکوفه های زیبا و رنگارنگ می‌ شوند و چشم اندازی را به وجود می آورند که نمی توانید از آن چشم بردارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا