ایران بینتفریح

جنگل های رویایی سه هزار تنکابن

جنگل‌ سه هزار منطقه‌ای بکر و دست نخورده است که با چشم‌اندازهای حیرت‌انگیز خود در شهرستان تنکابن استان مازندران قرار گرفته است. جنگل سه هزار جایی است که چمنزارهای سرسبز روییده‌اند، درختان هیرکانی مرتفع از دل زمین سر برآورده‌اند، رودخانه‌های پرآب جاری هستند و در کنار جلگه‌ها منطقه‌ای بکر را تشکیل داده‌اند.

تاریخچه جنگل سه هزار

تاریخچه جنگل دو هزار و سه هزار را جزو جنگل‌های هیرکانی منطقه مازندران می‌دانند و یکی از دلایل نام‌گذاری جنگل دو هزار و سه هزار از بین روایت‌های مختلف، ارتفاع این دو جنگل از سطح دریاست! بدان معنی که جنگل دو هزار در حدود 2000 متر و جنگل سه هزار در حدود 3000 متر از سطح دریا ارتفاع دارند.
از سوی دیگر در گویش مازنی “هراز” به معنی رود است که در گذشته به سه هراز یعنی سه رود به نام‌های (شلف‌ رود، گرما رود، مرانرود) یاد می‌شد. جریان گسترده این سه رود که در مسیر خود حاصل‌خیزترین جلگه‌های مازندران را بوجود آورده و در نهایت به دریای خزر می‌ریزند، سبب نام‌گذاری دو هراز و سه هراز در این منطقه بوده و به مرور زمان به دو هزار و سه هزار تغییر یافت.

جاذبه‌های گردشگری جنگل سه هزار

پارک جنگلی چال دره
دشت دریاسر
غار دانیال
آبشار فرهاد جوی
قله سیالان
ییلاق وینی
آبشار عروس

آب گرم معدنی فلک ده
آب معدنی شلف

آب و هوای سه هزار شهسوار

منطقه سه هزار مانند دیگر مناطق جنگلی شمال ایران از نظر آب و هوا نظیر ندارد. آب و هوای مطبوع، معتدل و مرطوب این منطقه یکی از دلایل محبوبیت آن میان گردشگران است. در فصل بهار آب و هوای سه هزار شهسوار مانند بهشتی رویایی و باورنکردنی است که نسیم دل‌انگیز آن شما را نوازش می‌کند. تابستان‌های این منطقه هوا رو به گرمی می‌رود و رطوبت آن افزایش می‌یابد. در فصل پاییز این منطقه خنک و بارانی می‌شود و درختان لباس‌های رنگارنگی به تن می‌کنند. سرمای شب‌های زمستان و پاییز این منطقه به دلیل مرطوب بودن خیلی برای مسافران آزاردهنده نیست و حتی بسیاری از افراد آن را لذت بخش می‌دانند.

بهترین زمان سفر

اگر می‌خواهید سراسر جنگل‌های سه هزار تنکابن را پوشیده از گل و شکوفه ببینید و از صدای رودخانه‌های پرآب آن لذت ببرید، بهتر است برای سفر در فصل بهار به این منطقه برنامه‌ریزی کنید. عبور از جاده سه هزار نیز در فصل بهار بسیار لذت‌بخش و دیدنی است و نوشیدن آب گوارای چشمه‌های زلال آن لذتی به یادماندنی برایتان رقم خواهد زد. زیبایی روستاهای جنگلی و مناظر طبیعی سرسبز اطراف این منطقه در فصل بهار به اوج خود می‌رسد و در کنار هوای خنک و مطبوع آن سفری رویایی برایتان رقم می‌زند. در فصل پاییز، تابستان و حتی زمستان نیز، سفر به این منطقه امکان‌پذیر است. از نخستین روزهای شهریور تا اواخر پاییز درختان این منطقه لباس‌های نارنجی، قرمز و زرد به تن می‌کنند و چشم‌اندازی رنگارنگ و دیدنی به وجود می‌آورند که سوژه بسیاری از عکاسان است. در فصل زمستان ممکن است عبور و مرور در این منطقه کمی سخت باشد، به همین دلیل بهتر است قبل از سفر حتما شرایط آب و هوایی منطقه را بررسی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا