خبرنامه

فعالان گردشگری ایران می‌گویند گردشگران خارجی برمی‌گردند؛ چینی‌ها بیشتر

رییس پیشین جامعه تورگردانان از تغییر وضعیت سفر گردشگران خارجی به ایران خبر داد و گفت: اگرچه در تابستان هیچ توری نداشتیم، اما برای پاییز تعداد درخواست‌ها برای سفر به ایران زیاد است و در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ حجم این درخواست‌ها بیشتر از پاییز هم شده است.

به گزارش ایسنا، آمارهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حاکی از این است که در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ در مجموع یک میلیون و ۴۱۰ هزار و ۸۲۲ نفر به ایران سفر کرده‌اند و در سال ۱۴۰۱ نیز در مجموع ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۵۶۸ نفر تبعه خارجی وارد ایران شده‌اند. به استناد همین آمارها بیشترین شمار مسافران ایران از کشورهای همسایه به‌ویژه عراق بوده است. گزارش‌های دیگر نیز از رشد سفر گردشگران چینی و روسی خبر می‌دهد. هرچند ابراهیم پورفرج ـ رییس پیشین جامعه تورگردانان ـ اظهار کرد: مشکلاتی در مسیر ورود گردشگران خارجی وجود دارد که ما امیدواریم رفع و شرایط بهتر شود. گردشگری ایران به دلایل مختلف از سال ۹۸ وارد بحران شده و پیش‌بینی می‌شود برای بازگشت به وضعیت پیش از سال ۹۸ حدود چهار سال زمان صرف شود.

اظهارات برخی راهنمایان و آژانس‌های گردشگری در گفت‌وگو با ایسنا نیز مبنی بر این است که بیشترین درخواست‌ها برای سفر به ایران در پاییز و بهار سال آینده، از چین است و گردشگران کشورهای اروپایی نیز به تدریج و در قالب گروه‌های بسیار کوچک و یا انفرادی برای سفر به ایران درخواست داده‌اند.

رییس پیشین جامعه تورگردانان در آیین گرامی‌داشتی که به پاس سه دهه فعالیت او در صنعت گردشگری برگزار شد، همچنین گفت: زمانی که وارد این صنعت شدم، اصلا تور ورودی نبود، در سال ۷۰ نخستین تور را از ایتالیا به ایران آوردم و پیش از من شرکت آیتو (زیر نظر بنیاد مستضعفان) یک تور از ژاپن آورده بود. آن روزها دو تا سه ماه طول می‌کشید تا ویزای ایران برای یک گردشگر خارجی صادر شود. در سال ۸۴ جامعه تورگردانان موفق شد تورگردانان عضو این تشکل را از مالیات معاف کند. در عین اختلاف‌نظرها تلاش زیادی شد تا راه سفر گردشگران خارجی به ایران باز شود.

عوارض خروجی دیگر نمی‌تواند صرف حقوق کارمندان شود

علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی ـ نیز در این مراسم با اشاره به جریان‌سازی‌های این تشکل در صنعت گردشگری، اظهار کرد: جامعه تورگردانان همیشه پیگیر مسائل مختلف آژانس‌های واردکننده گردشگر به ایران بوده است، از جمله اینکه پیگیر شد تا درآمد ورود گردشگران در حوزه اقتصاد غیرنفتی لحاظ و فعالیت برای ورود گردشگر از مالیات معاف شود. با پیگیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این موضوع در قانون شرح وظایف وزارتخانه آمد که به صورت دائمی است.

معاون گردشگری ادامه داد: در حوزه مالیات بند الف ماده ۸۲ تمهید مالیاتی در نظر گرفته شده بود و اصلاحی که توسط کمیسیون شوراها صورت گرفت این بود که معافیت‌های مالیاتی قبلی حفظ شود.
شالبافیان درباره حمایت دریافتی از محل عوارض خروج از کشور نیز گفت: زمانی که عوارض خروج را وضع کردند توجیه این بود که به زیرساخت گردشگری اختصاص یابد که محقق نشد. اکنون در دو کمیسیون تایید شده که مبلغ قابل توجهی از عوارض خروجی به گردشگری اختصاص یابد و اگر دولت هم نخواهد در ساختاری که قانونگذار تعریف کرده است مبلغ عوارض خروجی در زیرساخت گردشگری صرف می‌شود و نمی‌تواند صرف حق و حقوق کارمندان شود، چون نوشته شده برای زیرساخت گردشگری صرف شود.

معاون گردشگری در ادامه گفت: پرداخت مزایای اقامتی کارکنان دولت، از جمله استفاده از اقامتگاه‌ها و مراکز تفریحی و ورزشی و فرهنگی به ثبت در سامانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یا همان جانا منوط شده است. این مصوبه چند روز پیش به تصویب هیأت وزیران رسید. همیشه این چالش وجود داشت که در ایام پیک سفر، دستگاه‌ها با ظرفیت اقامتی که داشتند بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دادند. هتلداران باید بتوانند بازوی اجرایی ما برای تحقق این مصوبه باشند. ما نمی‌دانیم چقدر تخت در کشور داریم و نمی‌دانیم ظرفیت اقامتی دستگاه‌ها چقدر هست.

او اضافه کرد: مصوبه دیگری که به دنبال تصویب آن هستیم درباره عدم بهره‌برداری دستگاه‌ها از این مراکز اقامتی دولتی است.

معاون گردشگری گفت: به‌زودی پیشنهادها و موضوعات گردشگری در برنامه هفتم توسعه در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار می‌گیرد

در این نشست که جمعی از نمایندگان تعدادی از تشکل‌های گردشگری و مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حضور داشتند، جمشید حمزه‌زاده ـ رییس هیات مدیره جامعه هتلداران ایران ـ وضعیت صنعت گردشگری را نامطلوب دانست و مطالباتی را درباره ضرورت اصلاحاتی در برنامه هفتم توسعه، مالیات و سهم بیمه کارفرما برای حمایت از سرمایه‌گذاران و فعالان گردشگری مطرح کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا