ایران بین

غار جهنم ؛ زیبای پنهان

غار جهنم در 195 کیلومتری طبس و 85 کیلومتری عشق آباد بردسکن در دهستان کوه یخاب قرار دارد. غار جهنم در شمال کوه سفید تپه طاق از توابع بخش دستگردان شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی و در فاصله 15 کیلومتری جاده عشق آباد بردسکن است.

برای رسیدن به غار جهنم باید از روستای ته طاق ، جاده خاکی 40 کیلومتری را طی کنید
این غار دیدنی حدود ۵۰ سال پیش توسط آقای نجفی کشف شده است. او این غار را در حاشیه عشق آباد بردسکن یافت. بعد از آن کمتر کسی به درون این غار رفته است و به دلیل ناشناخته بودن سعی داشتند، تا از این غار دوری کنند. در سال ۱۳۷۷ نیز دو نفر اهالی روستا که معتمد مردم بوده اند، با مراجعه به شرکت آب منطقه اعلام کرده که در نزدیکی روستا غاری مخوف وجود دارد.
غار جهنمی در واقع یک غار چاه است، ۵۰ متر عمق و ۳۵۰ متر طول دارد. تا چندی پیش کمتر کسی جرات می‌کرد پا به درون این چاه ۵۰ متری بگذارد. برای ورود به داخل غار باید حتما تجهیزات کوهنوردی و غار نوردی و ۳۰ متر طناب همراه داشته باشید.

قندیل‌های مرمری داخل غار یکی از زیباترین مناظری است که می‌تواند چشمان شما را خیره کند و در نگاه اول غار علیصدر همدان را برای شما تداعی می‌کند. غار جهنمی ایران ۴ دهانه دارد و همچنان فعالیت‌های شیمیایی درونش ادامه دارد و جزو غارهای آهکی کاملا زنده و فعال در ایران شناخته می‌شود
هنگام بازدید اکتشافی غار در سال ۱۳۸۷ ، مخزن آبی درون غار با وسعت ۶ در ۲ متر وجود داشت، با وجود خشکسالی‌های اخیر هنوز حوضچه انتهایی غار آب دارد. در حال حاضر در انتهای فصل آبان، عمق آب داخل غار به ۲۰ – ۴۰ سانتی متر می‌شود.

در این غار بقایای استخوان‌های حیوانات مختلف از جمله کلک، بز، سگ، کفتار و مار کشف شده است که روی آنها را لایه‌ای کلسیت گرفته است.

گل کلمی‌های سفید، سوزنی‌های بلوی، فلاوستون‌ها، اسفنجی‌ها و دراپری‌های کوچک از دیدنی‌های بصری زمین شناسی غار جهنی هستند.

در سال ۱۳۹۴ باری برداشت سنگ مرمر از غار، صدماتی به دهانه غار وارد شد که واکنش‌های زیادی در رسانه‌ها و بین دوست داران محیط زیست به پا کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا